77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011

Auteur Topic: 77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011  (gelezen 49543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #150 Gepost op: 15 september 2011, 21:55:52
Anders Behring Breivik, Norway Killer, Captured On Security Cameras Minutes Before Car Bomb Blast: Police

OSLO, Norway -- Police say security cameras captured Norwegian mass murderer Anders Behring Breivik minutes before he detonated a car bomb outside the prime minister's office, killing eight people.
Oslo Police District spokesman Roar Hansen says a photograph published by Norwegian Internet news service ABC Nyheter on Thursday is authentic and came from monitoring cameras at government headquarters.
Hansen told The Associated Press that the picture has not been released by police but was part of a confidential police report submitted to lawyers assisting relatives and survivors of the July 22 attacks.
Breivik detonated the bomb, then drove to a youth camp on the island of Utoya where he killed 69 people in a shooting spree.
Bron: http://www.huffingtonpost.com/2011/09/15/anders-behring-breivik-cameras_n_964436.html?ncid=edlinkusaolp00000003
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #151 Gepost op: 12 november 2011, 11:07:27
Noorse politie vindt 900 stuks munitie op Utoya
 
Moordenaar Breivik had grote voorraad in munitiekistSlachtoffers van Breiviks slachtpartij op de oevers van Utoya. © ap
Op Utoya, het eiland waar Anders Behring Breivik op 22 juli van dit dit jaar 69 mensen om het leven bracht, heeft de Noorse politie meer dan negenhonderd stuks ongebruikte munitie teruggevonden.

 Het merendeel van de gevonden munitie zat in een kist die Breivik meenam naar het eiland, zegt de Noorse krant VG. Tijdens de schietpartij zou Breivik meerdere keren teruggekeerd zijn naar de munitiekist om zijn voorraad aan te vullen.

Bij zijn arrestatie had Breivik meerdere patroonhouders bij zich, weet de krant. De politie maakte eerder bekend 186 hulzen te hebben gevonden op Utoya. Uit analyse van de hulzen kan worden opgemaakt dat ze gebruikt zijn in de wapens die Breivik bij de schietpartij gebruikte.

Het Noorse hooggerechtshof heeft besloten dat de eerstvolgende pro forma-zitting, die van komende maandag, deels toegankelijk zal zijn voor pers en publiek. Op verzoek van politie vonden de vorige zittingen, uit veiligheidsoverwegingen, zonder publiek plaats en stond Breivik via een videolink in contact met de rechtszaal.

Breivik gaf toe dat hij op het eiland, waar een  jeugdkamp werd georganiseerd door de sociaaldemocratische partij, 69 deelnemers doodschoot. Op het moment van de moorden waren meer dan vijfhonderd mensen op het Noorse eiland aanwezig. Breivik bekende eveneens verantwoordelijk te zijn voor de bomaanslag in Oslo, die op dezelfde dag aan acht mensen het leven kostte.
(Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/6967/Aanslagen-Noorwegen/article/detail/3029603/2011/11/11/Noorse-politie-vindt-900-stuks-munitie-op-Utoya.dhtml


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #152 Gepost op: 14 november 2011, 11:44:16
Breivik bij voorgeleiding kort aan het woord

OSLO -  De Noorse massamoordenaar Anders Behring Breivik moet maandagochtend opnieuw voor de rechter verschijnen. Hij zal kort het woord kunnen voeren over de omstandigheden waaronder hij gevangen wordt gehouden en over de verlenging van zijn hechtenis. Dat heeft een woordvoerder van Justitie in Noorwegen gezegd.
 
De 32-jarige Breivik heeft bekend dat hij op 22 juli bij aanslagen in het regeringscentrum van Oslo en op het eilandje Utoya 77 mensen heeft vermoord. Hij wil volgens zijn advocaat maandag voor de rechtbank uitleggen wat zijn motieven waren.

