GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011  (gelezen 76169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #90 Gepost op: 15 juli 2011, 23:37:46
p2kflex
23:23:28 15-07-11-ALPHA-AFSCHALING NAAR GRIP 0//Gebouw (GRIP: 1) ALTICOM TOREN SMD GEB. 20 VAN VEENSTRAAT 26 HOOGERSMILDE MIDDEN-DRENTHE 9423VB 26
0520004MKA Veiligheidsregio Drenthe (HS-GHOR)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #91 Gepost op: 15 juli 2011, 23:47:46
Bedankt Tom523  O0


Satellite news gathering
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
 
Satellite news gathering (SNG) is een techniek waarbij met behulp van daartoe speciaal uitgeruste voertuigen waarop een grote satellietschotel is geplaatst (vrijwel) overal ter wereld rechtstreeks radio- en/of televisieuitzendingen kunnen worden uitgezonden.

In vroeger jaren kon een verslaggever slechts telefonisch rechtstreeks verslag doen van grote evenementen, ongelukken etc, items gemaakt door een verslaggever dienden eerst per koerier naar de studio gebracht te worden, waar deze voor uitzending eerst gemonteerd dienden te worden. Door gebruik te maken van een SNG-wagen kan de verslaggever rechtstreeks zijn of haar verslag inbrengen in bijvoorbeeld een journaaluitzending. Ook is het mogelijk om zogenaamde kruisgesprekken te voeren tussen de presentator en de verslaggever.

Een SNG-wagen biedt ook de mogelijkheid voor de verslaggever om zijn/haar verslag vooraf te monteren en te voorzien van commentaar alvorens het item door te stralen naar de studio. Doordat SNG-wagens in vrijwel ieder gebied ingezet kunnen worden worden deze voertuigen tegenwoordig ook gebruikt voor het live uitzenden van complete radio- en televisieprogramma's. Tot voor enkele jaren terug werden voor live lokatieuitzendingen voor televisie straalverbindingen van KPN Broadcast gebruikt. Naast de reportagewagen werd dan een vrachtauto van KPN geplaatst met daarop een inklapbare zendmast die werd gericht op de dichtstbijzijnde televisietoren. Doordat bij gebruik van straalzenders beide locaties elkaar moeten kunnen zien, waren soms meerdere straalzenders noodzakelijk.

Bij gebruik van een SNG-wagen wordt deze eveneens gekoppeld aan de reportagewagen, en worden het beeld en geluid naar een speciale satelliet verzonden die het signaal weer terugstuurt naar de aarde waar het signaal wordt opgevangen in bijvoorbeeld Hilversum of Brussel waar het signaal geschikt wordt gemaakt voor uitzending.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Satellite_news_gathering"
Categorieën: Satelliettelevisie
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


berendbotje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #92 Gepost op: 16 juli 2011, 00:21:01
Alticom exploiteert hoge telecommunicatietorens en masten en levert infrastructuurdiensten op het gebied van ruimteverhuur, verhuur van mastruimte en energievoorziening aan alle telecommunicatie- en omroepoperators in Nederland.
Als ik mij niet vergis heeft KPN rond 2007 de exploitatie van de torens afgestoten aan Alticom.

http://www.alticom.nl/index.php?pagina=home


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #93 Gepost op: 16 juli 2011, 00:28:09
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil morgen of overmogen een deel van de FM-zenders die op de zendmast in Smilde zaten, weer in de lucht hebben. Er wordt inmiddels gekeken naar een oplossing op de zendmast in Jirnsum.

Een andere mogelijkheid is dat er bij Smilde een tijdelijke noodzendmast opgebouwd wordt, maar dat duurt langer. Zendmasteigenaar NOVEC is ondertussen bezig een noodmast vanuit Amsterdam naar Drenthe te brengen. Die mast is ongeveer 100 meter hoog, maar er moet nog wel een vergunning komen. RTV Drenthe is inmiddels weer via een noodzender in Groningen in de lucht, maar wel veel zwakker dan normaal.

De brandweer kende de toren goed. Er zijn regelmatig oefeningen geweest en veel brandweerlieden hadden al een keer op de toren gestaan. De manier waarop de mast is ingestort verliep volgens het verwachte scenario en leverde dus geen gevaar op voor de omgeving.

IJsselstein
In IJsselstein zijn intussen metingen verricht en er zijn geen giftige stoffen aangetroffen. De brandweer kan nu naar binnen. Het is nog onduidelijk hoe groot de schade aan de zendapparatuur is. Mogelijk wordt morgen een deel van de zenders weer in gebruik genomen, maar het is onwaarschijnlijk dat alle zenders weer aan kunnen.

Door nog onbekende oorzaak brak er vandaag brand uit in de zendmast in Hoogersmilde en die in IJsselstein. In Smilde viel zelfs het bovenste gedeelte van de zendmast om. NOVEC, het staatsbedrijf dat eigenaar is van de torens, zegt er alles aan te doen om de zenders zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen.

