Opbergen redgereedschap

Auteur Topic: Opbergen redgereedschap  (gelezen 14664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2014, 20:07:52
Dat gaat niet helemaal op, want er wordt pas oliedruk opgebouwd in de cilinder, als er iets is wat de zuiger in de cilinder tegen houdt.

In dit filmpje wordt een manometer op het hydraulische circuit aangesloten:
Holmatro New Car Technology Cutters

Hierin kun als je goed kijkt zien dat wanneer het gereedschap vrij beweegt er geen druk opgebouwd wordt.

Met een spreider kan je overigens ook materialen fijn knijpen. Deze bouwt dus wel degelijk twee kanten op druk op.

Mvg,
Chris


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2014, 21:34:17
Fijn ook dat Petri reageert!  ;)

Maar de sluitende beweging heeft te maken met de speed valve ( klep ) welke in het gereedschap zit. Voor een snellere actie gaat de opengaande beweging sneller dan een dicht gaande beweging Dit wordt gerealiseerd door een specfieke klep. Bij een opengaande beweging blijft deze onder druk staan en dat is niet wenselijk. Vooral het nieuwere gereedschap heeft deze specifieke speed valve

Advies dus altijd in een sluitende beweging.

http://www.holmatro.com/nl/redding-uit-voertuigen/paginas/129-speed-valve.html

groet,

Arjan B


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2014, 22:41:07
Citaat
Maar de sluitende beweging heeft te maken met de speed valve ( klep ) welke in het gereedschap zit. Voor een snellere actie gaat de opengaande beweging sneller dan een dicht gaande beweging Dit wordt gerealiseerd door een specfieke klep. Bij een opengaande beweging blijft deze onder druk staan en dat is niet wenselijk. Vooral het nieuwere gereedschap heeft deze specifieke speed valve
Dit is mij onbekend, en ik zou het gezien mijn achtergrond moeten weten.
Er zit geen verschil in de open of sluitende beweging door een speedklep maar het verschil in snelheid zit in de oppervlakte onder en boven de plunjer. Bij spreiders zit het grootse oppervlak onder de plunjer, en wordt dus de grootste kracht(spreiden) bereikt door het grootte oppervlakte en de oliedruk. Boven de plunjer zit de steel, met daaraan het juk waar de armen aan vast zitten, waardoor dit oppervlakte kleiner is. Daardoor levert een spreider dus minder kracht bij het sluiten. Gevolg hiervan is dat je meer olie(grotere inhoud) onder de plunjer hebt en kleinere inhoud boven. Bij gelijke oliestroom vanuit de pomp sluit de spreider dus sneller dan dat hij open gaat, dit alles Onbelast ! Bij druk opbouw schakelt de pomp over van zijn grote opbrengst in de 1e trap over naar de 2e trap met minder opbrengst tot zijn maximale druk.
Misschien kan Petri antwoord geven over de voor ij onbekende Speedvalve in gereedschappen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2014, 20:04:15
Misschien is jou achtergrond wat gedateerd, nieuw redgereedschap zit een speed valve in. Via de bijgevoegde link in mijn vorige post een klein filmpje over deze innovatie.

Je theorie klopt maar door de toepassing van de speedvalve gaat de spreider sneller open., dit gebeurt bij een druk welke lager is als 150 bar daar boven is de snelheid normaal. Het snelheid verschil is bij 66%, en is toegepast vanaf de 4000 serie redgereedschappen.

http://www.holmatro.com/nl/redding-uit-voertuigen/paginas/129-speed-valve.html


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2014, 22:20:19
Inderdaad is al wat jaren geleden. En je hebt gelijk  O0 een speed valve. En nu wil ik van Petri wel graag horen hoe dat apparaat in de besturing dan precies werkt. Want de olie stroom vanuit de pomp blijft hetzelfde alleen stroomt het nu sneller de cilinder in/uit ?
Ik denk dat de speedvalve open is indien er geen druk wordt opgebouwd, waardoor de olie onder of boven de plunjer sneller weg stroomt.(grotere poorten in de stuurschuif) Bij druk opbouw sluiten deze poorten en stroomt de olie door kleinere openingen de cilinder in.
Slimme jongens bij Holmatro  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2014, 20:45:57
Heb afgelopen woensdag weer cursus gehad en instructeur heeft het één en ander verduidelijkt.

