verdunnen gaswolk

Auteur Topic: verdunnen gaswolk  (gelezen 3866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Eastfire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Brandmeester
Gepost op: 29 juli 2011, 11:03:45
In den Hoorn is een onderzoek gedaan naar een uitstroom en ontsteking uit een 8 bar gasleiding. Het rapport hiervan is breed verspreid. In het rapport is een werkwijze voor verdunning van de gaswolk beschreven. Namelijk verdunnen met twee waterkanonnen. De verdunning wordt volgens de schrijvers versneld door de venturiewerking die ontstaat bij het gebruik van twee kanonnen. Klinkt logisch maar hoe moet dit worden uitgevoerd? Weet je het? Laat het mij even weten




Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2011, 11:26:58
Is het rapport openbaar? Zoja dan ben ik wel benieuwd waar ik dat kan vinden.

Bedankt!


Eastfire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Brandmeester
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2011, 12:18:01
Weet ik niet zeker. Het is een evaluatie waar je wel iets mee kunt, dus het is misschien handig dit even na te vragen bij regio Haaglanden. Zij hebben het opgesteld.


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2011, 08:46:07
Volgens mij staat dit al jaren in de les- en leerstof voor bevelvoerder beschreven. Verdunnen van een gaswolk doe je door ca. een meter vanaf de uitstroomopening aan beide kanten een waterkanon neer te zetten en deze met de uitstroomriching mee te laten sproeien in een hoek van ca. 45 graden. De venturiwerking zorgt ervoor dat de lucht vanachter het waterkanon wordt meegezogen. Daarmee voorkom je dus dat de gaswolk om de waterkanonnen heengaat. Als je de waterkanonnen verder wegzet, heb je minder venturiwerking bij de uitstroom en heb je dus de kans dat de gaswolk zich verder verspreidt.
Hetzelfde principe wordt ook gebruikt bij het ventileren van een gebouw, tijdens of na een brand.


Eastfire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Brandmeester
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2011, 07:11:18
Heb het inderdaad gevonden in het cursusboek bevelvoerder OGS. Dank voor de tip!