77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011

Auteur Topic: 77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011  (gelezen 49650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #140 Gepost op: 31 juli 2011, 14:06:15
Er verschijnen steeds meer amateur-filmpjes van vlak na de explosie bij/in het regeringsgebouw van de arbeiderspartij.
Deze laat de totale chaos zien en een passant filmt.
Hij gaat zelf op zoek naar slachtoffers tot zelfs in het gebouw.

Oslo Terror Bomb 22th July 2011 - NEW Amateur video

Let op! Sommige beelden en geluiden kunnen schokkend zijn.

User: TheAskerLadden
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #141 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:16:56
Documentaire.
Norway Terror Attacks 2011 - full docu.
User: tojoconfused


Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Reactie #142 Gepost op: 16 augustus 2011, 23:58:33
Arrestatieteam Oslo was dichtbij Utöya
Laatste update:  16 augustus 2011 23:55

OSLO - De speciale arrestatie-eenheid van de Noorse politie uit Olso, bijnaam Delta, koos op 22 juli wel degelijk voor de kortste route naar het eiland Utöya.

Dat blijkt uit amateurvideobeelden die de Noorse krant Verdens Gang (VG) dinsdagavond op zijn website publiceerde.

Daarop zijn een of twee terreinwagens van Delta te zien die op 675 meter van het eiland bij de camping van Utvika aankomen, omdraaien en met hoge snelheid wegrijden, gevolgd door een ambulance. Meerdere boten liggen in het haventje bij de camping
http://www.nu.nl/buitenland/2591351/arrestatieteam-oslo-was-dichtbij-utoya.html


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #143 Gepost op: 17 augustus 2011, 07:00:54
Arrestatieteam Oslo was dichtbij Utöya

En dat leiden ze af uit deze opnamen?

http://www.vgtv.no/#!id=42961

Het enige dat je ziet is een terreinvoertuig van de speciale eenheid, met geblindeerde ramen. Dus niet hoeveel teamleden erin zitten.
Het had er best maar één kunnen zijn die dit voertuig, voorzien van ladders e.d., kwam brengen terwijl de andere teamleden in snelle personenwagens nog onderweg waren. Net zoals je bij onze AT's ook wel ziet, naast de personenwagens komt er een busje met aanvullende uitrustingstukken o.i.d.

Ik wil verder niet speculeren wat de redenen waren als er wel een compleet team in had gezeten, maar om nu te concluderen op basis van deze beelden dat de speciale eenheid al ter plaatse (en operationeel) was vind ik even te snel...

Wel mooi om te zien is hoe een pleziervaarder zijn stinkende best doet om die kinderen uit het water te halen  O0


Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #145 Gepost op: 17 augustus 2011, 23:23:49
'Anders Breivik had tweede, zwaardere bom'
Laatste update:  17 augustus 2011 22:13

OSLO - De Noorse aanslagpleger Anders Behring Breivik had een zwaardere bom gereed dan de bom die ontplofte in de regeringswijk in Oslo.

Dat meldde de publieke zender NRK woensdag op basis van anonieme militaire bronnen.

Volgens de bronnen lag op de boerderij die Breivik had gehuurd een tweede, gebruiksklare bom met een gewicht van 1000 tot 1500 kilogram.

De bom die ontplofte in de Noorse hoofdstad Oslo woog 950 kilogram. Acht mensen kwamen om door die explosie.
http://www.nu.nl/buitenland/2592153/anders-breivik-had-tweede-zwaardere-bom.html


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #146 Gepost op: 18 augustus 2011, 20:03:18
Tekst telefoontjes Breivik vrijgegeven
De Noorse politie heeft de transcripties vrijgegeven van de gesprekken die Anders Breivik voerde met de politie tijdens zijn moordpartij op het eiland Utoya.

De Noorse krant Aftenposten publiceerde de uitgeschreven gesprekken tussen Breivik en de politie.

Bevelhebber Breivik
Breivik belde twee keer met de politie, terwijl hij op het eiland was. Hij noemde zichzelf 'de bevelhebber van het Noorse anticommunistische verzet' en belde om zich over te geven. Toen hing hij op.

Opdracht uitgevoerd
Ongeveer een half uur later belde Breivik opnieuw om zich over te geven. "We hebben een opdracht uitgevoerd in opdracht van de Tempeliers", zei hij. Een minuut na het tweede gesprek werd Breivik gearresteerd.

77 doden
Bij het bloedbad op Utoya kwamen 69 mensen om. Bij de bomaanslag op het regeringscentrum in Oslo maakte Breivik acht dodelijke slachtoffers.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/08_augustus/18/buitenland/Telefoongesprekken_Breivik_vrijgegeven.xml

Gesprekken Breivik met de politie
De Noorse politie heeft de teksten vrijgegeven van de twee telefoontjes die Anders Behring Breivik voerde vanaf het eiland Utoya.

Telefoontje 1 - 22-07 18.00
Politie: Alarmnummer politie.

