Jeugdbeleid

Auteur Topic: Jeugdbeleid  (gelezen 15832 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #70 Gepost op: 9 december 2004, 00:17:10
JE moet altijd zuinig met spullen omgaan, tijdens oefening en tijdens acties. Tijdens een actie kan je afwegingen maken welke in belang van een slachtoffer of jezelf zijn maar ten slechte komen aan het materiaal mits goed afgewogen. Hiernaast kan er naast voorzichtigheid nog steeds fouten gemaakt worden en dit moet mogelijk zijn ben ik van mening, wil niet zeggen dat ik het aanmoedig om fouten te maken daarvoor heb ik ook genoeg uren staan sleutelen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #71 Gepost op: 9 december 2004, 09:40:02
Nou, daar kan je een afweging maken: stel er ligt iemand bij winkracht 9 op de dijk met z'n boot, zwaar gewond. Je kan je langzij laten zakken, maar de kans is groot dat je met je boot ook op de dijk komt te liggen en dan heb je geen reddingsboot meer en dan kan je daarna niemand er meer mee helpen. Wat doe je, denk je aan het bedrag in de clubkas, en "ach het kan wel" of ga je naar andere wegen zoeken omdat je je materiaal niet onverantwoord in de waagschaal wil stellen. Van belang is daar veel aandacht aan te schenken, dat je mensen moet helpen maar niet tot elke prijs.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 9 december 2004, 09:50:01
Nou, daar kan je een afweging maken: stel er ligt iemand bij winkracht 9 op de dijk met z'n boot, zwaar gewond. Je kan je langzij laten zakken, maar de kans is groot dat je met je boot ook op de dijk komt te liggen en dan heb je geen reddingsboot meer en dan kan je daarna niemand er meer mee helpen. Wat doe je, denk je aan het bedrag in de clubkas, en "ach het kan wel" of ga je naar andere wegen zoeken omdat je je materiaal niet onverantwoord in de waagschaal wil stellen. Van belang is daar veel aandacht aan te schenken, dat je mensen moet helpen maar niet tot elke prijs.

Henk 

Henk,

hier maak je een overweging alvorens je een besluitvorming doet. Deze schade, als je die maakt, is weloverwoge en heeft direct te maken met het verloop van de hulpverlening. Maakt mij niks uit wat je nu doet, maar waar het nu om gaat is het resultaat. En als jij zelf elke keer die boot in de was zet en elke keer de motor schoon maakt en elke keer weer elke beschadiging weet te repareren, dan maak jij eeen betere besluitvorming dan iemand die nog nooit een reaparatie aan een boot heeft uitgevoerd.
Waar ik het over heb zijn de stommiteiten en ondoordachtzaamheden van leden die denken de hele wereld aan te kunnen, maar nog maar net zichzelf kunnen redden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 9 december 2004, 10:09:28


Henk,

Waar ik het over heb zijn de stommiteiten en ondoordachtzaamheden van leden die denken de hele wereld aan te kunnen, maar nog maar net zichzelf kunnen redden.

Ja, ook daar zijn mij enkele gevallen van bekend... ;D Iemand moet dan ook eerst bewijzen iets onder de knie te hebben voor ie iets mag doen waarbij iets stuk kan gaan.  Maar de hamvraag is, wat was de intentie toen het stuk ging, was er aandacht genoeg voor het voorkomen dat het misging en was het dus onkunde of was achteraf wel de kennis om te voorzien dat het mis zou gaan maar heeft men daar onvoldoende aandacht voor. m.a.w. stom of dom... ;D Dat maakt een verschil, dom kun je aan werken. 8)

Henk


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #74 Gepost op: 9 december 2004, 11:40:08
Het gaat ook voor een belangrijk deel om de houding die iemand heeft als die schade heeft gevaren. Als zo iemand naar je toekomt en verteld dat je die een schade heeft gevarenen gelijk aanbied om te helpen met het maken er van. Dan is het al minder erg als dat je even snel gezecht wordt oja de boot is kapot en dat je alleen de schade staat te maken.en dan ook nog even zecht maar het was een goed leermoment. Ik neem ook wel eens een risico maar als het dan fout mocht gaan en je kan verklaren waar om je dat zo gedaan heb je er toch al meer begrip voor dan als het weer blijkt dat het een soort cowboy aktie is geweest.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #75 Gepost op: 9 december 2004, 19:59:58
Een brandweercommandant (van Schiphol geloof ik) zei onlangs iets kernachtigs in dit verband:

"We risk a lot to save a lot,
we risk nothing to save nothing."

Uitstekend uitgangspunt vind ik.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #76 Gepost op: 9 december 2004, 21:57:51
We wijken wat af van het onderwerp maar een afgewogen risico op het materiaal moet kunnen dus geen cowboy acties daaronder versta ik het lomp omgaan met materiaal, ook onder de noemer lekker ragge kan ik vaak niet met mijn pet bij.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #77 Gepost op: 12 december 2004, 01:00:14
Lekker ragge kan ook roeiend met een vletje in een lekker zeetje, niks mis mee.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 12 december 2004, 07:05:23
We wijken wat af van het onderwerp maar een afgewogen risico op het materiaal moet kunnen dus geen cowboy acties daaronder versta ik het lomp omgaan met materiaal, ook onder de noemer lekker ragge kan ik vaak niet met mijn pet bij.

9910001

We wijken helemaal niet af van het onderwerp, degenen die doen wat jij omschrijft behoren in 99% van de gevallen tot de jeugd waar onvoldoende toezicht op wordt gehouden. Bij een reddingsbrigade kwam zo'n span tierend naar de post terug omdat die K motor steeds afsloeg. Motor werd nagekeken niks te vinden. Waar voeren jullie dan? Daar, wijzend op zo'n 10 meter voor het strand waar het 25 cm diep is... ;D

Toezicht en opleiding zijn de sleutelwoorden. Toezicht op gedrag en opleiding tegen de onkunde.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #79 Gepost op: 13 december 2004, 17:06:30
Lekker ragge kan ook roeiend met een vletje in een lekker zeetje, niks mis mee.

Heb jij nooit geroeit met een eigenlijk te hoge zee, maar was je niet bere sterk als je door de tweede branding kwam.
Of heb jij nooit een praktijk oefening met jeugdleden gedaan, waarvan jij denkt dat ze die techniek beheersen en vervolgens eerst een paar "fly-by's" maken alvorens met de oefeningen beginnen. En dan bij die oefening toch te hoog gegrepen was voor ze, en dat terwijl zij 2 uur later het zelfde geintje in de praktijk uithalen en daarbij meerdere mensen uit een branding redden.

Onder lekker ragge versta ik het ff loslaten van alle gedachte en gewoon je ding gaan doen, maar er zal in den lande ook wel een negatieve vertaling hiervan zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.