Werken bij de politie: verschil in niveau's.

Auteur Topic: Werken bij de politie: verschil in niveau's.  (gelezen 12833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Gepost op: 12 juli 2011, 20:55:56
Even een klein achtergrondsverhaal over mijzelf. Ik ben op dit moment 17 jaar en wordt in oktober 18, ik wil graag bij de politie komen werken maar loop tegen een aantal struikelblokken en hoop dat de leden van de blauwe kant mij kunnen adviseren. Ik heb in juni mijn HAVO diploma ontvangen met een prima cijferlijst en heb nu globaal gezien de volgende optie's:

1) Solliciteren bij de politie op niveau 4 (hoofdagent) met als minimale eis VMBO-tl.
2) Solliciteren bij de politie op niveau 5 (politiekundige) met als minimale eis HBO propeduese (net veranderd, was eerst HAVO?)
3) HBO opleiding (Integrale Veiligheidskunde) volgen, afmaken (minimaal 4 jaar) en daarna solliciteren niveau 4
4) HBO opleiding (Integrale Veiligheidskunde) volgen, afmaken (minimaal 4 jaar) en daarna solliciteren niveau 5

Ik wil zelf erg graag (zeker in de eerste 10 jaar) voornamelijk straatwerk doen (liefst noodhulp), kantoorwerk / meer leidinggevend werk laat mij ook erg leuk maar die stap wil ik eigelijk pas maken als ik alle kneepjes van het vak ken en de benodigde ervaring op de straat heb opgebouwd.

Optie 1 heeft mijn persoonlijke voorkeur, ondanks dat het mijn eigen keuze zal zijn vind ik de mening van mijn ouders ook belangrijk. Zij zijn van mening dat ik eerst het papiertje moet halen (HBO opleiding) en zeker geen stap terug moet zetten (van HAVO naar MBO-4).

Optie 2 is waarschijnlijk met de nieuwe regels niet meer mogelijk. HBO propedeuse is tegenwoordig (sinds aantal weken?) verpicht. Minimale eis is dus niet meer HAVO. Bovendien zal ik met mijn leeftijd voor niveau 5 bijna geen kans maken en ben ik bij dit niveau bang dat ik niet of nauwelijks straatwerk doe.

Optie 3 is de lange weg, ik zou hier geen probleem mee hebben (ondanks dat ik het liefst zo snel mogelijk aan het werk zou willen bij de politie) maar hellaas hoorde ik laatst dat deze route weinig kans van slagen heeft. Veel mensen xijn afgewezen voor niveau 4 omdat zij te "slim" zijn bevonden (HAVO + HBO) en S&W deze personen het liefst gelijk al op niveau 5 zag (onder het mom dat die manier minder kost dan een persoon eerst voor niveau 4 te scholen en daarna om te scholen naar niveau 5).

Optie 4 heeft als grootste nadeel opnieuw de "angst" om bij de politie achter een bureau te zitten i.p.v bijvoorbeeld op een kruispunt het verkeer te regelen. Dat is niet wat ik wil doen de eerste 10 jaar en ben er bang voor dat dit er wel van zal komen.

De beste oplossing voor mij zou zijn dat de hoofdagent opleiding (niveau 4) Een HBO accreditatie krijgt.

Wie heeft er tips, suggestie's , etc voor mij. Welke optie zou het beste zijn en zijn er nog andere optie's?

Alvast bedankt voor de help!




skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2011, 21:08:41
Mag ik opmerken dat je voor een 17-jarige een heel duidelijk, doordacht en volwassen benadering van je keuze hier opgeschreven hebt. Mijn complimenten.
Ik ben zelf geen agent of HV-er maar wens je veel succes en ik ben ervan overtuigd dat je hier op het forum de juiste mensen zult vinden die je kunnen helpen bij je keuze.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2011, 21:45:49
Het verschilt een beetje per korps maar uiteindelijk beland je met een niveau 5 opleiding toch achter een bureau. Het ene korps doet dat direct na de opleiding, de andere geeft je een traject van 3 jaar in meerdere facetten waarna je een keuze moet maken welke functie je neemt maar ook dat zijn bijna allemaal voornamelijk kantoorfuncties.

Niveau 4 is veel meer een straatfunctie maar geeft wel een doorstroom. Ik denk ook dat je met een HBO studie niet snel meer op niveau 4 aangenomen wordt. Dat geeft namelijk te weinig uitdaging zeggen ze.