Behring Breivik: Ja, hallo, mijn naam is bevelhebber Anders Behring Breivik van het Noorse anticommunistische verzet.

Politie: Ja.

Behring Breivik: Ik ben Utøya op dit moment. Ik wil me overgeven.

Politie: Ok, vanaf welk nummer bel je?

Behring Breivik: Ik bel met een mobieltje.

Politie: Je belt met een mobiele telefoon.

Behring Breivik: Ja. Het is niet mijn mobiele telefoon, maar een andere.

Politie: Een andere, wat heb je gedaan? Hallo... hallo...


Telefoontje 2 – 22-07 18.26
Politie: Alarmnummer politie.

Behring Breivik: Hallo, mijn naam is Anders Behring Breivik.

Politie: Ja, hallo.

Behring Breivik, ik ben de bevelhebber van de Noorse verzetsbeweging.

Politie: Ja, hallo.

Behring Breivik: Kunt u mij door naar de leider van het Delta team?

Politie: Ja ... waar ben je, en wat is er aan de hand?

Behring Breivik: Ik ben op Utøya.

Politie: Je bent op Utøya, ja.

Behring Breivik: Ik heb mijn operatie afgerond, dus ik wil me overgeven.

Politie: Je wilt je overgeven ja.

Behring Breivik: Ja.

Politie: Wat was je naam zei je?

Behring Breivik: Anders Behring Breivik.

Politie: En jij bent de bevelhebber van...

Behring Breivik: De organisatie heet Knights Templar Europa, maar we zijn georganiseerd binnen... de anticommunistische en Noorse verzetsbeweging tegen de islamisering van Europa en de islamisering van Noorwegen.

Politie: Ja.

Behring Breivik: Wij hebben net een operatie uitgevoerd in opdracht van de Tempeliers.

Politie: Ja...

Behring Breivik: Europa en Noorwegen.

Politie: Ja...

Behring Breivik: En gezien het feit dat de operatie is afgerond, dus... is het acceptabel om me over te geven

Politie: Je wilt jezelf overgeven aan Delta?

Behring Breivik: Kun je, kun je me doorverbinden met de leider van het Delta team?

Politie: Ja, je praat in zekere zin, in zekere zin met met degene die de algehele verantwoordelijkheid heeft.

Behring Breivik: Ok, begrijp dat je moet bellen naar deze telefoon, niet...

Politie: Hm, maar dit telefoonnummer...

Behring Breivik: Prima, dag

Politie: Ik heb geen telefoonnummer! Hallo…

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/08_augustus/18/verrijkingsonderdelen/transcriptie_breivik_telefoontjes_politie.xml
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #147 Gepost op: 18 augustus 2011, 20:08:25
Laatste dode Noors drama begraven
Bijna een maand na de aanslagen is in Noorwegen het 77ste en daarmee laatste omgekomen slachtoffer begraven. Het was een meisje van 16 dat op het eilandje Utoya door Anders Breivik werd gedood.

De familie van het meisje wilde met de begrafenis wachten tot haar zus erbij kon zijn. Zij was tijdens het drama eveneens op Utoya en raakte ernstig gewond. Ze is pas uit het ziekenhuis.

De Noorse premier Stoltenberg was ook op de begrafenis aanwezig. Hij hield een toespraak. Morgen en zaterdag gaan overlevenden van het bloedbad terug naar Utoya. Ook nabestaanden gaan mee.


http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/08_augustus/18/buitenland/laatste-dode-noors-drama-begraven.xml
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #148 Gepost op: 28 augustus 2011, 11:48:42
Toch apart  :-\

Noor met wapens, springstof en uniformen gepakt

OSLO -  De Noorse politie heeft vrijdag in Oslo een 33-jarige man aangehouden, nadat agenten in zijn huis een of meerdere wapens, springstof en twee politie-uniformen hadden gevonden. Dat bevestigde een politiewoordvoerder zondag.

De man zou in zijn woonplaats Nordre Buskerud een of meerdere personen hebben bedreigd. Meer wil de zegsman niet kwijt.

De man is in de jaren negentig al een keer veroordeeld voor wapenbezit, het doorverkopen van wapens aan rechtsextremisten en het hebben van politie-uniformen. De man heeft zelf gezegd dat zijn naziverleden achter hem ligt.

Officieel is er geen verband gelegd tussen de aanhouding nu en Anders Behring Breivik, die vastzit wegens de aanslagen in Oslo en op Utoya van 22 juli.

Breivik (32) pleegde een bomaanslag in de regeringswijk van Oslo (8 doden) en schoot op het eilandje Utoya op bezoekers van een jeugdkamp van de regerende Noorse Arbeiderspartij (69 doden). Breivik zei te strijden tegen de multiculturele samenleving en de islam.

Bron: telegraaf


sylvester1986

  • Gast
Reactie #149 Gepost op: 1 september 2011, 19:57:18
Op Nederland 3 is nu een documentaire bezig omtrent het gebeuren in Noorwegen.