positie & vertegenwoordiging van de HAP chauffeur

Auteur Topic: positie & vertegenwoordiging van de HAP chauffeur  (gelezen 7475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

medicdriver

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 november 2004, 22:33:25
beste collegae,
Zelf ben ik voorstander dat de Beroepsvereniging Ambulancezorg wat betreft beroepsinhoudelijke zaken een podium kan bieden. ik ben vanaf het begin werkzaam geweest bij de oprichting van de HAP diensten in het westen des lands. via Meditaxi. Dat dit via de taxi cao is vind ik zelf niet wenselijk maar ok dat is nu eenmaal zo op dit moment. Het is mooi om te zien dat inhoudelijk ook de collegae bij Meditaxi zich veel meer gaan professionaliseren. Ik zou het goed vinden wanneer er 1 orgaan komt (mijn voorkeur is bva-) waar ieder collega werkzaam voor een HAP, of deze nu via taxi branche werkt of via GGD/RAV, beroepsinhoudelijke zaken kwijt kan en kan delen. Een en ander zal zich wel verder gaan ontwikkelen. Wel ben ik het ermee eens dat uiteindelijk op lange termijn het wenselijker is om harmonisatie te hebben in arbeidsvoorwaarden.  Het wiel is al eens uitgevonden voor de ambulance collegae, maar kennelijk moet het nog een keer voor onze beroepsgroep.  Verder vind ik het niet goed dat wij voorzichtig zouden moeten zijn in het geven van een mening/visie tav de beroepsuitoefening. Ik heb het niet over belediging of bewuste zwartmaking van bedrijven/instanties. Dat is negatief en niet opbouwend.  Dit forum vind ik een aanwinst als aanzet tot het verenigen in groter verband. Het begint met ervaringen uit te wisselen.
Binnenkort zal ik weer bijna fulltime als chauffeur huisartsenpost  werkzaam  zijn, na een periode van uitzendbasis en ander werk. Ik ervaar het als bijzonder prettig te werken  onder een GGD /RAV paraplu met uiteenlopende werkzaamheden en perspectieven.(en betere arbeidsvoorwaarden) Gaandeweg hoop ik ook mijn steentje bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van het vak van de chauffeur huisartsenpost/ ook wel assistent-visiteteam genoemd bij ons in de regio.
Met vriendelijke groet, Edwin "medicdriver".
goede dienst en take care!


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 30 november 2004, 00:58:07
Hallo Karim,

Je opmerking dat de HAP in het zuiden helemaal los staat van de taxi-branche, klopt niet helemaal.
Ik meen te weten dat de HAP Maastricht en omstreken
ook door een taxibedrijf gereden wordt,
in Noord Limburg trouwens ook.

Groeten,  Jean.

Met "wij hier in't Zuiden" bedoelde ik eingelijk ook Heerlen (waar ik woon).

De auto's en chauffeurs van de HAP van Maastricht zijn inderdaad van Taxi Brull.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 30 november 2004, 09:41:26
Aangezien huisartsenzorg wat anders is dan ambulancezorg, zal de BVA geen podium kunnen zijn voor de HAP-personeelsleden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2004, 14:08:01
Momenteel wordt er veel gesproken over de huisartsenposten en in welke vorm ze verder moeten. Verregaande samenwerking met de SEH's van ziekenhuizen is er hier 1 van. Ook zijn er nu al regio's waar de samenwerking met de CPA zodanig is dat de huisarts bijspringt op verzoek van de CPA. De huidige regeling is niet ideaal, dat geef ik direct toe. Toch lijkt het me verstandig om eerst eens af te wachten hoe de HAP's eruit gaan zien. Zolang hierover geen duidelijkheid is weten we ook niet in wat voor vorm een huisartsenauto gaat werken.
Mochten ziekenhuizen huisartsen in dienst gaan nemen om de anw-diensten over te nemen (ja, ook dit is één van de vele ideetjes), is het voor hen dan niet goedkoper om zelf, misschien ism de lokale ambulancedienst, de wagens met chauffeur te regelen? Immers is dan alles in eigen dienst en geen betaald personenvervoer meer nodig. Wordt dat dan een soort Belgische MUG-dienst?
Ik denk dan ook dat de bedrijven/ambulancediensten die deze service leveren een vinger aan de pols moeten houden bij alle nieuwe ontwikkelingen. Ten slotte zoekt iedereen uiteindelijk de goedkoopste oplossing.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je moeilijk kan gaan praten over de positie van de huisartschauffeur als zijn/haar rol (helaas) nog niet duidelijk is. Zelfs binnen 1 bedrijf zie je per post soms enorme verschillen.


sjoerdw

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 30 november 2004, 21:41:12
hoi colega hap chauffeurs

het ging hier over een eigen cao voor hap chauffeurs,
als het fnv en cnv er nu gewoon voor zorgen dat ook de hap chauffeur een vermelding krijgen in het cao boekje, net als de taxi chauffeurs die o.v. rijden en ook een aparte vergoeding bovenop hun eigen taxi cao krijgen, dan zijn wij als hap ch. al een heel stuk verder, dus wij kunnen hier uitgebreid over schrijven maar we moeten gewoon bij de vakcentrale zijn (fnc of cnv) :-*


sjoerd


Medic-chauf

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2004, 10:06:56
Als je vindt dat je te weinig betaald wordt voor de werkzaamheden die je doet, moet je daar een statement in maken.
Je wordt betaald als taxichauffeur, dus je werkt ook alleen als taxichauffeur. Je houdt netjes de deur open voor de dokter, je rijdt m van a naar b, tilt netjes de koffer uit de achterbak en wenst m een goede visite toe. Niets meer en niets minder.
En tja, als taxichauffeur verplaats je ook wel eens klanten (niet iedereen is even valide tenslotte), heb je ook contact met een centrale en rij je ook veel. Dus zoveel verschillen zouden er niet moeten zijn.
Verder denk ik dat er een duidelijker verschil moet komen in spoedeisende hulpverlening (ambulance) en niet-spoedeisende hulpverlening (of sociale hulpverlening) wat door de dokterspost gedaan kan worden. Ik blijf het vreemd vinden dat er bij een melding POB zowel een HAP-car met toeters en bellen gaat rijden als een ambulance. Dit vind ik nog steeds vreemd en het heeft geen meerwaarde.  Er worden extra risico's genomen die eigenlijk overbodig zijn.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #16 Gepost op: 15 december 2004, 09:16:42
Even nog in reactie op medic-chauf:

Er zit per regio een groot verschil in werkzaamheden. Er zijn er nl. genoeg waar je als chauffeur mee gaat naar binnen en assisteert waar mogelijk.
Het beide rijden naar een POB is inderdaad wat vreemd (al is het de arts die dit beslist, niet de chauffeur), maar in gevallen als status epilepticus, hypo en astma aanval kan de huisarts het vaak oplossen zonder tussenkomst van ambulance/ziekenhuis. In deze gevallen is het echter wel belangrijk om snel bij de patient te zijn. Het spoedrijden is dan weer een gevolg van de schaalvergroting en enorme afstanden die soms afgelegd moeten worden.
Tot slot.... ik vind het wel prima om overal heen te gaan, want het is ivm mijn studie razend interessant!  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 15 december 2004, 18:44:36
moet een er voor HAP chauffeurs een aparte belangen vereniging komen.. Ik denk dat het onzinnig is..

HAP chauffeurs heb je in verschillende vormen van dienstverlening en werkgevers relaties..

Ik ken verschillende smaken HAP chauffeurs

  • Loondienst van een huisartsen post
  • Loondienst van een RAV
  • Loondienst van een GGD
  • Loondienst van een taxibedrijf die HAP diensten levert
Voor de eerste drie groepen hoor ik weinig klachten, alleen hoor van de groep die bij een taxibedrijf werken soms klachten, dat ze zich achtergesteld voelen..

Terwijl de (taxi)werkgever een bijzondere en zelfs een innovatieve dienst levert, waarmee je als taxibedrijf nieuwe markten aanboord.
Als je solliciteerd bij een taxibedrijf, moet je niet piepen dat je betaald word als een taxi chauffeur met toegevoegde waarde..

Dat de klant (de HAP) bijzondere verrichtingen van de chauffeur verlangt ja, daar kan je baas dan een extra factuurregel voor sturen als dat niet in het contract staat..

Maar om alle chauffeurs die op een HAP auto rijden hetzelfde te behandelen vind ik wel erg kort de bocht..

Als een HAP (de klant) niet te vreden is over de (prijs)dienst gaan ze kijken of ze naar de concurent kunnen gaan.. En als een RAV het slim speelt, kunnen ze die dienst verlening er zo bij pakken..
Dan sta je als veredeld taxichauffeur op straat..

Ik denk dat je als werknemer ook even naar de markten van je werkgever moet kijken..


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #18 Gepost op: 15 december 2004, 19:25:25
Als je solliciteerd bij een taxibedrijf, moet je niet piepen dat je betaald word als een taxi chauffeur met toegevoegde waarde..

Dat is wat makkelijk gezegd, Peter. Je moet maar graag als HAP chauffeur willen werken en in jouw regio verzogt een taxibedrijf die diensten, wat moet je dan?
Dus als je dan gaat piepen, is nog niet zo raar...

Christian


ARNO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • BRW Stede-Broec / Instructeur BHV
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2004, 20:57:33
helemaal gelijk

deze keus heb je niet altijd
want bijvoorbeeld is heel noord holland
al in handen van meditaxi
dus moet je maar in limburg gaan werken
en daar gaat meditaxi ook beginnen
ik denk dat jullie maar een met joost clijsen
de directeur van meditaxi gaan praten
want ik denk dat hij heel nederland in zijn zak wil krijgen
en hij is hard op weg.
dus praat maar lekker verder we zien wel wat de toekomst brengt

veel groetjes uit noord holland
Arno
 ;D