Aangaande het sluiten:
Aan één kant van de cilinder zit in de hydraulische leiding een wat de instructeur noemde een weerstand klep.
Na enig research op het gebied van hydrauliek vermoed ik dat dit een smoring is om de werksnelheid van spreider te beperken, dit wordt vaker toegepast in hydraulische circuits.

Zie dit document pagina 17:
http://www.vocar.nl/algemeen/carrosseriebouw/Leerstof_CB/documents/Hydrauliek.pdf

Hierin is ook te zien dat deze klep in één richting overbrugt wordt door een terugslag klep
(onderdeel 6 pag.17)
Wanneer de cilinder uit schuift bouwt zich druk op achter de smoorklep.
Wanneer de cilinder in schuift kan deze druk pas weg.
Dit soort constructies zijn veel meer te vinden in de hydrauliek. Dat kan dus heel goed verklaren waarom de drukopbouw verschillend optreedt bij in en uitgaande slag.

Komen we nu bij het aangehaalde verschil in druk tussen het één en twee slangen systeem bij het redgereedschap.

Bij het CORE systeem staat er op de binnenleiding een druk tot 720 bar. De retour bevind zich er omheen en heeft een veel grotere effectieve diameter, de druk dat hierin daarom ook laag zijn

Bij het twee slangen systeem zijn persleiding en retour even dik. In de persleiding staat weer een druk tot 720 bar. En nu komt het.......
Omdat de retourleiding dezelfde diameter heeft als de persleiding zal door de weerstand die deze leiding daardoor heeft in combinatie met de doorstroming van de olie(flow) er nog een significant drukverschil over deze leiding komen te staan(van begin tot eind). M'n instructeur had het over een druk die nog tot 300 bar kan oplopen.
Effectief heb je uiteindelijk nog wel profijt van de 720 bar die de pomp genereert. Hoe meer kracht je gaat zetten hoe langzamer de beweging is, hoe langzamer de olie stroomt, hoe minder drukverlies je hebt in de retour leiding(nadert tot nul bij stilstaand gereedschap).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd.

Mvg,
Christian


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2014, 22:47:28
Citaat
M'n instructeur had het over een druk die nog tot 300 bar kan oplopen.
Dat is erg overdreven laat hem op de retourleiding een drukmeter aan sluiten kun je zelf aflezen wat de druk in de retourleiding is bij een dubbelslang systeem.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2014, 21:02:48
We hebben op de opleiding helaas alleen gereedschap met CORE systeem beschikbaar.
In het korps hebben we beide systemen in gebruik, ik denk alleen dat ik zomaar even een manometer mee mag nemen :P.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2014, 03:14:38
Ik werk zelf heel veel met hydraulisch gereedschap maar een druk van 300 bar op een retourleiding  e050 e050
De druk bouw je op omdat je kracht uitoefent op een object. Zolang je alleen de olie naar de cylinder pompt wordt er vrijwel geen druk opgebouwd. Pas als hij kracht gaat zetten wordt er druk opgebouwd. Aan de andere zijde van de plunjer stroomt, bij de gereedschappen waar ik mee werk(is met twee slangen dus niet het core systeem trouwens), de olie vrij terug naar de voorraadtank. Omdat je aan die zijde een zuig hebt vanuit het pompje wil de olie makkelijk terug en gaat dit dus zonder een drukopbouw. Anders kan ik onder het pompen ook geen olie bijvullen, soms wel nodig aangezien wij het gereedschap op iets andere wijze gebruiken dan bij de hulpdiensten 0098 0098