Anderzijds vraag ik mij af of jij wel een opleiding als Integrale Veiligheidskunde wil doen. Het is niet leuk maar het is altijd mogelijk dat je niet direct of helemaal niet bij de politie aan de slag kan. Je moet dan wel iets achter de hand houden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


GLD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2011, 22:00:13

Optie 1 heeft mijn persoonlijke voorkeur, ondanks dat het mijn eigen keuze zal zijn vind ik de mening van mijn ouders ook belangrijk. Zij zijn van mening dat ik eerst het papiertje moet halen (HBO opleiding) en zeker geen stap terug moet zetten (van HAVO naar MBO-4).


Als ik jou was ging ik ook voor optie 1. Van de HAVO naar de opleiding tot Hoofdagent is op papier misschien qua niveau een stap terug, maar als je hiermee je echte droom/doel, namelijk het echte straatwerk bij de politie, kan bereiken, waarom zou je het dan laten?

Ik spreek uit eigen ervaring en ik herken dit helemaal, vanuit mezelf en ook vanuit mijn omgeving. Ik heb zelf m'n VWO diploma gehaald en was toen ik ging solliciteren ook 17,5. Van VWO naar MBO 4 zou in de redenatie van jou ouders (niet vervelend bedoeld) en veel anderen 2 stappen terug zijn, maar het alledaagse politiewerk vind ik fantastisch! Waarom zou ik dan een HBO studie gaan doen of solliciteren voor niveau 5?

Het is inderdaad wel een dilemma, maar ik zou toch adviseren om nu voor niveau 4 te solliciteren, juist om de redenen die je zelf al aangeeft. Heb je al enig idee bij welk korps je eventueel wilt solliciteren?


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2011, 23:17:52
Je moet vooral een keuze maken die jou gelukkig maakt en waar je je goed bij voelt. Het kan nu voor je gevoel de juiste zijn, maar later blijken dat een andere beter was... Maar uiteindelijk zul je toch komen waar je wezen wilt, er zijn alleen meerdere wegen die naar Rome leiden.

Mijn verhaal"Op mijn 18e ben ik een HBO studie gaan doen. Leek toen de juiste richting te zijn. De studie (fysiotherapie) was erg leuk en interessant, het werk beviel me uiteindelijk minder. Jammer dat ik daar pas tijdens de afsluitende stage achter kwam.... Na de studie ben ik even wat anders gaan doen en na een tijdje ben ik gaan nadenken over wat ik wilde. Dat bleek toch de politie te zijn, dat wilde ik als klein jongetje al. Alleen toen ik mijn studiekeuze maakte, was dat niet een voor de hand liggende keuze. Omdat ik HBO had gedaan gesolliciteerd voor niveau 5/6 bij Amsterdam-Amstelland. Daar was toen (2002, welkom nieuw onderwijs!) de constructie bedacht dat je na 3 jaar van niveau 6 werd afgehaald met een bachelor diploma op master niveau. Enkele uitverkorenen zouden dan later terug mogen om hun master-thesis te

De bedoeling was dat ik na de initiële opleiding een Loopbaan Ontwikkelings Traject in zou gaan. Ik had echter veel meer gevoel bij het werken op straat en heb na lang wikken en wegen gekozen om niet het LOT in te gaan. Ik ben nu heel gelukkig met mijn "hoofdagentschap" en heb veel leuke dingen kunnen doen. Ik heb wel in mijn hoofd om over een x aantal jaren "omhoog" te gaan, maar dan op een tijdstip dat ik het wil en op plekken waar ik zelf voor kies/op zal moeten solliciteren. Maar ik heb nu ontzettend veel plezier in mijn werk en dat is voor mij het belangrijkste. Ik ben dan wel in de gelukkige omstandigheid dat ik financieel gezien deze keuze ook kan maken... Aan de andere kant, als HAP met volledige onregelmatigheid, piket en ME meer vang dan een brigadier zonder al deze extra's. Mocht je meer willen weten, je mag me PM'en.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2011, 23:20:05
Het verschilt een beetje per korps maar uiteindelijk beland je met een niveau 5 opleiding toch achter een bureau. Het ene korps doet dat direct na de opleiding, de andere geeft je een traject van 3 jaar in meerdere facetten waarna je een keuze moet maken welke functie je neemt maar ook dat zijn bijna allemaal voornamelijk kantoorfuncties.
Hier was ik dus bang voor, ik heb geen enkel probleem bij een kantoorfunctie binnen de politie maar zeker gezien het feit dat ik op jonge leeftijd al binnen de politie probeer te komen wil ik maar al te graag minimaal 10 jaar op straat werken (in mijn ogen hoor je daar dan ook te beginnen voordat je een leidinggevende functie betreed). Helaas is dat dus op dit moment niet mogelijk, altans, niet waarschijnlijk.