Nabestaanden van de slachtoffers hebben het afgelopen weekeinde in een gezamenlijke verklaring geprotesteerd tegen het „circus” dat de media volgens hen van de rechtszaak tegen Breivik hebben gemaakt. De inhoudelijke behandeling van de zaak begint op 10 april. Het vonnis wordt enkele maanden later verwacht.

Komende maand wordt naar verwachting het psychiatrisch rapport over de toerekeningsvatbaarheid van Breivik gepubliceerd. Hij heeft bekend, maar toont geen berouw.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10918239/__Breivik_kort_aan_het_woord__.html?sn=buitenland


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #153 Gepost op: 14 november 2011, 16:19:32
Opluchting na confrontatie met Breivik

OSLO -  Opgelucht, zo voelden veel slachtoffers van Anders Breivik zich maandag nadat zij oog in oog hadden gestaan met de Noorse massamoordenaar.
  
Breivik verscheen voor het eerst sinds zijn arrestatie in een openbare zitting voor de rechter. Zo’n 48 overlevenden van het bloedbad op het eilandje Utoya en de aanslagen in het regeringscentrum van Oslo waren daarbij aanwezig.

“Ik zag alleen maar een totaal gestoord persoon die elk contact met de werkelijkheid heeft verloren", zegt de 17-jarige Sondre Lindhagen Nilssen tegen de Noorse krant Afterposten. De tiener was erbij toen Breivik op 22 juli op Utoya het vuur opende op een groep jongeren. Hij zag hoe twee meisjes van dichtbij werden doodgeschoten en hij moest zelf rennen voor zijn leven. Samen met twee 14-jarige meisjes verborg hij zich in een grot in het water.

Na het weerzien met de killer viel er een last van zijn schouders, vertelt hij. “Ik ben opgelucht en kan weer een stapje verder. Maar ik heb nog niet alles verwerkt.”

Klein en zielig

Ook de 20-jarige Bjorn Ihler was een van de overlevenden die in de rechtszaal zat. Hij kwam er speciaal voor over uit Liverpool. “Het is goed voor mij om hier te zijn, maar ik ben hier niet in de eerste plaats voor een weerzien met Breivik. Ik wilde vooral met mijn eigen ogen zien hoe het juridisch proces in een democratische samenleving werkt."

Overlevende Hermann Holmøy Heggertveit (18) bekent dat hij vooraf behoorlijk nerveus was om weer oog in oog te staan met Breivik. “Ik had een beeld van hem gevormd als een duivels figuur, als een grote sterke man. Maar nu ik hem weer heb gezien realiseer ik me hoe klein en zielig hij is.”

'Niet schuldig'

De 32-jarige Breivik, die gekleed ging in een donker kostuum met stropdas, leek kalm tijdens de rechtszitting. Hij bekende eerder al dat hij op 22 juli bij aanslagen in Oslo en op Utoya 77 mensen heeft vermoord, maar hij heeft geen berouw getoond. Volgens hem waren de moorden noodzakelijk om Noorwegen en Europa te redden van moslims en multiculturalisme.

Breivik weigerde zich maandag schuldig te verklaren. "Ik erken de handelingen, maar ben niet schuldig'', aldus Breivik. "Ik ben een militaire bevelhebber in de Noorse verzetsbeweging en de Noorse Tempeliers'', die hij eerder omschreef als een internationale christelijke legerorde die strijdt tegen islamitische onderdrukking. Breivik zei de legitimiteit van de rechtbank niet te erkennen, "omdat u uw mandaat heeft ontvangen van organisaties die multiculturalisme steunen''.

De rechter ontnam hem verscheidene keren het woord, toen hij de moord op 77 mensen probeerde uit te leggen. Ook verwierp de rechtbank zijn verzoek zich tot de nabestaanden van de slachtoffers in de rechtszaal te richten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10922167/__Opluchting_na_confrontatie_Breivik__.html?sn=binnenland


sylvester1986

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 4 april 2012, 17:55:19
Nu ook een mooi bericht.
---------------------
Geliefden na horror op Utoya

UTOYA -  Tussen al het leed dat de Noorse terrorist Anders Behring Breivik veroorzaakte met zijn aanslag op het eilandje Utoya, gloort hoop. Twee overlevers van de slachtpartij, Sofie (19) en Hakon (20), zijn geliefden geworden nadat ze samen doodsangsten uitstonden.

