77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011

Auteur Topic: 77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011  (gelezen 49739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #70 Gepost op: 22 juli 2011, 22:00:51
Op websites van Noorse kranten zijn foto's te zien van de kust van het eiland waarop duidelijk meerdere bewegingsloze lichamen te zien zijn.
Ik plaats bewust geen links omdat de foto's zeer schokkend zijn en tegen de regels van het forum in gaan...

In bijna alle media verschijnen deze heftige foto's. Wij hoeven niet roomser te zijn als de paus. Een link met een duidelijke waarschuwing is dan ook prima en zeker niet in strijd met de forumregels.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #71 Gepost op: 22 juli 2011, 22:01:40
Daar is geen enkele aanwijzing voor dat de dader is omgekomen

Daar heb je helemaal gelijk in maar bij het begin van de berichtgeving ging het over een auto die tegen het gebouw was gebotst en vervolgens ontploft.
Vandaar mijn veronderstelling dat de chauffeur het niet zal hebben overleefd.


nkeer3

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #72 Gepost op: 22 juli 2011, 22:08:41
Share
    Options
    Info

    Tegenover de publieke zender NRK stelt de politie dat het vermoedelijk niet om een terroristische aanslag gaat, maar op een lokale actie gericht tegen het Noorse politieke systeem.
    by Redactie NU.nl 10:07 PM
    De schutter zou volgens de BBC vlak voor de aanslagen al gesignaleerd zijn in de Noorse hoofdstad.
    by Redactie NU.nl 10:06 PM


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #73 Gepost op: 22 juli 2011, 22:09:39
Vandaar mijn veronderstelling dat de chauffeur het niet zal hebben overleefd.
Veronderstellingen doen we hier niet aan.

Overigens bericht CNN zojuist dat het eerder genoemde opeisen van deze aanslagen door Ansar al-Jihad al-Alami zou zijn teruggetrokken. Het is in ieder geval nog steeds niet bevestigd.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #74 Gepost op: 22 juli 2011, 23:14:12
Zojuist is bekend gemaakt dat de dader van Noorse komaf is..


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #75 Gepost op: 22 juli 2011, 23:31:06
Dodental (bevestigden) opgelopen naar 14, op Utøya zijn ook explosieven aangetroffen, dader is 32-jarige Noor..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #76 Gepost op: 22 juli 2011, 23:54:07
Volgens NU.nl is de man die op de volgende foto staat vermoedelijk de nu aangehouden dader. Het is in ieder geval een blanke manspersoon die staat tussen diverse lichamen en zijn aandacht heeft op een persoon iets verderop.

Let op, de foto kan als schokkend worden ervaren.
http://i.imgur.com/XrwwP.jpg
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #77 Gepost op: 23 juli 2011, 00:24:19
Het gaat dus wel degelijk om een interne kwestie en het heeft niks met moslimterrorisme te maken. Wat ik eerder al zei zijn deze moslimgroeperingen dusdanig verzwakt dat het onwaarschijnlijk is dat ze in staat zijn om dit soort aanslagen te plegen. Dit is een heel professioneel ogende actie waar zware explosieven zijn gebruikt. En het komt voor velen als een totale verassing dat er ook groeperingen (of eenlingen) zijn die geen islamitisch oogmerk hebben tot dit soort dingen in staat zijn.

Maar misschien is er wel een onderhuidse politieke spanning in bepaalde landen waar wij geen weet van hebben die nu tot uitbarsting is gekomen. De sociaal-democraten waren het doelwit, daar zal een bepaalde motivatie hebben achtergezeten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #78 Gepost op: 23 juli 2011, 01:15:25
Het gaat dus wel degelijk om een interne kwestie en het heeft niks met moslimterrorisme te maken. Wat ik eerder al zei zijn deze moslimgroeperingen dusdanig verzwakt dat het onwaarschijnlijk is dat ze in staat zijn om dit soort aanslagen te plegen.
En waar baseer je dit op? Ik vraag me echt af waar jij deze kennis vandaan haalt. Je verspreid het in ieder geval alsof het de waarheid is. Misschien moet je even voor iedere zin de woorden : "Ik denk" plaatsen zodat we je reactie op waarde kunnen inschatten.

Het hele idee van terrorisme is juist dat ze vanuit kleine cellen met simpele materialen een zo groot mogelijk shock effect willen behalen. Deze bomaanslag zou daar een typisch voorbeeld van kunnen zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #79 Gepost op: 23 juli 2011, 01:35:51
En waar baseer je dit op? Ik vraag me echt af waar jij deze kennis vandaan haalt. Je verspreid het in ieder geval alsof het de waarheid is. Misschien moet je even voor iedere zin de woorden : "Ik denk" plaatsen zodat we je reactie op waarde kunnen inschatten.

Het hele idee van terrorisme is juist dat ze vanuit kleine cellen met simpele materialen een zo groot mogelijk shock effect willen behalen. Deze bomaanslag zou daar een typisch voorbeeld van kunnen zijn.

De politie heeft bevestigd dat de dader een Noor is en dat het een binnenlandse aangelegenheid is. Plus het feit dat Islamitisch terrorisme in de westerse wereld gewoon over zijn hoogtepunt heen is. Dat blijkt uit alles. Sinds 2005 (meer dan 6 jaar) is er geen enkele grote aanslag geweest. Alleen maar amateuristisch ogende pogingen zijn er sindsdien geweest, totaal niet meer de professionaliteit van bv de aanslag van 11 september.

Daarbij komt dat deskundigen ook zeggen dat er steeds minder aanhang is voor moslimterrorisme en de aanwas dus gewoon afneemt. Dat is juist positief lijkt me. En tot slot veiligheidsdiensten zitten er bovenop, dus de kans dat een complot ontdekt wordt is levensgroot. En wat dit nu precies geweest is niet duidelijk, maar het gaat zeker niet om internationaal moslimterrorisme, want dat heeft de Noorse politie bevestigd.

De kans dat moslimterroristen een grote aanslag zoals 11 september nog een keer kunnen uitvoeren is bijzonder klein. En de afgelopen jaren kunnen wel hele nieuwe binnenlandse groeperingen zijn ontstaan  die ontevreden zijn met huidige politieke systeem en waar veiligheidsdiensten totaal niet in geinfiltreerd zijn.