Wel/niet opladen ASA/Plavix bij ACS/STEMI

Auteur Topic: Wel/niet opladen ASA/Plavix bij ACS/STEMI  (gelezen 9947 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Gepost op: 18 juli 2011, 20:39:33
Casus:
Patiënt bekend met cardiale voorgeschiedenis, gebruikt reeds ASA 80mg en clopidogrel 75mg. ECG laat STEMI zien.

Laad je hem nu wel of niet op met Aspegic en/of clopidogrel? En zo ja, pas je de dosering nog aan?




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2011, 20:48:13
Goede vraag,

Nee, ik doe het niet. Wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik heb begrepen van een interventie-cardioloog dat de mensen die goed zijn ingesteld weinig baat hebben bij de extra dosering.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2011, 21:08:39
Goede vraag,

Nee, ik doe het niet. Wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik heb begrepen van een interventie-cardioloog dat de mensen die goed zijn ingesteld weinig baat hebben bij de extra dosering.

CM

Maar dat is wel een cruciaal feit. Mensen zijn niet therapietrouw... en mensen die niet goed ingesteld zijn hebben juist wel veel baat bij deze medicatie.

LPA is er niet echt duidelijk over, aan de andere kant zou je nu juist niet verwachten dat als men wil dat je het niet doet men het wel duidelijker zou vermelden?

NHG is er dan weer duidelijker over en zegt dat bij gebruik van ASA geen oplaaddosis gegeven moet worden. NVVC (Nederlandse Vereniging Voor Cardiologie) zegt er weer niets over behalve dan dat bij ACS/STEMI dien je een oplaaddosis te geven (zonder dat er uitzonderingen vermeld worden). En hier in de regio willen de interventiecardiologen het eigenlijk wel maar wordt dat weer niet duidelijk gecommuniceerd naar de ambulance (en verwijzende cardiologen/ziekenhuizen...)


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2011, 21:16:30
Antwoord is voor beide: ja. Je geeft beide producten aan de protocollaire dosis.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 21:23:13
En toch is mijn ervaring dat er genoeg plegen zijn die ervoor kiezen om het niet te doen (zie ook CM's reactie), dit mede onderbouwd door het standpunt van de NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap)

Vanwaar jouw stellige overtuiging?  ;)


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 21:42:01
Mijn onderbouwing is niet sterk.
- Aspegic dient gegeven te worden omdat het hier gaat om een veel hogere dosering dan de onderhoudsdosis.
- Plavix: van het zelfde laken een broek.

Het is overigens wat de MMA in onze regio bepaald heeft. Er is voor jullie argumenten anders ook wel wat te zeggen hoor.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 21:44:26
Overigens, zoals je zegt: NVCC zegt: oplaaddosis geven (zonder meer) en de interventiecardiologen ook (op basis van wetenschappelijke studies of ervaring?)... 2 tegen 1... Moeilijke keuze...  ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 21:50:30
Overigens, zoals je zegt: NVCC zegt: oplaaddosis geven (zonder meer) en de interventiecardiologen ook (op basis van wetenschappelijke studies of ervaring?)... 2 tegen 1... Moeilijke keuze...  ;)

Nee, ik ben het met jou eens hoor. Ik zeg ook altijd geven gezien therapieONtrouw, bijwerkingenprofiel (alhoewel je dat toch ook niet moet onderschatten) en mogelijke baten. Maar mijn ervaring is dat daar dus geen eenduidige mening over is.

De interventiecardiologen bij CM zeggen blijkbaar trouwens weer iets anders, dus helemaal 2 tegen 1 is het nu ook weer niet  ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2011, 21:51:47
Het is overigens wat de MMA in onze regio bepaald heeft. Er is voor jullie argumenten anders ook wel wat te zeggen hoor.

Goed dat diegene dat bij jullie doet, van wat ik hier begrepen heb is er dus geen standpunt over ingenomen  :-X


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2011, 22:01:09
De interventiecardiologen bij CM zeggen blijkbaar trouwens weer iets anders, dus helemaal 2 tegen 1 is het nu ook weer niet  ;)
Neen, maar ik had het over jouw argumenten.  0098