Jeugdbeleid

Auteur Topic: Jeugdbeleid  (gelezen 15931 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 30 november 2004, 19:30:36
Nou gaat het weer over evenementenbewaking :o

Wat denken we weer zwart wit: óf je bewaakt evenementen met minderjarigen en bent dus onverantwoord bezig óf je stelt voor alles een minimum leeftijd van 18 jaar. Nou, dan vind je natuurlijk ook een gedegen opleiding van belang (zonder complete basis opleiding mee nemen naar al die evenementen die bewaakt moeten worden is onverantwoord) , duur zeker drie jaar, dus met hun 21 ste mogen ze voor de eerste keer mee. Dan lijkt me er voor de ledenwerving maar één oplossing te zijn, weghalen bij verenigingen die wel een jeugdbeleid voeren.

Maar evenementen worden, als ze al door ons bewaakt worden, gedaan met volwassenen, onze jongste is 20. Maar op een patroulle nemen we rustig iemand van 14 mee. Op reddingsbotendag komen ze wel jonger in de boot  ;D !

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 30 november 2004, 21:43:08
als je op 16e in Nederland het leger in mag.......I rest my case.

De jeugd is de basis van de reddingsbrigade. eerst zwemmen in het zwembad, dan op je 12/13e beginnen met strandwacht af en toe in de dienst meedraaien. in de winter je varend redden binkie en je jeugd EHBO. Lekker met het vletje oefenen, oefenen en nog eens oefenen.....(volgens mij de enige manier om goed te leren varen met golven en hoge zee)
Op je 15e strw A en opstapper en volledig (maar onder begeleiding) op het strand meedraaien. Op je 16e strwB, EHBO etc etc...(eigenlijk zijn ze dan al redelijk volwaardig strandwacht)
Het grote voordeel van bovenstaande (wat wij binnen onze vereniging hanteren) is dat als je leden 18 zijn ze volwaardig in de vereniging mee kunnen draaien. een berg ervaring hebben en op hun beurt weer met de jeugdleden aan de slag kunnen.
Natuurlijk is het zo dat een en ander valt of staat met goede begeleiding en nee natuurlijk sturen wij geen 12 jarige naar een reanimatie of drenkeling, maar ja het kan theoretisch gebeuren dat iemand van een jaar of 14/15 met twee ervaren strandwachten in een boot zit en wel met een dergelijk incident in aanraking komt. Dat is nooit volledig te voorkomen, maar is iets wat je je leden vanaf het moment dat ze binnenkomen inprent en ze er ook zo goed mogelijk op voor probeert te bereiden.........
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #22 Gepost op: 1 december 2004, 00:10:55
Geheel mee eens!
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #23 Gepost op: 1 december 2004, 01:09:02


Vraag maar eens aan Fleur of ze nog weet hoe oud ze was toen ze als aspirant mee mocht varen bij RB Loosdrecht....
Ze was ook 13 of 14 denk ik...
En dat moet gewoon kunnen,als er verder maar genoeg ervaring aan boord is.

Zelfs voor Fleur geldt dat ze een eerste keer niet volledig zelfstandig rond kan en mag lopen. Ze had wel de diploma's, maar was verder 'groen' binnen de RBZ. Als uitvoerend coördinator, postcommandant of Algemeen Strandwacht Commandant zul je eerst moeten weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Nieuwe en/of onervaren mensen worden eerst ingepland bij ervaren personen, ongeacht je ervaringen elders of het aantal diploma's...

Nu heb ik Fleur maar één jaar 'van dichtbij' meegemaakt zowel op binnenwater als aan de kust..... en ik weet nu ook met wat voor vlees ik te maken heb...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 1 december 2004, 09:54:21
Natuurlijk is het zo dat een en ander valt of staat met goede begeleiding en nee natuurlijk sturen wij geen 12 jarige naar een reanimatie of drenkeling, maar ja het kan theoretisch gebeuren dat iemand van een jaar of 14/15 met twee ervaren strandwachten in een boot zit en wel met een dergelijk incident in aanraking komt. Dat is nooit volledig te voorkomen, maar is iets wat je je leden vanaf het moment dat ze binnenkomen inprent en ze er ook zo goed mogelijk op voor probeert te bereiden.........

En daar is in het geheel niks mis mee. Het maakt niks uit of de kids nu 6 jaar zijn en meevaren of 14 jaar zijn, het gaat om de begeleiding die die jongeren krijgen. Oke mijn zoon (6 jaar) heeft ook wel eens het touw moeten vasthouden voor de afzetting tijdens een trauma inzet en zijn er ervaren leden die na een dergelijke inzet het moeilijk hebben. Maar als reddingsbrigade MOET je een goede nazorg kunnen leveren, voor zowel kids als ouders die niet bekend zijn met de reddingsbrigade.

Nee, ik ben het geheel met Erny eens, laat die kids maar ravotten met een vlet en laat ze maar lopen, de praktijk is de beste leerschool.

Overigens is juist de onverwachte actie mijn primaire rede geweest om bij een reddingsbrigade aan te melden. En kijk, ben ik er slechter van geworden . . . . . . . . .  ::)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 1 december 2004, 10:43:26
Het inderdaad erg wenselijk om de weg te handelen zoals RR en Erny het noemen, zo zijn denk ik de meeste leden van dit forum actief geworden bij de brigades e.d. Je weet als de jonge leden ouder zijn en inzet baar wat je er aan hebt en de meeste van gelijke leeftijd zullen een vriendengroep vormen wat de samenwerking (en motivatie)  onderling alleen maar verbeterd. Hiernaast heb je oudere leden welke net lid zijn waarbij je moet afwachten wat ze kunnen en je moet ze volledig opleiden.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 1 december 2004, 12:08:04
Wel vind ik dat er een zware verantwoordelijkheid rust op de volwassenen. Inmiddels speelt de ARBO regelgeving hier ook een rol. De arbeidsinspectie zie jongeren als een aparte categorie waarvoor extra aandacht nodig is.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #27 Gepost op: 1 december 2004, 12:11:25
Er is wel aandacht voor nodig maar volgens mij is deze aandacht er ook, hiernaast is het wel de toekomst van je vereniging.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 1 december 2004, 12:22:11
Beter dat de jongeren bij de reddingsbrigade uithangen dan op andere hangplekken of dat ze bushokjes ingooien. Dat is nu weer de kracht van de reddingsbrigade met een jeugdbeleid.


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 1 december 2004, 13:27:54
18 jaar heeft het voordeel dat iemand wettelijk volwassen is. Ik heb niets tegen jeugdbeleid en je kan bij evenementen best Jeugd voor bepaalde taken in zetten.. Maar niet voor Uitrukdiensten en niet voor First Responder taken. En zeker niet voor verantwoordelijke leiding bij evementen of leiding over strandbewaking..