Niveau 4 is veel meer een straatfunctie maar geeft wel een doorstroom. Ik denk ook dat je met een HBO studie niet snel meer op niveau 4 aangenomen wordt. Dat geeft namelijk te weinig uitdaging zeggen ze.
Ook hier was ik dus bang voor, en mede hierdoor wordt mijn keuze een stuk ingewikkelder.
Vandaar ook dat ik benieuwd ben hoe andere hier tegenaankijken/zouden doen.


Anderzijds vraag ik mij af of jij wel een opleiding als Integrale Veiligheidskunde wil doen. Het is niet leuk maar het is altijd mogelijk dat je niet direct of helemaal niet bij de politie aan de slag kan. Je moet dan wel iets achter de hand houden.
Hier had ik al in zekere mate rekening mee gehouden, de afgelopen jaren is mijn persoonlijke hobby in het licht en geluid (DJ etc) een beetje uit de hand gelopen (van hobby naar klein bedrijf). Omdat ik dit nog steeds erg leuk vind was mijn idee om de HBO opleiding "Media en Entertaiment Management" te volgen bij In-Holland. Maar na de afgelopen nieuwsberichten over onder andere deze opleiding gehoord te hebben heb ik dat idee in de prullebak gegooid.
Mocht het om enig reden (tijdelijk) niet lukken met solliciteren dan kan ik altijd nog terugvallen op mijn "hobby" en de ervaring die ik daarin heb opgebouwd.

De reden dat ik uiteindelijk voor IVK gekozen heb is omdat vele kanidaten voor niveau 5 deze opleiding hebben gevolgd en het daarmee bijna een soort standaard is geworden voor de vele kanidaten (terwijl er in verhouding nog steeds erg weinig vacatures zijn binnen de politie). Ik hoop hiermee dus aan de ene kant mijn kansen tijdens een sollicitatie bij de politie te vergroten en aan de andere kant spreekt de opleiding mij ook redelijk (vele stages en ik ben nu eenmaal meer een doender dan een denker).

Als ik jou was ging ik ook voor optie 1. Van de HAVO naar de opleiding tot Hoofdagent is op papier misschien qua niveau een stap terug, maar als je hiermee je echte droom/doel, namelijk het echte straatwerk bij de politie, kan bereiken, waarom zou je het dan laten?
Tja, familie..
Eerste reactie van mijn vader toen hij hoorde dat ik bij de politie wou: "Ik heb nog liever dat je crmineel wordt." Inmiddels is hij ook een beetje bijgedraaid maar is wel van mening dat ik minimaal een HBO diploma moet behalen. Dit kan via niveau 5 of IVK, maar beide betekend helaas geen straatwerk voor mij. Ik heb geprobeerd hem te overtuigen over de doorstroom mogelijkheden binnen de politie maar (zeker gezien de bezuinigingen/overgang naar Politie Nederland) te veel speculeren ("Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst").

Ik spreek uit eigen ervaring en ik herken dit helemaal, vanuit mezelf en ook vanuit mijn omgeving. Ik heb zelf m'n VWO diploma gehaald en was toen ik ging solliciteren ook 17,5. Van VWO naar MBO 4 zou in de redenatie van jou ouders (niet vervelend bedoeld) en veel anderen 2 stappen terug zijn, maar het alledaagse politiewerk vind ik fantastisch!
Waarom zou ik dan een HBO studie gaan doen of solliciteren voor niveau 5?
Het is inderdaad wel een dilemma, maar ik zou toch adviseren om nu voor niveau 4 te solliciteren, juist om de redenen die je zelf al aangeeft. Heb je al enig idee bij welk korps je eventueel wilt solliciteren?

Ik wil wachten met solliciteren tot ongeveer januarie-februari-maart van het aankomende jaar, mede gelet op mijn jonge leeftijd wil ik eerst een aantal zaken regelen waardoor ik hopelijk volwassen genoeg overkom bij de sollicitatie. Zo wil ik eerst mijn rijbewijs halen en uit huis gaan (niet dat ik het thuis ongezellig heb, maar ik zie het zelf wel als een vereiste voor mijn sollicitatie).

Zelf woon ik in Bilthoven (naast Utrecht), mijn vader woont in Hilversum. Oorspronkelijk kom ik uit Bussem/Naarden. Ik heb de bewuste keuze gemaakt om in deze regio te blijven werken. Korps Utrecht of Korps Gooi- en Vechtstreek. Beide zullen waarschijnlijk (samen met Flevoland) samen gaan in 2012.
Gooi- en Vechtstreek lijkt mij een leuk korps aangezien het een erg klein korps is maar wel met redelijk grote plaatsen. Collega's kennen i.p.v iedere dag een nieuwe collega ontdekken (Amsterdam-Amstelland) lijkt mij een stuk pretiger werken.

