77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011

Auteur Topic: 77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011  (gelezen 49509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2011, 17:34:21
Er zijn inmiddels 3 mensen in Noorwegen (Oslo) en Duitsland (Duisburg) aangehouden ivm deze aanslag. Ze zouden banden hebben met Al-Qaida.

http://www.reuters.com/article/2010/07/08/us-norway-arrests-idUSTRE6671N620100708
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2011, 17:38:14

Bro: http://twitpic.com/show/large/5u1hcj

Mogelijk een betrokken voertuig, of een voertuig dat in ieder geval heel dicht bij een van de explosies stond.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2011, 17:50:39
Citaat
alyssanilsen twitterde op vrijdag 22-07-2011 om 17:46:14 Police are urging people to get out of Oslo city center. The TV channel TV2 are being evacuated.




Laurens1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2011, 17:52:45
Filmpje
http://www.zie.nl/video/algemeen/Bomexplosie-bij-overheidsgebouw-Oslo/m1ezr82fxbe5

Nu.nl
OSLO – Door een zware bomaanslag bij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo zijn minstens twee mensen om het leven gekomen en zijn tientallen mensen gewond geraakt, van wie zeven zwaar.

Volgens de politie was de aanslag gericht op het ministerie van Olie.

Het Noorse persbureau NTB meldde aanvankelijk dat de Noorse premier Jens Stoltenberg onder de gewonden was. Later werd dat ontkend. De premier zou niet in de regeringswijk zijn geweest op het moment van de ontploffing.

Op foto's zijn hevig bloedende mensen te zien.

Auto

De Noorse krant Dagbladet meldt op basis van verschillende bronnen dat de bomaanslag is uitgevoerd met een auto waarin meerdere bommen zouden zijn ontploft. Getuigen hebben een autowrak voor een van de gebouwen zien staan. De politie bevestigt tegenover de krant Aftenposten dat er nog twee bommen gezocht worden.

Bijna alle ramen zijn weggeblazen uit het 17 verdiepingen tellende overheidsgebouw. Mensen renden in paniek weg.

''Het is een chaos hier'', stelde een getuige bij het gebouw aan de Akersgata, een belangrijke doorgaande weg in het centrum van Oslo. Hier staan de gebouwen van het parlement, ministeries, grote kranten en een belangrijk theater.

De buurt ligt bezaaid met glasscherven en brokstukken. "Ik hoorde een verschrikkelijke klap, en zag rook omhoog komen. Ik voelde een reusachtige druk, die me tegen de grond sloeg. Het was verschrikkelijk'', zei een ooggetuige tegen de krant Aftenposten.

Autowrak

In het ministerie is brand uitgebroken. De politie heeft de omgeving afgezet. De explosie was in grote delen van de stad te horen.

De krant Dagbladet sprak met een vader die door zijn gewonde dochter werd gebeld. "Ze zei me dat ze amper kon ademen omdat er stuk glas vast zat in haar keel", aldus Ashang Afshar over zijn 16-jarige dochter Amosha.

Ministers

De Noorse ministers van Justitie (Knut Storberget), Olie en Energie (Ola Borten Moe) en Financiën (Sigbjörn Johnsen) hadden vrijdag geen afspraken in het regeringskwartier van Oslo en zijn net als de overige leden van de regering in veiligheid.

Hun kantoren liggen wel, net als dat van premier Stoltenberg, in het getroffen gebied. Dat meldt de ambtelijke staf van de Noorse minister-president.

Wraakacties

Noorwegen is lid van de NAVO en doet mee met de bombardementen op doelen van de Libische dictator Muammar Kaddafi. Hij heeft al vaker gedreigd met wraakacties in Europa. Noorwegen is in het verleden ook bedreigd door het terreurnetwerk al-Qaeda wegens de acties in Afghanistan.

Ook komt de aanslag op een moment dat Noorwegen worstelt met een aan Al-Qaeda gelieerd terreurplan. Twee verdachten zitten op het moment in de gevangenis in afwachting van de tenlastelegging. Vorige week klaagde een Noorse aanklager de van oorsprong Iraakse geestelijke Mullah Krekar aan voor het bedreigen van politici. De man had gezegd politici te zullen doden als hij wordt uitgezet.

Politiek geweld is zeer zeldzaam in Noorwegen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #25 Gepost op: 22 juli 2011, 17:58:02
BBC news:
Breaking News

Assistant Chief Constable Egil Vrekke of the Oslo Police confirms two people have died.

He says police know there have been "a lot" of casualties but the rescue operation is ongoing.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jorian29

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2011, 18:09:49
Het Journaal meldde net dat ook het Centraal Station daar wordt ontruimd.
Ik krijg er weer kriebels van, is dit het begin van een reeks aan aanslagen in Europa?


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 22 juli 2011, 18:18:34
OP Twitter word ook melding gemaakt van schoten op een jeugdkamp nabij oslo...


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #28 Gepost op: 22 juli 2011, 18:20:42
SkyNewsBreak twitterde op vrijdag 22-07-2011 om 18:13:22 Sky sources: Widespread reports of attack on children's summer camp in Norway


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2011, 18:22:26
Er zijn inmiddels 3 mensen in Noorwegen (Oslo) en Duitsland (Duisburg) aangehouden ivm deze aanslag. Ze zouden banden hebben met Al-Qaida.

http://www.reuters.com/article/2010/07/08/us-norway-arrests-idUSTRE6671N620100708

Dit is een nieuwsbericht van 8 Juli dus lijkt het me iets te voorbarig om die arrestaties aan deze aanslag te linken...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten