Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65871 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Afgesplitst vanaf: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1266034


Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1266080 date=1399640896
Klopt, maar de politie geeft hiermee zelf een verkeerd sein... ze staan nog niet net tong-uitstekend binnen het lintje na het twitteren van een foto (hier in Groningen dan tenminste) meermaals een discussie gehad omdat ik, zelfs met politieperskaart, niet onder het lint door mocht vanwege privacy terwijl agenten vrolijk foto's twitteren.

Even terug naar dit topic: Journalisten met Politieperskaart de kans geven om gedurende 1 minuut beelden te maken lijkt me logistiek gezien niet heel lastig. Ze kunnen naast elkaar staan, heeft iedere fotograaf ook gelijk een "andere" foto omdat de hoek anders is.
Nu krijgt de overheid wel een boel gedonder als het toch mis gaat met die bom en er een tiental fotograven instant vleugeltjes heeft gekregen. Een paar agenten minder is het risico van het vak.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Tsja... in andere discussies beroepen (112/pers)-fotograven zich altijd op zelfreinigend vermogen, ethische beslissingen die alleen door de redactie genomen mogen worden etc. Lijkt me in dit geval ook opgaan. De redactie moet dan maar de ethische keuze nemen om alleen van persfotograven af te nemen. Ik zeg dus: eigen pakkie an, laat de branche dit maar lekker zelf oplossen.  :)
Senior GGP / Oost-Brabant


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Trouwens, crisiscommunicatie is een taak van de Veiligheidsregio.
Dus deze foto is daarvoor heel goed ingezet om de inwoners van Leiden e.o. te informeren.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Citaat van: Haageneesch link=msg=1266071 date=1399638568
Ik weet niet hoe je de NOS noemt, maar die nemen (netals RTL en SBS) gewoon politiefoto's over... Echte media? Die nemen alles wat gratis is.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vliegtuigbom-gevonden-leiden
http://nos.nl/artikel/645879-500ponder-leiden-verplaatst.html

In het tweede artikel hebben ze netjes een foto gekocht van het ANP.

Misschien moet ik wat duidelijker zijn. Ik bedoelde het meer dat de NOS, RTL, SBS en noem maar op wellicht in eerste instantie wellicht een foto van de politie gebruiken. Maar ik neem aan dat hun wél kwaliteit voorop hebben staan (in tegenstelling tot sommige lokale/regionale mediums) en gewoon een fatsoenlijke foto kopen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1266080 date=1399640896
Even terug naar dit topic: Journalisten met Politieperskaart de kans geven om gedurende 1 minuut beelden te maken lijkt me logistiek gezien niet heel lastig. Ze kunnen naast elkaar staan, heeft iedere fotograaf ook gelijk een "andere" foto omdat de hoek anders is.

Probleem is alleen dat nooit alle fotografen er tegelijk zijn. Zeker met dit soort incidenten komen ze uren later nog aan. Dan krijg je een hoop gezeik aan de lintjes als ze 5, of 10 minuten te laat zijn voor het 'persmoment'. Vaak wordt er wel rekening mee gehouden, zoals het laten zien van de plof en daar een fotolokatie voor inruimen. Je kan niet iedereen tevreden krijgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: DiNozzo link=msg=1266162 date=1399659804
Probleem is alleen dat nooit alle fotografen er tegelijk zijn. Zeker met dit soort incidenten komen ze uren later nog aan. Dan krijg je een hoop gezeik aan de lintjes als ze 5, of 10 minuten te laat zijn voor het 'persmoment'. Vaak wordt er wel rekening mee gehouden, zoals het laten zien van de plof en daar een fotolokatie voor inruimen. Je kan niet iedereen tevreden krijgen.
Als er een 'persmoment' is kan voorlichting dit verspreiden. Ben je te laat; jammer dan. Maar als het via mond-op-mond reclame moet gaan is het geen persmoment meer, meer een lucky shot.


kasses

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #106 Gepost op: 11 mei 2014, 16:36:07
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1266074 date=1399639679
Informeren en "broodroof" zijn twee geheel verschillende dingen. De media die snel een foto wil pakt liever een foto van een blackberry (waarop een bom te zien is) dan een foto door een fotograaf gemaakt, waarop alleen alles vanaf een afstand te zien is... Iets als misbruik maken van de je privileges noemen ze dat...

IK vind... dat als het voor die agent veilig genoeg is om daar te staan, dat dat ook voor een fotograaf kan gedurende 20 seconden.
Dus waar ligt nu daadwerkelijk het probleem?
De grotere media zoals NOS en RTL die foto's overnemen van de politie die mensen informeert en een beeld geeft van het incident óf agenten die foto's twitteren, zodat de media (zonder dat het de bedoeling is) die kunnen overnemen?


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #107 Gepost op: 11 mei 2014, 17:05:25
Informeren door de wijkagent kan toch ook prima zonder foto?
Een beeld geven van het incident is volgens mij juist een taak van een fotograaf en niet van een wijkagent...
Laatst eenzelfde situatie hier in de omgeving gehad. Fotograaf staat zo ongeveer naast wijkagent. Foto's worden naar de media gestuurd, wijkagent tweet een foto. De beelden van de fotograaf lagen er eerder dan de foto getweet was. Mag jij raden waar de media voor kozen...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #108 Gepost op: 12 mei 2014, 12:12:13
Citaat van: Tomyboy link=msg=1266572 date=1399820725
Informeren door de wijkagent kan toch ook prima zonder foto?
Een beeld geven van het incident is volgens mij juist een taak van een fotograaf en niet van een wijkagent...
Laatst eenzelfde situatie hier in de omgeving gehad. Fotograaf staat zo ongeveer naast wijkagent. Foto's worden naar de media gestuurd, wijkagent tweet een foto. De beelden van de fotograaf lagen er eerder dan de foto getweet was. Mag jij raden waar de media voor kozen...

Tja fotograaf is niet meer een beroep waar je veel mee kunt verdienen met twitter instagram en andere social media waar jan en alleman foto's op ploft.

Dus wen er maar aan dat media steeds minder van je zullen afnemen, aangezien ze het zelfde probleem hebben als jij namelijk dat het nieuws ook door die zelfde agent op twitter is gezet want als jou redenerend:
Het  nieuws brengen van het incident is volgens mij juist een taak van een journalist en niet van een wijkagent...  toch


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #109 Gepost op: 12 mei 2014, 14:11:56
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1266074 date=1399639679
IK vind... dat als het voor die agent veilig genoeg is om daar te staan, dat dat ook voor een fotograaf kan gedurende 20 seconden.

En dan? De ene fotograaf wel en de andere niet?
Je kunt nou eenmaal niet 30 fotografen op een plaats delict toelaten.
Dat er politiemensen of anderen in de ''line-of-fire'' staan, die daar toch al moeten zijn (denk aan een explosievenverkenner die foto's mailt naar het EOCKL) en deze foto vervolgens doorsturen aan agenten die twitteren staat daar volgens mij los van...

Citaat van: Tomyboy link=msg=1266572 date=1399820725
Informeren door de wijkagent kan toch ook prima zonder foto?
Een beeld geven van het incident is volgens mij juist een taak van een fotograaf en niet van een wijkagent...

De burger informeren wat de politie doet, is juist wat de burger wil... De filmpjes van de verkeerspolitie van den haag zijn daar een mooi voorbeeld van, evenals twitter.
Het begrip richting hulpdiensten wordt er alleen maar groter van, dat er voorbeelden te noemen zijn van media die politiefoto's gebruiken en dat bepaalde fotografen zo achter het net vissen is daar een van de negatieve gevolgen aan....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !