Tip elkaar wat beter kan aan elkaars foto's

Auteur Topic: Tip elkaar wat beter kan aan elkaars foto's  (gelezen 3618 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jesperp

  • Persfotograaf - EHBO'er - Student
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Portfolio
Gepost op: 7 januari 2018, 04:20:47
Beste leden,

Om mijzelf te verbeteren vraag ik vaak aan collega's (al dan niet zo zeer in de persfotografie) wat ik kan verbeteren aan mijn foto's en wat er goed gaat. Dit doe ik omdat ik van mening ben dat de foto's die ik maak altijd beter kunnen. Hoe mooi zou het zijn om elkaar opbouwende kritiek te leveren en tips te geven? Let wel: Er wordt niemand afgekraakt of de hemel in geprezen! Het in discussie gaan over wat wel en niet kan is dit topic ook niet voor bedoeld want daar is al een ander topic voor. Denk er ook aan je foto niet in groot formaat hier onder up te loaden maar een link te plaatsen naar je foto toe. Zo houden we dit topic snel laadbaar voor je internet browser.

Ik zie jullie plaatjes, tips, en complimenten graag verschijnen en zou zo nu en dan er zelf ook eentje plaatsen!

Jesper




Jesperp

  • Persfotograaf - EHBO'er - Student
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Portfolio
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2018, 04:56:28
Om te beginnen onderstaande foto. Iemand van de F.O. is hier bezig sporen te onderzoeken nadat er een handgranaat was ontploft onder een auto. Helaas was de auto zelf al 2 dagen voor het onderzoek door een berger opgehaald en ontbreekt daardoor een stukje context in de foto.

https://www.flickr.com/photos/jesperpeeters/24681254537/in/dateposted-public/


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2018, 11:53:52
heb je de onscherpte gemaakt/versterkt in Photoshop? (of gelijkende software)
er zit een rare rand om de FO-agent heen
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


reindervanzaanen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Foto-en Videograaf in Amsterdam-Amstelland
    • Reinder van Zaanen - Ooggetuige
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2018, 21:41:00
Hallo, als het gaat om 112 fotografie (Snel reageren cq fotograferen) de volgende stelling. "Beter één foto dan GEEN foto" Hier is de snelheid belangrijk, dus dan gelden er andere normen.
Te prijzen is dat je zo dicht mogelijk bij je onderwerp probeert te komen. Helaas zijn die twee personen op de achtergrond totaal oninteressant, normaal niet erg maar samen met de rode dixie trekt het alle aandacht van weg van de de agent van de FO en dan is alles op de achtergrond ook nog onscherp, de eerste indruk zou dus kunnen zijn, "slechte onscherpe foto" , kijk je rechts naar de FO man dan is het beeld best interessant.
Maak de foto zodanig dat de FO man meer links in het beeld staat (nu kijkt hij het beeld uit) en indien mogelijk nog iets groter in beeld dan wordt het een interessante plaat waar je ogen naar toe getrokken worden en wel van links onder naar rechts boven.
Ik heb van de foto een andere uitsnede gemaakt, en dan is het naar mijn gevoel een uitstekende nieuwsfoto. Ik kan hier het voorbeeld niet meesturen, stuur een email adres dan kan ik het voorbeeld sturen als je wilt. Groet Reinder van Zaanen


Jesperp

  • Persfotograaf - EHBO'er - Student
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Portfolio
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2018, 00:09:20
heb je de onscherpte gemaakt/versterkt in Photoshop? (of gelijkende software)
er zit een rare rand om de FO-agent heen

Hmmm nee ik heb niet met de penseel gewerkt om de achtergrond aan te passen en kan de rand die je bedoelt eerlijk gezegd ook niet vinden?


Jesperp

  • Persfotograaf - EHBO'er - Student
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Portfolio
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2018, 00:14:55
Hallo, als het gaat om 112 fotografie (Snel reageren cq fotograferen) de volgende stelling. "Beter één foto dan GEEN foto" Hier is de snelheid belangrijk, dus dan gelden er andere normen.
Te prijzen is dat je zo dicht mogelijk bij je onderwerp probeert te komen. Helaas zijn die twee personen op de achtergrond totaal oninteressant, normaal niet erg maar samen met de rode dixie trekt het alle aandacht van weg van de de agent van de FO en dan is alles op de achtergrond ook nog onscherp, de eerste indruk zou dus kunnen zijn, "slechte onscherpe foto" , kijk je rechts naar de FO man dan is het beeld best interessant.
Maak de foto zodanig dat de FO man meer links in het beeld staat (nu kijkt hij het beeld uit) en indien mogelijk nog iets groter in beeld dan wordt het een interessante plaat waar je ogen naar toe getrokken worden en wel van links onder naar rechts boven.
Ik heb van de foto een andere uitsnede gemaakt, en dan is het naar mijn gevoel een uitstekende nieuwsfoto. Ik kan hier het voorbeeld niet meesturen, stuur een email adres dan kan ik het voorbeeld sturen als je wilt. Groet Reinder van Zaanen

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Had de tip van de dixie al ontvangen en daar zit inderdaad wat in. Toen ik de foto maakte dacht ik alleen aan de letters ''politie'' in beeld krijgen samen met de F.O.'er. Heb hem zelf zojuist eens uitgesneden maar de dixie blijft in beeld als je zijn camera en handschoenen doosje er bij op wil houden... Ik had de foto waarschijnlijk wat meer uit een andere hoek moeten maken (Paar stappen naar links waardoor ik de camera naar rechts draai) om de dixie, maar ook de pd unit er niet op te hebben.