Strandweer of brandbrigade

Auteur Topic: Strandweer of brandbrigade  (gelezen 10843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 17 december 2004, 10:03:13
jammer dat dat zo gaat,kijk dat er meer inzichten in het vak komen is opzich geen probleem als je aalemaal daar maar sterker van wordt.Niet zwakker,zoals ik in jouw verhaal eruit op maak :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 17 december 2004, 10:20:43
In brandweer land zijn ze sterk aan proffesionaliseren en aan het optimaliseren.. Zo worden gemeentes en brandweerkorpsen samengevoegd. meer regionale samenwerking.
Het voorbeeld van Zutphen en Warnsveld, twee kazerne liggen op nog geen kilometer van elkaar. Samenvoegen.. dus.

Dat zul je op meerdere plaatsen in het land zien, zo ook bloemendaal etc.. uiteindelijk gaat de inzet, de paraatheid er op vooruit..

Dat proces zal ook voor reddingsbrigades moeten gaan gelden maar ook bijvoorbeeld bij de KNRM..

Met de huidige snelle boten van de KNRM heb misschien langs de kust wel minder stations nodig dat vroeger..
Dus misschien zie je straks wel een herverdeling van KNRM stations. Ik verwacht dat de KNRM daar ook aan zal moeten geloven.. Anders kan de exploitatie van diverse stations niet uit..
Maar dat zal voor veel vrijwilligers niet leuk zijn.. Maar de bedrijfsvoering zal dat gewoon gaan eisen.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #22 Gepost op: 17 december 2004, 15:00:15
Het laatste door Peter genoemde argument aangaande de KNRM zie ik niet gebeuren, de vloot van de KNRM is niet gebasseerd op geld of gewoonterecht maar op basis van 'geredden capaciteit", dit criterium wordt door een aantal creteria gevormd en dit is de basis van het vlootplan zoals het sinds begin jaren 90 uitgerold wordt door de KNRM.

Res (dit is ook waarom er bijvoorbeeld een Valentijn gestationeerd is in West-Kapelle)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #23 Gepost op: 17 december 2004, 15:06:21
Ik denk ook dat de KNRM met minder stations (is niet hetzelfde als minder boten) toe kan, weet iemand van KNRM stations die zijn opgeheven?

De ontwikkelingen bij de brandweer gaan hard en wij kunnen er veel van leren. De gemeentes hechten sterk aan een goede brandweerzorg en als de prestaties niet voldoende zijn wordt er bijgesteld. Dit gebeurt dan op basis van de richtlijnen van het ministerie.

Om het belang dat Bloemendaal hecht aan de brandweer even te onderstrepen, twee bedragen. Incidenteel kost de fusie 400.000 Euro, daarna jaarlijks 690.000 Euro. Deze overeenkomst met de gemeente Haarlem is gisteren door de Bloemendaalse raad goedgekeurd.

Overigens ik vermeld maar niet wat wij aan subsisie krijgen, want dat contrast is erg groot. ;)
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #24 Gepost op: 17 december 2004, 15:58:25
er zijn wel stations van de KNRM opgeheven of verplaatst maar dit had vaak te maken met het afsluiten van een stuk water door een dijk, kijk maar eens in het boek "roeiers van de zuid"
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 17 december 2004, 22:48:41
Ik denk ook dat de KNRM met minder stations (is niet hetzelfde als minder boten) toe kan, weet iemand van KNRM stations die zijn opgeheven?

De ontwikkelingen bij de brandweer gaan hard en wij kunnen er veel van leren. De gemeentes hechten sterk aan een goede brandweerzorg en als de prestaties niet voldoende zijn wordt er bijgesteld. Dit gebeurt dan op basis van de richtlijnen van het ministerie.

Om het belang dat Bloemendaal hecht aan de brandweer even te onderstrepen, twee bedragen. Incidenteel kost de fusie 400.000 Euro, daarna jaarlijks 690.000 Euro. Deze overeenkomst met de gemeente Haarlem is gisteren door de Bloemendaalse raad goedgekeurd.

Overigens ik vermeld maar niet wat wij aan subsisie krijgen, want dat contrast is erg groot. ;)

Oja, is dat echt veel meer??

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 17 december 2004, 23:54:10
het voorbeeld van de KNRM een beetje uitgewerkt en volledig uit me duim gezogen en paar aannames gedaan.. (zeker niet uit officiele en inofficiele  bronnen)

Voorbeeld rond Station IJmuiden (de koos van messel), vertrekt van uit een haven.. met een zeer snelle grote boot. met een  grote redcapaciteit en een groot bereik.. 

Station Wijk aan Zee met een valentijn (Donateur) , die gelanceerd word van een seatrack..
en station Zandvoort met een valentijn (Annie Poulisse) die ook gelanceerd word met een seatrack..

Ik schat stiekum even in dat wanneer de Koos van Messel uit vaart van uit IJmuiden deze bijna net zo snel voor de kust van zandvoort is als de valentijn gelanceerd kan worden.. (zal eens een paar minuten schelen)

Stel je de volgende constructie even voor..

verplaats een Valentijn naar de haven van IJmuiden of een leg in IJmuiden nog een uit de Arie Visser klasse reddingsboot neer..
Volgens mij kan je dan station Zandvoort en Wijk aan zee volgens mij opheffen..

Want je behoudt binnen een korte tijd dan voldoende red capaciteit op de plek waar je ze hebben wilt..

het gaat er niet ff om, of ik nu wel de goede voorbeelden heb genomen.. Maar volgens mij na een eenmalige investering, bespaar je volgens mij flink op de exploitatiekosten..  (Besparing, 2 boothuizen, 2 seatracks, wippertrucks en een valentijn die je elders kan inzetten..)

Ik ga misschien wat kort door de bocht.. maar met al het nieuwe materiaal nog snellere boten, nog grotere bereik, en grotere redcapaciteit, komt er een keer een punt dat je deze kant op gaat...


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2004, 08:09:53
Peter,

Alleen wat doe je met de vrijwilligers van Zandvoort en Wijk aan Zee en waar vind je de extra mensen voor IJmuiden, overdag zou het nog gaan want dan stappen ze op vanaf kantoor/werkplaats

Fly
aan het strand is iedereen directeur


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2004, 10:38:45
Peter,

Alleen wat doe je met de vrijwilligers van Zandvoort en Wijk aan Zee en waar vind je de extra mensen voor IJmuiden, overdag zou het nog gaan want dan stappen ze op vanaf kantoor/werkplaats

Fly
die kunnen eventueel beginnen bij een andere reddingsbrigade,en anders  is het vrees ik einde cariere :-X


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 18 december 2004, 12:21:24
Peter,

Alleen wat doe je met de vrijwilligers van Zandvoort en Wijk aan Zee en waar vind je de extra mensen voor IJmuiden, overdag zou het nog gaan want dan stappen ze op vanaf kantoor/werkplaats

Fly

Ja sommige vrijwilligers moeten uitwijken naar een ander station of reddingsbrigades..
Ik heb de sociale aspecten en diverse andere aspecten even buitenbeschouwing gelaten..  Er kunnen misschien wel andere aspecten zijn waarom je bijvoorbeeld zandvoort wel openhoudt. Bijvoorbeeld omdat daar heel veel giften vandaan komen..   Maar al die argumenten heb ik geen zicht op. Ik heb het met een zakelijke bril op naar de exploitatiekosten en de geleverde dienstverlening gekeken.. En dan is het helemaal niet ontdenkbaar dat de KNRM in het aantal stations zou gaan snijden in de toekomst..