Voorbeeldfunctie van de politie.

Auteur Topic: Voorbeeldfunctie van de politie.  (gelezen 26748 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 7 december 2004, 13:39:53
De discussie gaat over de voorbeeldfunctie van de politie. Hierin is een ding duidelijk, de politie heeft die rol en moet hem ook vervullen. Als een agent hieraan niet voldoet moet je hem hierop persoonlijk aanspreken of anders een klacht neerleggen bij de betreffende korpsleiding.

Ik zou onderscheid willen maken in "structureel" en "tijdelijk" niet voldoet. Er kunnen omstandigheden zijn die er toe lijden dat het gedrag voortkomt uit "er even niet meer tegen kunnen". Dat kan en is dat menselijke. Maar "als je er even niet meer tegen kunt" moet je "even naar huis" als politie agent zijnde. Is het van langere duur of komt het vaak voor moet je je af vragen of je nog wel polite agent wilt blijven. Het is immers een stressvol beroep...

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 7 december 2004, 14:02:09
Ik zou onderscheid willen maken in "structureel" en "tijdelijk" niet voldoet.

Das waar, maar als ik "tijdelijk" mijn middelvinger opsteek naar een agent of hem/haar voor rotte vis uitmaak, dan levert dat gewoon een prent op.

Agenten die stelen worden vanwege hun voorbeeldfunctie zwaarder gestraft dan burgers, voor agenten die beledigen geldt dat waarschijnlijk niet.
Los van het feit dat er geen agent is die zijn collega op de bon durft te slingeren voor iets dergelijks.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 7 december 2004, 15:39:05
Daar staat tegenover dat je als je een klacht indiend de gevolgen voor een agent erger zijn dan voor jouw die bekeuring. Drie van die klachten en hij heeft een serieus probleem. Nog even over die klachten en de "mening" van een agent. Ik deed bij een Marathon het geluid. Op een plek stond een luidspreker op een standaard, vlak daarbij stond een agent het verkeer te regelen. Ik kreeg klachten van de organisatie dat een van de speakers het niet meer deed. Bleek de agent het geluid te hard te "vinden", en inplaats even te overleggen had hij maar de stekker er uit getrokken. Ik ben niet in discussie gegaan maar ben naar de teamleider gestapt. Die tikte hem op z'n vingers en vroeg hem met z'n tengels in het vervolg van de installatie af te blijven.  Kijk, dat vond ie niet leuk en zo kan het dus ook. Die is weer even met beide benen op de grond. Maar de collega's moeten wel bereid zijn elkaar te corrigeren, zonder dat de teamgeest er onder lijdt.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 7 december 2004, 15:42:36
Jacques, het is trouwens volgens mij wel zo dat agenten veel meer te slikken krijgen dan de gemiddelde burger. Daar moeten ze wel tegen/mee om kunnen (gaan) natuurlijk.

Henk


Gast48368

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 7 december 2004, 17:49:55
Tsja, anders hadden ze maar een ander vak moeten kiezen, it's a simple ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 7 december 2004, 18:58:00


Peter, (en ander moderatoren) graag wil ik even kwijt dat ik jouw stijl van censureren en terechtwijzen ook niet een van de dilpomatiekste en fijnzinnigste vind, je blaast mijns inziens al (te) snel van de welbekende hoge toren, ook wanneer dat (nog) niet nodig is en je lijkt/bent m.i ook iets te snel aangebrand. Misschien dat deze kwalificaties ook niet bevallen maar ik wilde het toch even kwijt. robeer eens tot 10 te tellen en de boel wat te relativeren, het helpt, heus.  ;)

ik heb  hier meer dan genoeg over gezegt,en ook uitgelegt over het waarom en daarmee is het voor mij afgesloten.Zaken hierover kunnen via de persoonlijke berichten zo niet blijven wij de topic


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #36 Gepost op: 7 december 2004, 23:02:52
De topic....Is omgangsvormen volgens mij...dus stijl van modereren kan best besproken worden...ik vind inderdaad af en toe de bewoordingen waarmee(gelukkig niet te vaak) iets toegelicht wordt niet helemaal gelukkig gekozen...maar misschien is dat hier bespreken  idd niet zo'n goed idee...


Het onderwerp dan:

Ik vind inderdaad dat je je als agent/wachtmeester je onkreukbaarder op moet stellen, en dat van je verwacht mag worden dat je je zelfbeheersing langer houdt dan een normale burger...


Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je bij bepaalde figuren toch even "een stapje erbij doet", maar dan vooral om te voorkomen dat je vanuit de verbale geweldsspiraal de fysieke geweldsspiraal ingaat. Dat is alleen een andere situatie dan "verkeerregelen" meestal, hoewel ik de frustratie snap, is het niet de goede manier van afreageren...doe dat dan met IBT in de Dojo ofzo ;), of ga lekker in de auto naar huis een potje zitten "alvast zelf maar gemodereerd ;)" .....op straat zou je moeten proberen om dat soort emoties niet te laten zien denk ik..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 8 december 2004, 10:09:13


Daarnaast zijn er diverse voorbeelden van mensen die dat hadden gevloekt die dood neervielen. Gebedsverhoring...
We gaan hier geen vloeken ontleden, maar het is belangrijk genoeg om even aan te kaarten!

Christian
Tja, en mensen die aan longkanker overlijden hebben allemaal gerookt.... :-\ :-\ Zo lust ik er nog wel één :o
Als ik met een hamer op mn vingers sla zeg ik geen: dankjewel.....En toch leef ik nog steeds.

Maar ontopic, denk ik dat Jeroen het wel bij het juiste eind heeft....Ook als brandweermensen ter plaatse bij een ongeval o.i.d. hoor je je in te houden ook al werkt het niet altijd zoals je zou willen...... :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 8 december 2004, 10:55:28
Stel je voor dat ambulance verplegers gingen staan vloeken bij hun patiënt, adem nu GVD!

Staat ook niet professioneel. Maarja, ik heb het ook nog nooit meegemaakt, dus gelukkig is het als het gebeurt héél bijzonder.

Wat ik wel veel zie is politie die geen richting aangeeft, kleeft, te hard rijdt in een dertig kilometerzône. Ik kan me dan ook danig ergeren aan die man met het uitgestreken gezicht verteld of de mensen niet weten hoe gevaarlijk dat kleven is. Ik bijna geen politie auto op de snelweg gezien die niet kleeft. Komt ook omdat ze ergens snel heen moeten maar geen toestemming krijgen voor OGS, en wees nou eerlijk jij gaat toch ook opzij als een politie auto 1,5 meter van je bumper in je achteruitkijk spiegeltje verschijnt...Dus het werkt wel ;D

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #39 Gepost op: 8 december 2004, 11:54:38
Kunnen we niet ophouden over het vloeken? Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat vloeken of grof taalgebruik zeker niet thuis hoort bij hulpverleners.
Diverse mensen, waaronder ikzelf, vindt het enigszinds storend dat er zo over vloeken wordt gepraat, met de afkortingen. Het blijft vloeken, al is het een afkorting. Dat ligt voor niet-gelovigen misschien anders dan voor gelovigen, maar houdt dan aub rekening met de mensen die hier moeite mee hebben. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

Bedankt, ook namens diverse andere forumleden!

Christian