GRIP 3 meerdere gewonden na explosie op speedboot Alkmaardermeer - De Woude 01-08-2011

Auteur Topic: GRIP 3 meerdere gewonden na explosie op speedboot Alkmaardermeer - De Woude 01-08-2011  (gelezen 24164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Juist, maar is voor de bstrijding van dit incident een burgemeester met beleidsteam en rampenstaf (team bevolkingszorg) nodig geweest?
Wat zijn de overwegingen van het ROT dat zij het met hun tactische besluitvorming niet meer kunnen managen en dat zij nu strategische besluitvorming nodig hebben van de burgemeester.
Wellicht zijn delen van de gemeentelijke crisisorganisatie inzetbaar, zoals voorlichting. Maar dat gaat prima met grip-2 en het gemeentelijk kernteam.
En dan kan de burgemeester perfect zijn "burgervaderrol" nemen, die bij dit incident wenselijk is.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Juist, maar is voor de bstrijding van dit incident een burgemeester met beleidsteam en rampenstaf (team bevolkingszorg) nodig geweest?
Wat zijn de overwegingen van het ROT dat zij het met hun tactische besluitvorming niet meer kunnen managen en dat zij nu strategische besluitvorming nodig hebben van de burgemeester.
Wellicht zijn delen van de gemeentelijke crisisorganisatie inzetbaar, zoals voorlichting. Maar dat gaat prima met grip-2 en het gemeentelijk kernteam.
En dan kan de burgemeester perfect zijn "burgervaderrol" nemen, die bij dit incident wenselijk is.

er staat bij het GRMT dat deze bijeen geroepen wordt als er zaken door de gemeente geregeld moeten worden. Als het in het beginstadium van een incident nog niet duidelijk is of dit nodig is of niet, lijkt het mij (als leek) de meest handige oplossing om te zorgen dat alle procedures ervoor al in gang zijn gezet. Afblazen kan altijd nog.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Ja dat wordt altijd zo makkelijk gezegd "afblazen kan altijd nog".
Maar als dat is bij een opschaling van kleine brand naar grote brand kan ik mij dat nog wel indenken.
Maar naar grip 3 moet je wel beseffen wat dat inhoudt. Waarvoor heb je deze opschaling werkelijk nodig, hoe lang duurt het voordat die opschaling compleet en actief is (gemeentelijk beleidsteam = 1 uur meestal).
Het hele incident was na 1 uur al weer zo'n beetje afgelopen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Ja dat wordt altijd zo makkelijk gezegd "afblazen kan altijd nog".
Maar als dat is bij een opschaling van kleine brand naar grote brand kan ik mij dat nog wel indenken.
Maar naar grip 3 moet je wel beseffen wat dat inhoudt. Waarvoor heb je deze opschaling werkelijk nodig, hoe lang duurt het voordat die opschaling compleet en actief is (gemeentelijk beleidsteam = 1 uur meestal).
Het hele incident was na 1 uur al weer zo'n beetje afgelopen.
Zolang wij niet in het ROT of GBT hebben gezeten kunnen we de reden van opschaling niet weten. Echter wordt er niet automatisch opgeschaald dus het ROT/GBT heeft het nodig gevonden.  Ik denk ook best wel dat de mensen die GRIP 3 afkondigen weten wat het inhoudt. Die weten ook echt de opkomst tijden wel

Wij weten ook niet wanneer een incident klaar is. Ik heb vaak in een ROT gezeten en dan waren de voertuigen op straat al lang weer weg en in het ROT waren we nog druk bezig met het incident. Dus hoe kan je weten of het na een uurtje afgelopen was?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
is er intussen al iets bekend over de oorzaak?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
'Het is een wonder dat we nog leven'

Na een fantastische dag varen en waterskiën zeiden de families Langedijk, Stekelbos en Vlooswijk nog tegen elkaar: wat hebben we het toch goed. Toen, met een enorme knal, ontplofte de speedboot van René Stekelbos en veranderde de superdag in een drama met negen gewonden. 'Een wonder dat we nog leven.'
Pijlsnel schoten omstanders in hun bootjes de families te hulp. Een geluk bij een ongeluk, was dat de brandweer vlakbij aan het oefenen was. 'De hulpdiensten waren er héél snel,'' zegt Ank Stekelbos.  'Het is echt een wonder dat iedereen het er levend vanaf heeft gebracht. De kinderen werden van de boot gelanceerd.' Eigenaren van andere bootjes zagen de brokstukken door de lucht vliegen. De ouders en kinderen van drie families uit de nabijgelegen dorpen Driehuizen en Stompetoren lagen ineens in het water.