Utrecht heeft in mijn ogen een leuker werk gebied en ben zelf bekender met het gebied.
Daarin tegen heeft Utrecht op de sollicitatie's veel meer kanidaten en stelt het hogere eisen (dus moeilijkere om met mijn leeftijd aangenomen te worden).

Aangezien beide korpsen toch samen gaan, zou ik (mocht ik morgen gaan solliciteren) bij Gooi- en Vechtstreek solliciteren. Beide zijn het leuke korpsen, beide zullen gaan samenvoegen (als het goed is) en bij Gooi- en Vechtstreek denk ik dat de kans om aangenomen te worden groter is (minder vacatures maar ook lagere eisen en minder kanidaten).

Mocht het zo zijn dat ik tijdens mijn eerste sollicitatiepoging afgewezen wordt, dan zal het voor mij erg moeilijk worden om geen HBO opleiding te starten en zal de kans op niveau 4 voor mij ook een stuk kleiner worden (HBO = geen niveau 4 meer). Ik wil dus goed voorbereid zijn voor de sollicitstie en wacht daarom nog even af (hopend dat de vacatures blijven).


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2011, 00:16:32
Ik heb net als jou voor deze keuze gestaan. Ik heb uiteindelijk voor optie 1 gekozen. Mijn ouders stimuleerden mij ook om voor optie 3/4 te gaan maar ik heb geen dag spijt dat ik daar niet naar geluisterd heb. Ik ben inmiddels werkzaam als hoofdagent en wil ook uiteindelijk doorstromen. Het is trouwens altijd mogelijk om (met een beetje geluk gesponsord door de politie) een hbo opleiding te volgen na je opleiding. (alles uiteraard parttime)

Zeker als je 10 jaar op straat wil werken is er haast geen andere keuze als optie 1. Bij niveau 5 wordt je eigenlijk overal klaar gestoomd voor een leidinggevende functie.

Collega's kennen i.p.v iedere dag een nieuwe collega ontdekken (Amsterdam-Amstelland) lijkt mij een stuk pretiger werken.
Zelfs in Amsterdam leer je vanzelf iedereen kennen....  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Helen

  • HAP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2011, 00:24:41
Ik heb ook een hbo opleiding gedaan en ben tijdens mijn opleiding rechten (universiteit) begonnen bij de politie, op niveau 5. Hartstikke leuk allemaal, totdat ik de eerste keren op straat kwam. Ik ben in situaties gekomen waarvan ik dacht, ik wil straks geen chef zijn die zelf niet weet hoe het is op straat. Dus ben ik alsnog overgestapt naar niveau 4. Nu ben ik aan het einde van mijn rechten studie en wil ik doorstromen, niet perse richting leidinggevende, wel een andere functie, eventueel burger. En nu loop ik tegen allemaal gesloten deuren vanwege de reorganisatie en het kennen en gekend worden. Het is een lastige keus, maar als ik jou was zou ik een opleiding gaan doen die je graag wilt. Daarbij moet je rekening houden dat de sollicitatieprocedure ook een lange tijd in beslag kan nemen. Als je in januari wil gaan solliciteren moet je daarna nog rekening houden met maanden sollicitatieprocedure. Succes met je keuze.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2011, 23:08:20
Nogmaals bedankt voor alle reactie's. Na aanleiding van dit topic en de reactie's vanavond nog een gesprek gehad. Bij dit gesprek is er nog een optie naar voren gekomen.

Aangezien de kans om afgewezen te worden met de leeftijd van 18 jaar erg groot is (te weinig levenservaring/te jong) zou ik een tijdelijke overbrugging moeten zoeken (tot aan de volgende poging).
Deze overbrugging zou met een (tijdelijke) HBO opleiding gedaan kunnen worden, maar aangezien ik daardoor (waarschijnlijk) niet meer in aanmerking kom voor niveau 4 wil ik dat eigenlijk niet doen.
Aan de andere kant spreekt afwachten op de volgende sollicitatie zonder enige vorm van verdere ontwikkeling mij ook niet aan. Daardoor ben ik op een 5de optie gekomen:

- Solliciteren in januari/februari voor N. 4, indien afgewezen voor twee jaar naar het buitenland (voorkeur voor VS of UK). Het liefst ga ik dan mee met een Tour (U2, Rolling Stones, etc), dit is te regelen via mijn werkgever en behalve de extra levenservaring bouw ik ook extra ervaring op in de licht en geluid industrie (mocht de politie niet lukken).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2011, 23:25:08
Sollicitatieprocedure kan maar zo een paar maanden duren. Bedenk dus goed wanneer je begint!

Succes O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein