GRIP 3 Grote Hulpverlening instorting dak Grolsch Veste FC Twente Colosseum - Enschede 07-07-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Grote Hulpverlening instorting dak Grolsch Veste FC Twente Colosseum - Enschede 07-07-2011  (gelezen 86951 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Kijk nog maar eens goed, de eerste twee hebben allebei "koelers" op het dak. De voertuigen vanaf 3:11 zijn het arrestatieteam.

klopt, als je goed kijkt is achterop een van verhoging te zien dat zijn de koelers


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
@Robinh en sylvester1986
Jullie hebben gelijk, niet goed gezien  e050 98uiye
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Even een vraag, waarbij ik niet suggereer dat er iets fout is gedaan, maar puur uit belangstelling:

Op de diverse foto's rond dit tragische incident is te zien dat de hulpverleningsvoertuigen niet alleen binnen, maar ook onder delen van het stadion zijn gestationeerd. Wordt er bij aankomst op de locatie van een instorting ook gekeken, of het verstandig is om voertuigen zo op te stellen?
Ik ga er uiteraard vanuit dat het stadion verder stabiel is (en blijft), maar dit zal bij aankomst niet per direct duidelijk zijn.
Het zou namelijk een ramp zijn, mochten er meer delen instorten, waarbij hulpverleners ook een risico lopen.

Het is beslist geen aanval, maar een aanname door een leek op het gebied van architectuur.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
SIGMA of ook Ambu team?

Alleen Sigma team.

Bron: Ik. In de voortse wagen.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Even een vraag, waarbij ik niet suggereer dat er iets fout is gedaan, maar puur uit belangstelling:

Op de diverse foto's rond dit tragische incident is te zien dat de hulpverleningsvoertuigen niet alleen binnen, maar ook onder delen van het stadion zijn gestationeerd. Wordt er bij aankomst op de locatie van een instorting ook gekeken, of het verstandig is om voertuigen zo op te stellen?
Ik ga er uiteraard vanuit dat het stadion verder stabiel is (en blijft), maar dit zal bij aankomst niet per direct duidelijk zijn.
Het zou namelijk een ramp zijn, mochten er meer delen instorten, waarbij hulpverleners ook een risico lopen.

Het is beslist geen aanval, maar een aanname door een leek op het gebied van architectuur.

Ter illustratie van je vraag (maar niet als antwoord bedoeld), de meeste voertuigen staan onder de tribune links in de hoek op deze foto:
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Alleen Sigma team.

Bron: Ik. In de voortse wagen.

mag ik hieruit opmaken dat de MKA/OvdG heeft gedacht/weet dat het ambuteam (in de vorm van diverse ambulances tp) al tp was/zou gaan?


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Ook de oude HA 3683 Vriezenveen was ter plaatse met een SIGMA-haakarmbak uit Hengelo kazerne Noord.


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
ENSCHEDE - De hulpdiensten hebben donderdag de zoektocht naar slachtoffers in het stadion van FC Twente in Enschede gestaakt.
De brandweer en de politie gaan ervan uit dat er niemand meer onder het puin ligt. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente gemeld.
Door het instorten van een deel van het dak raakten 15 mensen gewond en viel er een dode.

Het slachtoffer is een 31-jarige man uit Nijverdal. Dat maakte burgemeester Peter den Oudsten van Enschede bekend tijdens de persconferentie, die om 18.40 uur startte en om 19.00 uur werd afgerond.
De familie van het slachtoffer is geinformeerd. Er ligt nog één zwaargewonde in kritieke toestand in het ziekenhuis. Over de staat van de andere gewonden is nog niets bekend. ''Velen verkeren in stabiele toestand.''
Hij voegde er aan toe dat van de gewonden er zes uit Hellendoorn komen. De overigen zijn afkomstig uit Oldenzaal, Losser, Rijssen, Twenterand en Duitsland.

De burgervader gaat er vanuit dat de oorzaak van het ongeluk 'bouwgerelateerd' is. ''Onderzocht wordt wat de invloed is van het ongeval op de hele constructie van het gebouw..''
Het is onmogelijk om nu al aan te geven wat de toedracht, gaf hij aan. ''Ik kan u wel zeggen dat we het heel belangrijk vinden dat daar zorgvuldig onderzoek naar wordt gedaan.''

De plaats waar de dakconstructie deels is ingestort kan niet worden betreden. ''De constructie is niet stabiel waardoor we de plek van het ongeluk nog niet kunnen vrijgeven. In de loop van vrijdagochtend bekijken we de situatie opnieuw.''
Den Oudsten zei verder dat zowel het Openbaar Ministerie als de Onderzoeksraad voor de Veiligheid het ongeluk onderzoekt.

FC Twente-voorzitter Joop Munsterman vertelt dat de mensen van de club in een soort shocktoestand zijn. ''Dit zie je doorgaans alleen in rampenfilms.''
Munsterman wenst de nabestaanden sterkte toe met de verwerking. Hij maakte tevens bekend dat de Open Dag van de club, later deze maand, geen doorgang vindt.
Over de gevolgen voor het spelen van Champions League-wedstrijden heeft de clubman desgevraagd nog niet nagedacht. Alle spelers en begeleiders zijn inmiddels op weg naar huis.
In de media deden donderdag geruchten de ronde dat de bouwvakkers onder hoge druk hun werk uitvoerde. ''Dat is niet waar'', was het korte antwoord van de voorzitter. ''Ik zou niet weten waarom.''

Bron: www.nu.nl - http://www.nu.nl/binnenland/2559706/zoektocht-slachtoffers-stadion-twente-gestaakt.html


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Even een vraag, waarbij ik niet suggereer dat er iets fout is gedaan, maar puur uit belangstelling:

Op de diverse foto's rond dit tragische incident is te zien dat de hulpverleningsvoertuigen niet alleen binnen, maar ook onder delen van het stadion zijn gestationeerd. Wordt er bij aankomst op de locatie van een instorting ook gekeken, of het verstandig is om voertuigen zo op te stellen?
Ik ga er uiteraard vanuit dat het stadion verder stabiel is (en blijft), maar dit zal bij aankomst niet per direct duidelijk zijn.
Het zou namelijk een ramp zijn, mochten er meer delen instorten, waarbij hulpverleners ook een risico lopen.

Het is beslist geen aanval, maar een aanname door een leek op het gebied van architectuur.

Natuurlijk wordt bij een incident met instorting gekeken naar de staat van de rest van de constructie. Het is een onderdeel van de reguliere brandweeropleidingen om hier een inschatting van te kunnen maken. Om die inschatting te verifiëren/aan te vullen worden deskundigen van de afdeling Bouw & Woningtoezicht van de gemeente opgeroepen. Dit is vaak een piket voor een 24 uurs beschikbaarheid en hier in Kennemerland worden deze zelfs via P2000 gealarmeerd. Ik ga er vanuit dat deze deskundigen ook in Enschede ter plaatse zijn (geweest).


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Natuurlijk wordt bij een incident met instorting gekeken naar de staat van de rest van de constructie. Het is een onderdeel van de reguliere brandweeropleidingen om hier een inschatting van te kunnen maken. Om die inschatting te verifiëren/aan te vullen worden deskundigen van de afdeling Bouw & Woningtoezicht van de gemeente opgeroepen. Dit is vaak een piket voor een 24 uurs beschikbaarheid en hier in Kennemerland worden deze zelfs via P2000 gealarmeerd. Ik ga er vanuit dat deze deskundigen ook in Enschede ter plaatse zijn (geweest).

Okay, dank je voor je verhelderende antwoord.