Ernstig verbrand
René's vrouw Fanina, haar zus Linda Langedijk en de twee kinderen van Linda, Roos (14) en Niek (11), liggen nog met diverse brandwonden in het brandwondencentrum. 'Gelukkig, voor zover we het hebben kunnen zien, zitten de wonden niet in het gezicht,' vertelt Kristel. 'Het zit vooral op armen en benen.'
Kristel en haar man Carl en hun drie kinderen Dieke (8), Gijs (6) en Hielke (4) kwamen er zonder noemenswaardige kleerscheuren vanaf. 'Het was een superdag en dan eindigt het in zo'n drama,'' zegt Kristel. 'Je kijkt ineens tegen een muur van vuur aan,'' vertelt Kristel. 'Ik sprong meteen in het water, mijn kinderen achterna. Daarna kijk je razendsnel om je heen waar alle anderen zijn en hoe iedereen er aan toe is.'

Oorzaak nog een raadsel
De twee speedboten en het zeilbootje 'Froukje' lagen tegen elkaar aan toen René de sleutel van zijn boot omdraaide. Bij de eerste beweging met zijn sleutel, ontplofte de boot meteen, met een enorme knal. Hoe dat kan, is zowel voor de politie als voor de drie gezinnen een groot raadsel. De politie doet nog onderzoek.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2828547/2011/08/03/Het-is-een-wonder-dat-we-nog-leven.dhtml
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Zolang wij niet in het ROT of GBT hebben gezeten kunnen we de reden van opschaling niet weten. Echter wordt er niet automatisch opgeschaald dus het ROT/GBT heeft het nodig gevonden.  Ik denk ook best wel dat de mensen die GRIP 3 afkondigen weten wat het inhoudt. Die weten ook echt de opkomst tijden wel

Wij weten ook niet wanneer een incident klaar is. Ik heb vaak in een ROT gezeten en dan waren de voertuigen op straat al lang weer weg en in het ROT waren we nog druk bezig met het incident. Dus hoe kan je weten of het na een uurtje afgelopen was?

Ik neem aan dat er bij dit soort incidenten een of andere vorm van verslag wordt gemaakt,misschien is het voor speciaal geinteresseerden mogelijk op een of andere manier
een kopie van een dergelijk verslag te verkrijgen als je het vriendelijk vraagt.
Daar jij in ROT s hebt gezeten kun je daar misschien iets meer over vertellen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Oefening ’geluk bij ongeluk’
Gepubliceerd op 02 augustus 11, 16:14 Laatst bijgewerkt op 02 augustus 11, 17:04

DE WOUDE - De waterrecreanten bij de Woudhaven raakten er dinsdag niet over uitgepraat. De ontplofte houten speedboot bleef het gesprek van de dag. ,,Toen ik die rookpluim zag dacht ik dat er vulkaan was uitgebarsten’’, zegt Henk Russchen uit Wormerveer.
Russchen genoot maandagavond samen met zijn vrouw van het mooie weer toen de boot aan de overkant explodeerde . ,,Het was vooral heel onwerkelijk. De boot lag aan de andere kant van het eiland aan de rand van het Alkmaardermeer. Ik zag de brokstukken over het water vliegen. Door de luchtverplaatsing van de explosie werd ons eigen bootje ook de lucht in getild.’’De hulpverlening kwam volgens Russchen snel op gang. ,,Dat vond ik verbluffend. Het brandweerkorps van Akersloot had op een steenworp afstand van de Woudhaven een oefening. Dat was een geluk bij een ongeluk. Niet veel later waren er ook ambulances al aanwezig en een heleboel recreanten verleenden meteen assistentie.’’
Van de ontplofte boot was niets meer over. De twee naastliggende boten van de familieleden liepen nauwelijks schade op. De ene boot was gisteren al weer het haventje uitgevaren. Op de andere boot, de Froukje, waren nog wat sporen van de explosie zichtbaar. De reddingsboei was deels gesmolten en ook andere delen waren aangetast door de hitte van de explosie maandagavond.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article10590161.ece/Oefening-%E2%80%99geluk-bij-ongeluk%E2%80%99-
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Ik neem aan dat er bij dit soort incidenten een of andere vorm van verslag wordt gemaakt,misschien is het voor speciaal geinteresseerden mogelijk op een of andere manier
een kopie van een dergelijk verslag te verkrijgen als je het vriendelijk vraagt.
Daar jij in ROT s hebt gezeten kun je daar misschien iets meer over vertellen.

