OvD OV (openbaar vervoer) in Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: OvD OV (openbaar vervoer) in Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 4685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Gepost op: 8 juli 2011, 12:19:14
Er is tegenwoordig ook nog een OvD-OV in RR; OV staat voor Openbaar Vervoer.
De calamiteiten coördinatoren van de RET hebben een training gehad van de VRR om als OvD-OV aan een CoPI te te kunnen deelnemen.
Daarbij lag de nadruk op het, als liason, inbrengen van OV-kennis in een CoPI.
Na de instorting van het IMAX-theater is dit voor het eerst gebeurd op ad-hoc basis.
Een maand later was de eerste training een feit.


De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2011, 13:09:21
Er is tegenwoordig ook nog een OvD-OV in RR; OV staat voor Openbaar Vervoer.
De calamiteiten coördinatoren van de RET hebben een training gehad van de VRR om als OvD-OV aan een CoPI te te kunnen deelnemen.
Daarbij lag de nadruk op het, als liason, inbrengen van OV-kennis in een CoPI.
Na de instorting van het IMAX-theater is dit voor het eerst gebeurd op ad-hoc basis.
Een maand later was de eerste training een feit.

Dat is een nieuwe. Een tijdje terug heb ik een studie gedaan bij de service- en veiligheidsdienst van de NS. Daar werd al gesuggereerd dat er een landelijke OV politie zou komen. Blijkbaar is de professionalisering op dat vlak nog verder gegaan?

Waar zitten de Ovd-OV's ergens? Is dat al een landelijk iets of alleen rondom Rotjeknor?


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2011, 14:35:22
Zij werken in de regio Rotterdam-Rijnmond voor al het OV; bus-tram en metrolijnen.
Hun verzorgingsgebied wordt eigenlijk bepaald door de StadsRegio Rotterdam; die bepaalt waar het OV rijdt
en dus uiteindelijk het vervoersgebied waar zich calamiteiten kunnen voordoen.
Dit kan dus ook buiten de VRR zijn.
Info stadsregio Rotterdam; http://www.stadsregio.info/

In Den Haag en Amsterdam is er natuurlijk ook overleg tussen de lokale OV-bedrijven en de hulpverleningsdiensten.
Of dat net zoals in Rotterdam geregeld is weet ik niet.

Over landelijke OV-politie is al zoveel gezegd en geschreven.
Begin jaren 90 van de vorige eeuw was he8t de bedoeling om deze taak bij de spoorwegpolitie onder te brengen.
Alle OV-bedrijven in NL moesten hun opsporingsambtenaren daar onder brengen en konden deze dan weer inhuren voor inzet.
Uiteindelijk is de toenmalige Spopo in het KLPD opgegaan en zijn alle OV-opsporingsambtenaren BOA geworden
en nu nog steeds in dienst van de OV-bedrijven.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2011, 15:46:42
In Den Haag en Amsterdam is er natuurlijk ook overleg tussen de lokale OV-bedrijven en de hulpverleningsdiensten.
Of dat net zoals in Rotterdam geregeld is weet ik niet.

Van Den Haag weet ik alleen dat er tijdens incidenten waarbij ov betrokken is, de ovd veel overlegt met de vod ('ovd'-HTM). De meeste beslissingen door de ovd worden aan de vod doorgegeven om hierop advies terug te krijgen hoe het sneller of veiliger te doen.

Bij niet ov gerelateerde incidenten komt de vod alleen ter plaatse om te 'onderhandelen' zodat het ov zo snel mogelijk weer de eigen route kan opnemen. Het is dus naar mijn weten niet zo dat er copi trainingen zijn geweest. Volhens mij dwaldn we ook af van het topic...


caudex

  • OvD-RET Calamiteiten Coördinator
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2012, 21:44:03
mochten er nog vragen zijn betreffende deze topic, ben ik bereid deze te beantwoorden.
ben zelf werkzaam bij deze dienst.

gr Rob


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2012, 23:14:43
Klinkt mooi, een OvD-OV, maar de reden waarom de AOV'er als nieuwe titel OvDBZ krijgt is omdat de gemeenten, brandweer, GHOR en politie 'op hetzelfde niveau' moeten zitten in de crisisbeheersing en dus daarvoor ook voldoende opgeleid moeten zijn -en dus is er met de veiligheidsregio's een nieuwe regionale crisisbeheersingsorganisatie gekomen. M.i. is de OvD-OV dan ook een verwarrende naam, immers: mocht er iemand van een vervoersbedrijf nodig zijn kan deze toch ook gewoon als liaison in het CoPI plaatsnemen? Als de vervoersbedrijven maar zorgen dat er een (piket)functionaris beschikbaar is...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2012, 00:51:24
M.i. is de OvD-OV dan ook een verwarrende naam, immers: mocht er iemand van een vervoersbedrijf nodig zijn kan deze toch ook gewoon als liaison in het CoPI plaatsnemen? Als de vervoersbedrijven maar zorgen dat er een (piket)functionaris beschikbaar is...
Die is bij de HTM, RET, GVB en GVU 24/7 beschikbaar en gewoon in dienst en geen piket.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2012, 06:13:40
Klinkt mooi, een OvD-OV......
....Als de vervoersbedrijven maar zorgen dat er een (piket)functionaris beschikbaar is

De term 'Officier van Dienst' suggereert dat er sprake is van een militair gestructureerde hiërarchie.
Het is een (onder-)officier met een bepaalde functie.
Eerlijk gezegd kan ik mij daar bij een openbaar-vervoer organisatie weinig bij voorstellen...
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2012, 21:43:53
De term 'Officier van Dienst' suggereert dat er sprake is van een militair gestructureerde hiërarchie.
Het is een (onder-)officier met een bepaalde functie.
Eerlijk gezegd kan ik mij daar bij een openbaar-vervoer organisatie weinig bij voorstellen...

Denk dat je het ook te ver zoekt.
Het bedrijf heeft een hand vol leidinggevende / managers en die hebben een dienstrooster waar op staat wie op welke dag beschikbaar is voor calamiteiten en dan de beslissingen voor het bedrijf moet nemen. In andere bedrijven noemen ze het weer anders, Dutymanager bijvoorbeeld.

Omdat in de HV wereld mensen met een dergelijke functie OvD genoemd worden hebben ze dat hier waarschijnlijk ook maar gedaan.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2012, 21:45:28
Omdat in de HV wereld mensen met een dergelijke functie OvD genoemd worden hebben ze dat hier waarschijnlijk ook maar gedaan.
Correct en tevens juist. Daardoor zijn gele hesjes met 'coordinator' ook vervangen door groene 'OvD' hesjes