Het bloedbad dat Breivik aanrichtte kostte 69 mensenlevens, maar bracht ook twee geliefden samen. Overlevers Sofie Tommeras Lyshagen en Hakon Knudsen zwommen samen voor hun leven. "We waren niet verscheurd door het bloedbad en voelden dat we elkaar konden helpen. Ondanks het vreselijke kwaad van Utoya hopen we dankzij onze liefde toch een streepje hoop en vreugde uit te dragen."
De 19-jarige Sofie verloor in het bloedbad op Utoya niet alleen haar ex-geliefde, maar ook haar beste vriend. Zelf werd ze beschoten door Breivik maar kon toch ontkomen. Ze zwom voor haar leven toen ze ze Hakon opmerkte. Ze wisselden enkele woorden. "We waren allebei hysterisch, maar vreemd genoeg zijn we sindsdien niet meer van elkaars zijde geweken. We zijn een stel geworden", vertelt ze in The Sun.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11849570/__Geliefden_na_horror_op_Utoya__.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 15 mei 2012, 15:20:44
Man steekt zich in brand bij proces Breivik

OSLO -  Een man heeft zichzelf dinsdag in brand gestoken voor de rechtbank in Oslo. Hij liep zware brandwonden op en moest daarom voor behandeling naar het ziekenhuis. Dat heeft de Noorse politie laten weten.

In het gerechtsgebouw is momenteel het proces tegen Anders Behring Breivik aan de gang. Of er een verband is met het proces kon de politie nog niet zeggen.
De man werd tegengehouden toen hij brandend door de veiligheidshekken bij de rechtbank probeerde te breken, vertelde de politie. Politiemannen en ziekenverzorgers doofden zijn brandende kleding snel. De man zou in het Zweeds hebben geroepen: „Dood mij, dood mij!“
Op 16 april begon het proces tegen Breivik. De Noor liet op 22 juli een autobom in Oslo ontploffen. Daarna schoot hij op bezoekers van een jongerenkamp van de Noorse Arbeiderspartij op het eiland Utoya. In totaal kwamen 77 mensen om. Het vonnis wordt naar verwachting in juli geveld.
Breivik is aangeklaagd voor terrorisme en moord en kan maximaal 21 jaar celstraf krijgen. Als de rechters denken dat hij ontoerekeningsvatbaar is, moet hij voor behandeling naar een psychiatrische kliniek. Twee onderzoeken hierover spreken elkaar tegen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/12138259/__Man_in_brand_bij_Breivik__.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:58:38
Chef Noorse politie stapt op om Breivik

OSLO -  De chef van de politie van Noorwegen, Oystein MC&land, is donderdag opgestapt. Hij besloot hiertoe na een negatief rapport over het politieoptreden inzake Behring Breivik, die bij twee aanslagen vorig jaar 77 mensen doodde.

Het rapport stelde maandag dat de bomaanslag in de regeringswijk in Oslo op 22 juli 2011 had voorkomen kunnen worden, als de veiligheidsroutines gewoon waren gevolgd. De commissie stelde ook dat de politie eerder in actie had kunnen komen op het eiland Utoya. Aanvankelijk voeren zwaarbewapende agenten zelfs naar het verkeerde eiland.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/12773173/__Chef_Noorse_politie_stapt_op__.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #157 Gepost op: 21 februari 2018, 10:34:58
Heftige reacties op film die Utøya-drama laat zien door ogen van slachtoffers

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/heftige-reacties-op-film-die-utoya-drama-laat-zien-door-ogen-van-slachtoffers

In Noorwegen is er ondertussen het nodige aangepast, de ongewapende agenten kunnen nu beschikken over veilig in de voertuigen opgeborgen wapens van verschillende kalibers.