In het ROT wordt altijd een verslag gemaakt van de vergaderingen. Ik ken de wet niet maar volgens mij zijn deze verslagen niet openbaar. Misschien dat de wet openbaarheid van bestuur een ingang geeft maar dat weet ik niet.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
De acht helden van De Woude
Gepubliceerd op 05 augustus 11, 09:11 Laatst bijgewerkt op 05 augustus 11, 09:29

DE WOUDE - Een lange tafel in een café. Eromheen zeven jonge kerels, en één meisje, een oudere heer. Er wordt gelachen, maar de sfeer is vooral serieus. Waarover praten zij? Een enorme explosie. Ze waren erbij. Ze moeten het van zich afpraten. ,,Jullie zijn helden’’, zegt de oudere heer, de loco-burgemeester van Castricum, Bert Meijer. Och, nou, nou, is zo’n beetje de reactie van de acht. ,,Nee, nee, echt: jullie hebben die avond zo ontzettend snel en adequaat gehandeld. Dat kon echt niet beter. De eerste hulp die jullie hebben verleend, is cruciaal geweest.’’

Daar aan die tafel in café restaurant ’t Kombof op De Woude ging het dus over die exploderende speedboot, maandagavond op De Woude, aan de boorden van het Alkmaardermeer. Vijftien mensen moesten uit het water worden gered. Sommige volslagen in paniek. Zoals dat kleine jongetje dat door Sanne Glas (36) uit Alkmaar uit het water werd gevist. ,,Dat jochie was niet te troosten, hij bleef maar gillen’’, vertelt Glas die als een van de eerste ter plekke was. Glas was met zijn vrienden Koos van Gulik (Broek op Langdijk), Ben Vosse (Alkmaar) en Roger Prud’Homme (Alkmaar) aan het ’kneeboarden’ (op je knieën op een plank die door een bootje wordt voorgetrokken). ,,We hoorden de ontploffing, zagen een zwarte rookpluim, van alles vloog door de lucht. Dan wil je maar één ding: erheen! De ontploffing was zo zwaar dat we bang waren dat we mensen die niet meer leefden uit het water zouden moeten halen. We waren verbaasd dat ze allemaal leefden.’’

Niet alleen Sanne Glas en zijn vrienden waren er snel bij. Ook Bram Popper (Koog aan de Zaan), Iris Kurpershoek (Zaandam), Kars Oomen (Zaandijk) en Bart de Kramer (IJlst) schoten te hulp. En nog veel meer waterrecreanten en de brandweer Akersloot. De acht helden die de gemeente Castricum alvast had weten te achterhalen, kregen gisteravond een bloemenhulde. Een grote wens van hen: een ontmoeting met de slachtoffers. ,,Maar die hebben even rust nodig’’, gaf loco Meijer aan. Daar hadden ze wel begrip voor. Hoewel ze graag willen praten. Over een avond op De Woude die ze nooit meer mee willen maken.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/article10643671.ece/De-acht-helden-van-De-Woude-

Hier blijkt het opnieuw: burgerhulp is zo ontzettend belangrijk bij incidenten! Hulpdiensten kunnen het beslist niet alleen. Sterker nog: burgers zijn er bijna altijd sneller dan de hulpdiensten en hebben daardoor meer kans, levens te redden
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter