Wel/niet opladen ASA/Plavix bij ACS/STEMI

Auteur Topic: Wel/niet opladen ASA/Plavix bij ACS/STEMI  (gelezen 9949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2011, 00:51:45
Huisartsen geven veelal ascal volgens hun NHG standaard,  de ene RAV geeft 250 mg aspegic IV , de andere geeft RAV 500 mg IV, evenals met de orale ascal waarvan de dosis per RAV kan verschillen. De 80 of 100 mg ascal die d epatient zelf iedere dag inneemt (als het goed is..) zit onder de aanbevolen 250 mg ascal bij acute cardiale klachten(pijn op de borst) De 2e dosis 250 mg ascal wordt veelal op de SEH of EHH gegeven. In sommige gevallen zag men na IV toediening van ascal(aspegic) al ECG verbetering.
Persoonlijk geef ik mensen met een STEMI altijd ascal 250 mg IV (aspegic) dit vanwege het braken dat kan optreden, dan is ascal oraal niet erg handig. ACS patienten zonder STEMI krijgen ascal oraal 250 mg en bij braken de aspegicvorm.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2011, 22:21:19
Joffrey, voor jouw argumentatie ontbreekt naar mijn mening een farmacologische/fysiologische grond. Ik heb nu geen tijd om er dieper op in te gaan maar kom er nog op terug.  :)


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2011, 23:22:27
Casus:
Patiënt bekend met cardiale voorgeschiedenis, gebruikt reeds ASA 80mg en clopidogrel 75mg. ECG laat STEMI zien.

Laad je hem nu wel of niet op met Aspegic en/of clopidogrel? En zo ja, pas je de dosering nog aan?
Maar wat zegt ons protocol hiervan?

ACS Stemi, nee, dan alleen acetylsalicylzuur 500 mg IV( of oraal 160-320 mg).
ACS Stemi, ja, opladen met acetylsalicylzuur 500 mg IV , clopidogrel 600 mg per os en heparine 50000 IE IV.

Ook al zijn de mensen opgeladen door de ha, ze hebben gebeld ivm toenemende klachten. Waarschijnlijk is de medicatie die ze al hadden niet afdoende geweest. Wie zijn wij dan om niet de medicatie te geven  die iets aan de klachten kunnen doen.
Als je het protocol door leest( 12.3)wordt er niet gesproken van contra indicaties. A;s je de Vlpa doorleest spreekt men alleen van een contra indicatie bij ernstige hemofilie(< 5% factor VIII).

Wanneer het ECG een Stemi laat zien heeft de patiënt niet genoeg aan de medicatie die hij/zij nu heeft en zal extra medicatie moeten hebben. Ik heb vaak gezien dat door de extra mediactie het ECG zodanig veranderde dat het zeker heeft geholpen om verdere beschadiging van de hartspier te voorkomen.
We kunnen ons dan ook gaan afvragen moeten we met deze patiënten wel of niet met spoed naar het PCI centrum?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2011, 23:39:01
Joffrey, voor jouw argumentatie ontbreekt naar mijn mening een farmacologische/fysiologische grond. Ik heb nu geen tijd om er dieper op in te gaan maar kom er nog op terug.  :)

Dat denk ik niet aangezien de LPA 7 hier voldoende over zegt, lees de reactie van Ambukampen maar die uit het LPA citeert.

Een A1 indicatie blijft altijd aanwezig bij STEMI aangezien het infarct nog definitief niet is verholpen door PCI of trombolyse of eventueel een CABG...
Bij ACS en IAP rijden wij niet meer met A1 naar het ziekenhuis, zoals vroeger echter wel gebeurde in de tijd dat de meeste ambulances nog niet beschikten over 12 afleidings ECG en men dus niet goed kon zien of er wel of geen STEMI aanwezig was
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Remco den Hartog

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:25:57
Late reactie. Volgens dit onderzoek verlaagd toediening van 250 mg aspirine iv bij een ACS de stollingsfunctie van de bloedplaatjes. Ook als de patient als dagelijks een aspirine/ascal gebruikt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20400900

"Platelet hyperfunction is decreased by additional aspirin loading in patients presenting with myocardial infarction on daily aspirin therapy."
Fuchs I1, Spiel AO, Frossard M, Derhaschnig U, Riedmüller E, Jilma B.