77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011

Auteur Topic: 77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011  (gelezen 49698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #60 Gepost op: 22 juli 2011, 21:00:27
Uiteraard, moslimextremisten bakken er niets van....  :-X

Je bent de aanslagen van 11 september 2001, 11 maart 2004 en 07 juli 2005 al weer vergeten. Deze groeperingen zijn juist in staat iets dergelijks te doen.

Deze groeperingen zijn de afgelopen jaren ernstig verzwakt, daarom heb ik me twijfels of ze hier wel toe in staat zijn. Je kan helemaal niks uitsluiten. Het kan altijd. Maar ik vind het verdacht dat aanslag specifiek gericht is tegen sociaal-democraten. Waarom zoveel haat juist tegen deze partij? En waarom juist in Noorwegen? Engeland is toch een veel aantrekkelijker doelwit voor moslimextremisten.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #61 Gepost op: 22 juli 2011, 21:11:10
Als ik dit nu zo (een aantal uur na de gebeurtenissen) bekijk, blijkt het allemaal
toch erger te zijn dan eerst gedacht (hooguit 1 of 2 doden en een aantal gewonden).
Nu zal meer de vraag worden wat de motieven hierachter zijn. Zoals al eerder
aangehaald is dit mogelijk gebeurt vanwege de mohammed cartoons (die volgens
mij uit denemarken kwamen), is het vanwege de uitzetting van een extremistische
geestelijke, is het deelname in afganistan of de deelname in libië?

Dit ook met de vraag of dit mogelijk kan doorstralen naar andere landen. Voorlopig
is de NCTB schaal in nederland nog hetzelfde (beperkt). Ik kan hier hele bomen over
gaan opzetten nu maar dat gaat speculeren worden en ik denk dat we snel genoeg
meer te weten komen over de motieven van de daders aangezien de schutter van Utoya
volgens berichten gepakt is. En daarnaast draaien de inlichtingendiensten nu waarschijnlijk
op volle toeren, dus mogelijk binnen een paar dagen weten we meer.

Mochten er hier members zijn met familie of vrienden in die regio veel sterkte en ik
hoop dat jullie elkaar snel gerust kunnen stellen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #62 Gepost op: 22 juli 2011, 21:13:25
De beschuldigingen naar moslimextremisme zijn mij veel te makkelijk. Ik vraag me af deze groeperingen in staat zijn zo'n zware bomaanslag te plegen. Mijn vermoedens zijn dat het gaat om een interne kwestie.

In het verleden zijn ook soortgelijke aanslagen geweest op gebouwen o.a, de krant Feaderlandsvennen door iemand die niet tevreden was met een bepaalde berichtgeving in die krant en de explosieven (dynamiet voor civiel werk) liggen in Noorwegen als het ware voor het oprapen. Hier bleef ook vrijwel niets van het gebouw over.

Maar...
1.Het schijnt hier te gaan om een zelfmoordaanslag (althans het lijkt erop dat de dader ook is omgekomen) en dat zal een Noor niet zo snel doen.
2.Twee incidenten vrijwel gelijktijdig dat wijst eerder op een gecoordineerde actie.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #63 Gepost op: 22 juli 2011, 21:20:27
Minstens 30 doden op eiland Utoya.
Bron: http://www.abcnyheter.no

Link verwijst tevens naar een behoorlijk heftige foto.
Red
Moderator
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #64 Gepost op: 22 juli 2011, 21:27:45
Extra NOS journaal meldt mogelijk 25 doden op eiland en 7 in Oslo. Incidenten zouden wel verband metelkaar hebben.

Nederland verhoogt terreurdreiging vooralsnog niet.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #65 Gepost op: 22 juli 2011, 21:30:30
In het verleden zijn ook soortgelijke aanslagen geweest op gebouwen o.a, de krant Feaderlandsvennen door iemand die niet tevreden was met een bepaalde berichtgeving in die krant en de explosieven (dynamiet voor civiel werk) liggen in Noorwegen als het ware voor het oprapen. Hier bleef ook vrijwel niets van het gebouw over.

Maar...
1.Het schijnt hier te gaan om een zelfmoordaanslag (althans het lijkt erop dat de dader ook is omgekomen) en dat zal een Noor niet zo snel doen.
2.Twee incidenten vrijwel gelijktijdig dat wijst eerder op een gecoordineerde actie.

Daar is geen enkele aanwijzing voor dat de dader is omgekomen


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #66 Gepost op: 22 juli 2011, 21:42:05
De terreurorganisatie Ansar al-Jihad al-Alami (Helpers van de Globale Jihad) heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanslagen in Noorwegen van vrijdag.

bron: website NOS


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #67 Gepost op: 22 juli 2011, 21:45:11
Daar is geen enkele aanwijzing voor dat de dader is omgekomen

Ik volg al de hele avond Twitter, Nu.nl en heb BBC Worldnews op TV aanstaan, maar in Oslo is inderdaad totaal geen sprake dat er bekend is wie de dader is of wat daarmee gebeurd is. Er wordt alleen gesproken dat het mogelijk om een autobom gaat.
Ik heb nu ook heel wat beelden en foto's gezien, maar zie daarop geen inzet van forensische opsporing. Ik vermoed zelf dat die plaats dus heel goed afgeschermd is, wat klopt met het beeld dat iedereen het centrum uit gestuurd wordt.

Wat me qua hulpverlening opvalt is dat het lange tijd duurde voordat ik op de beelden en foto's meerdere hulpverleners (ambu's) zag, en nog veel later brandweereenheden. Ik kan er nog geen conclusie's aan verbinden, maar het valt me wel op.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #68 Gepost op: 22 juli 2011, 21:48:12
Politie in Noorwegen bevestigd in ieder geval 9 doden op/bij het eiland (bron: BBC NEWS)

Op websites van Noorse kranten zijn foto's te zien van de kust van het eiland waarop duidelijk meerdere bewegingsloze lichamen te zien zijn.
Ik plaats bewust geen links omdat de foto's zeer schokkend zijn en tegen de regels van het forum in gaan...

Persoonlijk lijkt me dit niet het moment om al te gaan speculeren over daders en oorzaken, dat zouden we ook niet doen als het bijvoorbeeld om een brand of ongeluk in Nederland gaat....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #69 Gepost op: 22 juli 2011, 21:51:30
Via de Noorse persconferentie:

Dader gepakt, zou gewond zijn maar leeft nog, wordt nu verhoord.. Exacte getallen van het eiland nog niet bekend, ze vermoeden 9, mogelijk 10.. Over de dader wordt verder nog niks bekend gemaakt, net zoals de wapens en dergelijke.. Hij had inderdaad een politie uniform aan maar is GEEN politieagent..

Het gebouw in Oslo wordt nog altijd doorzocht naar overlevenden/slachtoffers/doden.. De dader van het eiland zou ook in de buurt van dat gebouw gezien zijn..

En van een arabisch jihad forum:
http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=auto&tl=en&u=http://www.jihadica.com/alleged-claim-for-oslo-attacks/