Verplicht zelfverdediging op scholen.

Auteur Topic: Verplicht zelfverdediging op scholen.  (gelezen 6257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 28 november 2004, 16:23:14
De vraagstelling zegt genoeg.

Moeten scholen al beginnen met zelfverdedigings lessen voor de leerlingen? Dan wel aansporen het tot beoefenen van een vechtsport?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2004, 16:27:59
leuke vraag Ger@rd ;D

Maar ik heb nee gestemt,en waarom.Ik denk dat je een hoop extra problemen gaat veroorzaken,want dan krijgen die personen het idee"ik kan me zelf verdedigen,dus ik ram er maar meteen bovenop"

Waar de scholen wel heel erg belangrijk zijn is aan het terugdringen van zinloos geweld,maak het bespreekbaar als school zijnde.


pluisje

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2004, 16:30:17
ik denk dat je ze wel moet aansporen al is het maar dat je je kunt verdedigen.
zelf heb ik in mijn jeugd veel gevechtsporten gedaan,
dat heeft als nadeel dat je dat op staat niet gebruiken mag zonder eerst te waarschuwen en dan is het vaak al te laat.
ik heb het in een noodsituatie wel gebruikt zonder te waarschuwen man in zieken huis en ik op het politie kantoor uit eidelijk wel in het gelijk gesteld maar toch...

pluisje


Kanarie

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2004, 16:57:12
Ik zie het nut er niet van in om het verplicht te stellen. Ook het aanmoedigen vind ik wat dwingend.
Wel denk ik dat het ter introductie moet worden aangeboden, op een voor iedereen toegankelijke manier. Zodat men zelf kan beslissen of het een waardevolle tijdsbesteding is. Aan de andere kant zijn daarmee wel meteen verplicht een paar basisprincipes behandeld. Dat zou ik wel goed vinden.
Of er alleen maar meer geweld van komt betwijfel ik. Mensen die er gewelddadiger van zouden worden, zoeken het uit zichzelf sowieso al wel op, denk ik.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2004, 17:08:40
ik zal jullie vertellen dat als je eindexamen VMBO t
wilt doen dat zelfverdediging een verplicht onderdeel is,
zonder voldoende kan en mag je niet deelnemen aan het centraal examen en dus is het eigenlijk al verplicht  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2004, 18:10:08
Kan een leuke discussie worden Gerard. Ik zit momenteel in het eerste jaar van de HALO (Haagse academie voor lichamelijke opvoeding) en hier krijgen we ook zelfverdediging (in de vorm van judo). Momenteel zijn we bezig met stoeispelen van basisschool tot middelbare school om uiteindelijk bij judo uit te komen.

Ik als student lichamelijke opvoeding vindt dat scholen sowieso zelfdverdedigingslessen moeten gaan geven. Ik denk dat het toch iets is wat thuis hoort in de lessen lichamelijke opvoeding. Het is zo dat als je hier op de basisschool al mee begint dat de kinderen al spelende het zelfverdedigen leren en dat er later meer didactische aandachtspunten bijkomen. Het voordeel van stoeispelen is dat de kinderen op jonge leeftijd al met elkaar omgaan in een andere vorm dan normaal en dat ze er later wellicht ook iets mee kunnen gaan doen.

Ik ben dus voor het geven van zelfverdedingslessen, echter heb ik gekozen voor de optie 'Anders, namelijk...' omdat ik vindt dat je zelfverdediging niet moet geven tegen de toenemende mate van geweld (zelfverdediging lost dit namelijk niet op), ook voor de tweede optie heb ik niet gekozen omdat zelfdverdediging en vechtsport twee verschillende dingen met verschillende doelen zijn. De derde is het ook niet geworden omdat zelfverdediging geen extra geweld uitlokt, hoe weet je echter dat iemand zelfverdediging heeft ?

Dus vandaar mijn keuze voor de laatste optie !!!

Groeten Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2004, 15:06:23
Ik heb zelf op de middelbare school ook een cursus zelfverdediging gehad (niet dat ik alles nog weet....)
Maar ik vond het wel een heel goed initiatief.
En wat niet vergeten moet worden is dat het verdediging is geen vechtsport.
Het is ook echt niet te vergelijken met een vechtsport vind ik.
En bij een vechtsport is ook het eerste wat je leert dat je het ten alle tijden nooit op straat mag gebruiken,je kan er alleen aan denken als je jezelf een keer zou moeten verdedigen....
  Ta


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2004, 16:02:29
want dan krijgen die personen het idee"ik kan me zelf verdedigen,dus ik ram er maar meteen bovenop"

Ik heb ja gestemd! Ik heb Peter even geciteerd, want een van de dingen die je bij een vecht- of zelfverdedigingssport leert, is zelfbeheersing. En als je het niet geleerd krijgt, leer je het vanzelf bij het sporten. Eerst respect voor elkaar en dat wordt vanzelf respect voor iedereen, hoop ik.

Christian


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 29 november 2004, 16:21:23
Zelf heb ik ook de eerste gekozen.

Ik heb deze topic opgestart vanwege het steeds maar toenemende geweld  tegen elkaar.

Wat Cristian zegt is waar. Bij het beoefenen van een vecht/verdedigingssport leer je eerst dicipline en respect voor een ander. En dat gaat als een rode draad er doorheen. Iemand die zo'n sport beoefend en zich er voor inzet zal nooit zomaar iets beginnen.

Zelf ben ik sinds kort bezig met "Taekwondo". Een oude Koreaanse vechtsport. Mijn hoofdreden om hier op te gaan was het toenemende geweld en bedreigingen. Ik ben zelf meerdere malen zomaar bedreigd en had niets achter de hand. Nu wel!!!

En het brengt meer voordelen met zich mee.
-Je conditie word beter en hebt voldoende lichaamsbeweging.
-Je hebt een leuke tijdsbesteding.
-Je voelt je een stuk zekerder.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 29 november 2004, 16:58:04
maar het is toch gel** dat je op school tegenwoordig op zelfverdediging moet gaan,en dat het zelfs verplicht is op sommige scholen.