Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65914 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2011, 23:56:02
Ik kwam laatst dit tegen https://twitter.com/#!/PolKenWijkAgSPA/status/96237732526948352
Alleen vraag ik me af in hoeverre dit toegestaan is
Ik had hem nog niet gezien, maar als ik als persfotograaf een politiebus in fotografeer zijn ze waarschijnlijk niet blij. Ook niet als ik zeg dat de jongen geblurd wordt.

Maar in Kennemerland is het al eerder fout gegaan. Er werd in het begin vrolijk gefotografeerd op incidenten waar geen persalarm voor was gegeven. En die foto's kwamen op lokale mediasites terecht. De twitteragenten waren er nog trots op ook. Wij niet, want het ging om zaken waar wij geen toegang toe hebben. Nu mogen ze nog maar 1 algemene foto van een incident publiceren.

Ook is het al gebeurd dat een twitteragent een foto van een ongeval openbaarde 7 minuten na de alarmering van de ambulance. Heeft hij op dat moment niets anders te doen?

Meer transparantie over het politiewerk kan geen kwaad. Twitter is daar een goed middel voor. Alleen zijn er nog steeds meer inwoners zonder als met twitter.

Twitter laat zien dat agenten meer doen als wat er in de media staat. Dat is overigens deels gekomen door het wegvallen van de meeluister-mogelijkheid.

Het gevaar zit hem wel in het soort berichten. Stel, een jaar geleden komt een wijkagent uit een woning kwam en ik had gevraagd wat hij daar deed. Dan had ik te horen gekregen dat me dat niets aan gaat. Nu wordt er rustig gemeld dat de wijkagent "vanmiddag een gesprek heeft gehad met ouders i.v.m. problemen met de dochter". Iedereen die de agent uit de woning heeft zien komen weet nu meteen wat er bij hun buren aan de hand is.

Het grote voordeel van twitteragenten is de dat communicatie laagdrempelig wordt, het de contacten in de buurt kan verbeteren en dat we zien dat ze eigenlijk maar de helft van hun werktijd in de buurt zitten. Naast wijkagent besteden ze ook veel tijd aan andere taken en opleidingen. Aan de ene kant goed om ze multi-inzetbaar te houden, aan de andere kant heeft de buurt eigenlijk maar een halve wijkagent.

Ook lees je soms wat leuks. Zoals die wijkagent die meldde 60 jaar te zijn geworden en nog steed vol in de running is. Die heb ik dan ook via twitter gefeliciteerd.

Concluderend: Twitter en politie kunnen best samen. Maar men had vooraf eerst goed moeten nadenken hoe er mee om te gaan. Nu is het vallen en opstaan.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2011, 00:02:55
goede communicatie met de burger is belangrijk.. incidenten twitteren vind ik, in sommige gevallen goed, vooral bij ons waar nog geen persinfo/persalarm over p2000 gaat. Vind ik het makkelijkst... Men heeft tenslotte overal een BlackBerry ontvangen... vind ik een beetje mat beter was het een iphone

Ik kwam laatst dit tegen https://twitter.com/#!/PolKenWijkAgSPA/status/96237732526948352

Alleen vraag ik me af in hoeverre dit toegestaan is

vind dit wel meevallen, door het rooster is, soort van, het zwarte balkje gemaakt... Dus vind ik hier niks mis mee...


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2011, 00:12:37
Ik had hem nog niet gezien, maar als ik als persfotograaf een politiebus in fotografeer zijn ze waarschijnlijk niet blij. Ook niet als ik zeg dat de jongen geblurd wordt.

[knip]

Concluderend: Twitter en politie kunnen best samen. Maar men had vooraf eerst goed moeten nadenken hoe er mee om te gaan. Nu is het vallen en opstaan.

Mooi verhaal Ko en ben het met je eens.

Wat betreft het vallen en opstaan, ik vind het juist heerlijk om te zien dat het ook op die manier kan en niet altijd maar beleid/beleid/beleid. Dan was twitter een stuk minder effectief geweest omdat ik denk dat dan weinig collega's nog zin hebben om te twitteren aan de hand van een handboek...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2011, 00:20:43
beleid/beleid/beleid
Daar zit wat in. Maar wat in Kennemerland fout ging (en soms nog steeds fout gaat) is dat de (ongeschreven) regels voor persfotografen door de twitteragenten genegeerd werden. Daarnaast worden we als persfotografen soms gepasseerd door de politie. Maar ik ben geen politieagent en agenten zijn geen media ;-)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2011, 00:32:54
Daar zit wat in. Maar wat in Kennemerland fout ging (en soms nog steeds fout gaat) is dat de (ongeschreven) regels voor persfotografen door de twitteragenten genegeerd werden. Daarnaast worden we als persfotografen soms gepasseerd door de politie. Maar ik ben geen politieagent en agenten zijn geen media ;-)

Meld je jou 'bevindingen' ook aan voorlichting? Denk dat zij daar als spil van de twitterende agenten toch wat mee kunnen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2011, 00:39:51
Tsja, ik ben (en blijf) voorlopig van mening dat ik twitter (zeker voor de politie) een gevaarlijk middel vind. Ik ben er geen voorstander van en zie er (tot op heden) ook weinig voordelen in ....

Men moet (te) veel oppassen wat je wel en niet kunt openbaren en het moet interessant genoeg zijn om het te gaan volgen  ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2011, 01:03:46
Meld je jou 'bevindingen' ook aan voorlichting? Denk dat zij daar als spil van de twitterende agenten toch wat mee kunnen.
Jawel. Niet voor elke lulligheid, maar wel belangrijke zaken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 3 november 2011, 10:47:27
Tsja, ik ben (en blijf) voorlopig van mening dat ik twitter (zeker voor de politie) een gevaarlijk middel vind. Ik ben er geen voorstander van en zie er (tot op heden) ook weinig voordelen in ....

Men moet (te) veel oppassen wat je wel en niet kunt openbaren en het moet interessant genoeg zijn om het te gaan volgen  ???

zie ook:
Politie, twitter en gezag

Door Arnoud Grootenboer geplaatst op 30 Oktober 2011 om 21.30
http://criminaliteitswijzer.ning.com/profiles/blogs/politie-twitter-en-gezag

Het overkoepelende afstudeerthema van de Strategische Leidinggevende Leergang (7) is de actuele gezagspositie van de Nederlandse politie. Ellen Boverman, Leen van Duijn, Peter de Graaf en Jasper Ritzema hebben er voor gekozen op zoek te gaan naar de positieve beinvloeding van het politiegezag, door als organisatie gebruik te maken van social media. Het onderzoek is gericht naar het gebruik van twitter onder wijkagenten.

Bas Slutter @wijkagentsassem en ik @prrgrootenboer scoorden het hoogste in de mate van ingesprek met de followers alswel op de relevantie van de gesprekken met followers.

De centrale onderzoeksvraag was:

Wat is het effect van het gebruik van Twitter door wijkagenten op de beeldvorming over het gezag van de politie, hoe kan dit worden verklaard en welke consequenties heeft dit voor strategisch politieleiderschap?

Zoals beloofd via twitter zou het onderzoek openbaar worden gemaakt. Het antwoord op de onderzoeksvraag kunt u uiteraard ook zelf lezen...

Politie, Twitter en Gezag (pdf)
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #18 Gepost op: 3 november 2011, 12:56:37
Tsja, ik ben (en blijf) voorlopig van mening dat ik twitter (zeker voor de politie) een gevaarlijk middel vind. Ik ben er geen voorstander van en zie er (tot op heden) ook weinig voordelen in ....

Men moet (te) veel oppassen wat je wel en niet kunt openbaren en het moet interessant genoeg zijn om het te gaan volgen  ???

Gebruik je zelf Twitter?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #19 Gepost op: 9 november 2011, 13:38:55
En het blijft lastig:



@WijkagIJN2/ VKO Stationsplein Uitgeest.

Twitteragent plaatst foto met leesbaar kenteken. En in dat zelfde IJmond-Noord lopen agenten rond die fotografen er op wijzen geen zichtbare kentekens op internet te plaatsen.

Ondertussen heeft de wijkagent op twitter wel ruimhartig toegegeven dat dit niet wenselijk is.

Maar de foto staat er nog steeds. Kan iemand zijn eigen foto's niet verwijderen van twitter?

Ik heb bewust een link gemaakt. Als de foto wordt verwijderd is hij ook niet meer zichbaar op dit forum ;-)