Strandweer of brandbrigade

Auteur Topic: Strandweer of brandbrigade  (gelezen 10787 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 27 november 2004, 09:21:02
Strandweer of brandbrigade

Krijgen we een strandweer of een brandbrigade? Nee hoor, het blijft gewoon brandweer en Reddingsbrigade. Maar deze laatste gaat wel onderdeel uitmaken van de gemeentelijke brandweer. Hiervoor is op 16 november een overeenkomst ondertekend tussen de commandant van de brandweer, G.F. van Dijk en de voorzitter van de Reddingsbrigade, de heer H.C. Veen en de secretaris, mevrouw K.G. de Vries-Kreder.

De integratie van een Reddingsbrigade bij een brandweer is uniek in Nederland. In Den Haag werken de twee wel nauw samen, maar volledige integratie, zoals wij dat hier willen, is daar niet aan de orde. In Den Haag is er tussen de twee partijen alleen een prestatiecontract. Wij willen verder gaan: één organisatie.

Het feit dat de Reddingsbrigade onderdeel gaat uitmaken van de brandweer, betekent niet dat de mensen van beide organisaties nu elkaars werk gaan doen. U zult dus geen brandweerlieden in zwembroek branden zien blussen, en geen strandwachten in brandweerpak de zee in zien duiken. Er zijn meerdere redenen om de Reddingsbrigade onderdeel te laten uitmaken van de brandweer, zoals de verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid op het strand. Die ligt bij de burgemeester, en de Reddingsbrigade voert deze taak voor ons uit. Hierover zijn echter geen afspraken formeel vastgelegd. Door de integratie kan er direct invloed uitgeoefend worden op de veiligheid. Een andere reden is het aspect van de vrijwilligers. Zowel een deel van de brandweer als de Reddingsbrigade bestaat uit vrijwilligers. Zoals overal in Nederland staat het vrijwilligerswerk onder druk. Door de Reddingsbrigade bij de brandweer te integreren in een nieuwe vrijwilligerssectie, hopen we (jonge) mensen te stimuleren zich aan te melden als strandwacht. Ook op het gebied van het onderkomen zitten er voordelen aan de integratie. Het huidige onderkomen van de Reddingsbrigade voldoet niet meer. In de nieuwe brandweerkazerne is ruimte voor hen. Bovendien kunnen zij gebruik maken van de faciliteiten die de kazerne biedt: oefenruimte, instructieruimte en —middelen. Maar ook kan er gebruik gemaakt worden van de technische expertise van de brandweer en van de managementondersteuning.




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2004, 11:57:52
Welke brigade gaat dit over?

Ik denk dat dit een landelijke niet te stoppen ontwikkeling is. De instap voor nieuwe leden zal er niet zoals verwacht wordt laagdrempeliger door worden, integendeel.

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 27 november 2004, 13:15:05
RB Den Helder


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2004, 14:20:06
Wel zal de kwaliteit omhoog gaan en beter worden gehandhaafd door de ondersteunign van een brandweerorganisatie.

9910001
9910001


M. Hendriks

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 november 2004, 19:33:59
Hallo,

In welke gemeente speelt zich dit model of constructie af?

gr. Marco


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2004, 21:14:13
Ik neem aan dat dit in het geval van Den Helder de beste oplossing is. Die beste oplossing is uiteraard sterk afhankelijk van de plaatselijke situatie.

Echter in het algemeen lijkt mij de constructie van Den Haag beter passen bij de huidige ontwikkelingen.

Uit Den Haag hoor ik vanuit de brigadekant positieve geluiden, of de samenwerking vanuit de brandweerkant ook positief wordt bekeken weet ik niet. Het lijkt er op dat de meeste brandweerlieden het brigadegebeuren met enige verbazing aanzien.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #6 Gepost op: 27 november 2004, 21:19:14
Waarom lijkt de constructie in Den Haag jou beter?


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2004, 21:47:20
In het algemeen ben ik voor nauwe samenwerking met behoud van eigen autonomie, identiteit en cultuur.

Die lijken mij in het Haagse model beter geborgd dan in de Helderse constructie.

Ik ben overigens benieuwd of de nieuwe opzet nog gevolgen heeft voor de samenwerking met de buurbrigades ten noorden en ten zuiden van Den Helder.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2004, 21:52:29
Ten noorden zitten er niet zoveel brigades meer.
Wij hebben intensief contact met Den Haag, zover ik het nu kan zien kunnen wij beter onze identiteit behouden dan Den Haag.
Er zal verder geen gevolg zijn tussen de samenwerking met de zuiderburen.
Waarom zou je je eigen autonomie willen behouden, terwijl de cultuur en identiteit wel wordt behouden. dit in ruil voor een proffesionele organisatie?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 29 november 2004, 11:01:20
Ik vind de ontwikkelingen voor Den Helder en Den Haag allebei een erg goede..

Eindelijk gemeenten die z'n verantwoordelijkheden nemen...
De indentiteit van een reddingsbrigade vind ik ondergeschikt aan een goede hulpverlening..