Rol politie / wegbeheerder bij ongeval

Auteur Topic: Rol politie / wegbeheerder bij ongeval  (gelezen 8788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2011, 18:31:45
Dus stel dat ik een stuk spanband van 1 meter op de snelweg zie liggen (rijstrook 2), wat ligt te flapperen, dan kan ik ook gewoon 0800-8002 bellen ?

Of is het beter om dan 112 te bellen, die vervolgens via de politiemeldkamer een melding kunnen maken bij de verkeerscentrale ?

NB: Voorbeeld ter schets  ;)

Paar maanden terug een keertje meegeweest met een WIS toen er zo'n melding kwam. Andere WIS is ter plaatse gegaan.
ja, dat zijn de kortste lijnen.
dan wordt het gelijk doorgemeld aan de wis die het dichtst ter plaatse is.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2011, 19:39:37
Oke, dan weet ik dat in het vervolg, mocht het ooit voorkomen dat ik iets aantref wat een gevaarlijke situatie veroorzaakt/kan veroorzaken (denk aan een baksteen, spanband, stoeptegel, houten plaat/balk, vuilniszak, grote tak etc etc)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2011, 20:17:14
Nu spring ik toch wel even in voor de dames/heren van 8844 en de verzekeraar. Zelf heb ik tot
nu toe zeer goede ervaringen met het 8844 nummer. Als ik uitleg wat de situatie is en dat ik
daar graag een auto voor wil hebben (in sommige situatie vraag ik ook gewoon of er een auto
in de buurt is zo nee dan hoeft het niet) en ben tot nu toe elke keer zeer goed geholpen. Ja
je bent even aan de lijn maar daarom bel je ook 8844 en geen 112.

Je zei zelf al dat het die dag noodweer is en dan hebben de alarmcentrales van de verzekeraars
het meestal erg druk en dan kan het soms lang duren voor er iets geregeld is. Zo had ik vorig jaar
winter met de heerlijke sneeuw (vond het geweldig behalve die dag  :P) een aanrijding en werd er
door de takel geprobeerd om een taxi te regelen zia mijn verzekeraar. Maar die was niet bereikbaar
omdat de lijnen bezet waren. We zijn allemaal mensen en maken wel eens fouten en kunnen geen
100 dingen tegelijk  ;)

Trouwens bij die aanrijding (was op de A2 net over de brug bij nieuwegein) heb ik toen ook 112 gebeld
en toen kwam er een politieauto met blauw/blauw aanrijden. En dat was ook voor alleen maar wat
blikschade.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2011, 08:11:37
De werkwijze van geen politie bij blikschade is trouwens in overleg met de verzekeraars afgesproken. Dit omdat er vaak geen opsporingsindicatie inzit en de politie alleen aan het werk was voor de verzekeringsmaatschappij.

Als je verkeersgevaarlijk staat, of als er iets op de snelweg ligt, gewoon 112 bellen. Het gaat namelijk gewoon om een (levens)gevaarlijke situatie. De 112 medewerker kan dan inschatten welke dienst er ingeschakeld moet worden. Mijn ervaring is dat bij iets dat ligt op de snelweg een WIS en een politie-eenheid wordt ingeschakeld.

Ook de verzekeraarshulpdienst/SOS international kan trouwens zien of het IM gebied is. Ik weet dat bij aanrijdingen op de snelweg zij ook een IM melding doen.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2011, 09:59:35
Nou niet altijd hoor.
Wij krijgen toch wel regelmatig meldingen van alarmcentrales dat er iemand met schade staat op de snelweg. Maar die lichten dan niet LCM in!

Verder kom ik ook wel regelmatig rommel op de weg tegen,vaak haal ik dat dan weg. Zeker als er een rood kruis staat en er iets op de hoofdrijbanen ligt. Vervolgens bel ik dan de verkeerscentrale en geef door dat de weg weer vrij mag. O0


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #25 Gepost op: 28 augustus 2011, 10:51:21
Nu spring ik toch wel even in voor de dames/heren van 8844 en de verzekeraar.
Je zei zelf al dat het die dag noodweer is en dan hebben de alarmcentrales van de verzekeraars
het meestal erg druk en dan kan het soms lang duren voor er iets geregeld is. Zo had ik vorig jaar
winter met de heerlijke sneeuw (vond het geweldig behalve die dag  :P) een aanrijding en werd er
door de takel geprobeerd om een taxi te regelen via mijn verzekeraar.  Maar die was niet bereikbaar
omdat de lijnen bezet waren.
We zijn allemaal mensen en maken wel eens fouten en kunnen geen
100 dingen tegelijk  ;)
Die overbezetting van die lijnen creëren de Verzekeraars alarmcentrales zelf. Ze willen de functie als doorgeefluik graag in ere houden. Wij willen die overbezetting voorkomen en hebben een centrale gebouwd waarmee regionaal (decentraal) de berger aangestuurd wordt,  die dan zowel de takels als de taxis mag regelen en waarmee wij nationaal (centraal) online overzicht houden. Je benut dan een kleine 200  bergerssteunpunten met gemiddeld 2 telefoonlijnen, die dan 10.000 gesprekken per uur aan kunnen en dan ook gemakkelijker 100 dingen tegelijk kunnen doen.  ;) Wij zien dan - uiteraard gecoördineerd - een groot voordeel om eerste en tweede lijns  assistentieverleningen, direct regionaal uit te laten voeren.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!