Bron: www.radiofreak.nl
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #94 Gepost op: 16 juli 2011, 00:49:30
Radio Drenthe weer in de lucht met noodzender


De radiozender van RTV Drenthe is weer in de lucht. Vanavond nam de regionale omroep van Drenthe een noodzender in gebruik die is opgesteld in Groningen. Daar maakt RTV Drenthe gebruik van de uitzendmast van RTV Noord.
De uitzendingen van RTV Drenthe werden vanmiddag abrupt gestopt nadat in de zendmast in Hoogersmilde brand was uitgebroken. Nadat in eerste instantie alle zendactiviteiten door het stoppen van de stroomvoorziening werd gestaakt bezweek de uitzendmast later door de gevolgen van de brand. Het topgedeelte van meer dan 200 meter stortte hierdoor in.
RTV Drenthe gebruikte de zendmast van Hoogersmilde voor het uitzenden van de analoge FM-radio, een digitale verspreiding van haar televisie- en radiozender. De FM-uitzendingen van Radio Drenthe zijn op dit moment weer in het grootste gedeelte van Drenthe te horen. RTV Drenthe maakt hiervoor gebruik van een de zendmast van RTV Noord. Daar staat een noodzender voor RTV Drenthe opgesteld die de radio-uitzendingen op de oude frequentie 90.8 MHz verzorgd. Hoewel het signaal in grote delen van Drenthe goed te ontvangen is kan het uitzendsignaal op sommige plekken in Drenthe minder hard – en dus meer storingsgevoelig – dan normaal zijn.
In het komende weekeind wordt meer duidelijk over de digitale verspreiding van de televisie- en radiozender van RTV Drenthe via de DVB-T – in de volksmond ook wel Digitenne genoemd – techniek. Kabelbedrijf Ziggo – dat in de regio Drenthe actief is – heeft Totaal TV laten weten dat op het eigen kabelnetwerk geen storing van televisie- en radiozenders die door het instorten van de zendmast in Hoogersmilde getroffen zijn heeft plaatsgevonden. Ziggo maakt voor verspreiding van deze zenders op het eigen netwerk gebruik van signaalaanvoer via de Hilversumse Mediagateway. KPN heeft op dit moment wel problemen met de verspreiding van het Digitenne zenderaanbod in noord- en oost-Nederland. Bij het andere televisieproduct KPN iTV zijn er net als Ziggo geen storingen waar te nemen. Bij Kabel Noord zijn diverse televisie- en radiozenders enige tijd uit de lucht geweest. Kabel Noord probeert deze situatie zo snel als mogelijk is op te verbeteren.  

Nieuwe nood zendmast Hoogersmilde binnen week operationeel
RTV Drenthe nog wel via satelliet en kabel
(update) UPC gaat mogelijk toch alle regionale omroepen doorgeven


Bron: www.totaaltv.nl
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #95 Gepost op: 16 juli 2011, 11:00:47
Bij brand werkt de holle mast als een giga-schoorsteen, maar dan een die gevuld is met kabels en leidingen. De ommanteling zal, als de temperatuur maar hoog genoeg is gewoon gaan smelten en branden.... Lijkt me geen pretje om naar binnen te moeten met kleine blusmiddelen  :-X Maar gezien de hoogte is een sprinkler geen alternatief...

En omdat er een lift in de mast zat, zal er ook geen mogelijkheid geweest zijn voor horizontale compartimentering.
Mister Livingstone, I presume?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #96 Gepost op: 16 juli 2011, 11:36:29
Met het oog op de 'radiostilte', hieronder wat afbeeldingen die duidelijk maken hoe belangrijk Smilde en Lopik zijn :

Overzicht van de zenders per zendmast :


Skyradio is uitgevallen vanuit Smilde, waar geheel Noord-Oost Nederland last van zal hebben, maar deze staat niet in Lopik, wel in Amsterdam :


Veronica idem, wel Smilde, geen Lopik. Hoewel, als ik het zo zie dan staat er een relatief klein zendertje, dus het wegvallen daarvan zal een minder grote impact hebben :


De grootste impact ondervinden de publieke omroepen, voorbeeldje van 3FM :


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #97 Gepost op: 16 juli 2011, 12:45:20
Sorry, ik kan daar niks moois aan vinden. Een markant landschapspunt in Drenthe is ingestort. De mast van Smilde die je zag zodra je bij Appelscha uit de bomenrij vandaan kwam.
Nee, ik kan hier niets moois aan vinden.... triest is het.

laat ik voorop stellen dat het jammer is dat het gebeurd is maar ik heb geplande instortingen minder mooi zien gaan.
Nogmaals ook ik had liever gehad dat de mast was blijven staan zoals hij was
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #98 Gepost op: 16 juli 2011, 13:05:52
Waarschijnlijk als een van de weinigen op dit forum ben ik jaren geleden eens in deze mast geweest. Beroepshalve, voor een van de zenders die daar staat/stond (geen omroep, geen telefonie, er staat veel, veel meer dan je je voor kunt stellen). De bomenrij die je rechts ziet daarachter bevindt zich (als ik het goed zie) de toegangsweg tot de mast. Om dit dan jaren later te zien dat geeft wel een vreemd gevoel.....

Ik heb er 1,5 jaar terug nog nagenoeg onder gestaan.
goede kennissen van mij wonen naast de doodlopende weg waar de toren aan ligt

en wat betreft die bomenrij aan de rechterkant. volgens mij zie je dat goed en is dat de toegangsweg.
en wat daar dan wel weer vreemd aan is. Het toerit van de toren ligt aan de Vaartweg terwijl het adres de Van Veenstraat 26 is (en via de van veenstraat helemaal niet te bereiken is)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #99 Gepost op: 16 juli 2011, 13:22:44
KPN heeft op dit moment wel problemen met de verspreiding van het Digitenne zenderaanbod in noord- en oost-Nederland.
Bron: www.totaaltv.nl

Zelfs één van de regionale dagbladen (redactie in Leeuwarden) heeft geschreven dat digitenne niet te ontvangen zou zijn. Dat vind ik erg vreemd aangezien ik de eerste beelden van de brand op TV, via digitenne heb gezien (in Leeuwarden dus). Zijn er ook daadwerkelijk mensen die geen ontvangst hebben?
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot