Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #120 Gepost op: 9 september 2014, 17:09:50
Prima argumenten, maar die veranderen niets aan de juridische conclusie van het betoog, los van het knelpunt qua mededinging.
Wel benieuwd naar eventuele reacties, en het is natuurlijk goed dat er over gediscussieerd wordt!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #121 Gepost op: 10 september 2014, 01:24:06
Citaat van: zwelgje link=msg=1294465 date=1410275390
Prima argumenten, maar die veranderen niets aan de juridische conclusie van het betoog, los van het knelpunt qua mededinging.
Wel benieuwd naar eventuele reacties, en het is natuurlijk goed dat er over gediscussieerd wordt!

De juridische conclusie heeft m.i. vooral betrekking op data die alleen via de overheid beschikbaar is. Het is de overheid niet toegestaan om valselijk de concurreren met het bedrijfsleven. En dat gebeurd via twitterfoto's wel. Overigs onbedoeld, maar daarom zit de NVJ er achteraan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #122 Gepost op: 10 september 2014, 01:44:55
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1294534 date=1410305046
De juridische conclusie heeft m.i. vooral betrekking op data die alleen via de overheid beschikbaar is. Het is de overheid niet toegestaan om valselijk de concurreren met het bedrijfsleven. En dat gebeurd via twitterfoto's wel. Overigs onbedoeld, maar daarom zit de NVJ er achteraan.

Toon mij dan eens het verschil tussen ''valselijk concurreren'' en informatievoorziening? Sowieso de term, valselijk concurreren..

Misschien moeten we de persvrijheid eens herzien, meer lintjes spannen, zwarte doeken etc.

De hulpverlener als concurrent....waanzin.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #123 Gepost op: 10 september 2014, 02:40:53
Citaat van: Dinges link=msg=1294536 date=1410306295
Toon mij dan eens het verschil tussen ''valselijk concurreren'' en informatievoorziening? Sowieso de term, valselijk concurreren..
Euh, gratis foto's leveren aan de media en foto's maken op plaatsen waar de pers niet kan komen. Hoe zou jij dat noemen?

Citaat van: Dinges link=msg=1294536 date=1410306295
Misschien moeten we de persvrijheid eens herzien, meer lintjes spannen, zwarte doeken etc.
En meteen wraakzuchtige uitspraken doen als iemand kritiek heeft op de politie. Wat een niveau :-(

Citaat van: Dinges link=msg=1294536 date=1410306295
De hulpverlener als concurrent....waanzin.
Dan zijn we het daar over een. Politieman blijf bij je leest.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #124 Gepost op: 10 september 2014, 02:57:09
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1294538 date=1410309653
Euh, gratis foto's leveren aan de media en foto's maken op plaatsen waar de pers niet kan komen. Hoe zou jij dat noemen?

Nieuwsvoorziening.

Citaat
En meteen wraakzuchtige uitspraken doen als iemand kritiek heeft op de politie. Wat een niveau :-(

''Wraakzuchtig..''

Hahaa, voorlopig ben jij degene die vijandig reageert, I rest my case.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #125 Gepost op: 10 september 2014, 03:02:04
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1294538 date=1410309653
Euh, gratis foto's leveren aan de media en foto's maken op plaatsen waar de pers niet kan komen. Hoe zou jij dat noemen?


De burger mee laten kijken in je dagelijkse werk.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #126 Gepost op: 10 september 2014, 03:22:42
Om over serieuze concurrentie te spreken gaat inderdaad vrij ver. Het is weliswaar hinderlijk. Maar over concurrentie zou ik niet willen spreken.

Ik begrijp goed dat verschilde fotografen hier de pest aan hebben. Ik verkoop alleen video dus heb er geen last van. Maar voor de foto's wordt het wel eens vervelend.

Je moet denken dat (freelance) cameraman of fotograaf zijn geen 40 uur of fulltime baan is. Fotograaf ben je altijd. Ook als je slaapt, ook op oudjaarsavond en zowel 1ste als 2de kerstdag. Tuurlijk kan je wel eens skippen, maar over het algemeen gaat het 24/7 door. Ik snap best dat mensen er de pest aan hebben als ze uit bed komen, wetende dat ze nog maar 3 uurtjes slaap over hebben, om ergens aan het werk te gaan en dat er dan een agent (Maar ook een burger) is die al een eigen foto geleverd heeft. Het gaat niet eens zozeer om de misgelopen tientjes, maar meer om de verloren tijd die je gepland had anders te besteden als er niets zou gebeuren.

Tuurlijk. Daar kies je voor als je dit werk gaat doen. Maar het is wel irritant. Zeker wanneer je er van rond moet komen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #127 Gepost op: 10 september 2014, 08:19:09
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1294538 date=1410309653
Euh, gratis foto's leveren aan de media en foto's maken op plaatsen waar de pers niet kan komen. Hoe zou jij dat noemen?
Wat een onzin.

Er wordt niet aan de media geleverd dus van valselijke concurentie kan geen sprake zijn. Die opzet is er namelijk niet. De opzet is om het publiek van informatie te voorzien. Er is geen wijkagent die ooit de krant heeft gebeld van "joehoe, mijn foto is gratis en beter". Als dat gebeurd, dan is er sprake van concurentie!

Dat het zo nu en dan fout gaat is erg jammer, maar vooral de oudere generatie wijkagenten zijn nog niet heel erg gewend aan de snelheid en impact van sociale media. Ik snap dat het vervelend is maar er wordt aan gewerkt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #128 Gepost op: 10 september 2014, 08:22:44
Citaat van: Dinges link=msg=1294540 date=1410310629
Nieuwsvoorziening.

Citaat van: Dinges link=msg=1294541 date=1410310924
De burger mee laten kijken in je dagelijkse werk.
De politie heeft geen taak in de nieuwsvoorziening. Mee laten kijken in het dagelijk werk is wel een punt, waarmee ze via twitter goed scoren. Maar dat is nog geen reden om een ander het brood uit de mond te stoten.

Citaat van: Dinges link=msg=1294540 date=1410310629
''Wraakzuchtig..''
Hahaa, voorlopig ben jij degene die vijandig reageert, I rest my case.
Wie begint er vijandig? Lees even goed wat je hier schrijft:
Citaat van: Dinges link=msg=1294536 date=1410306295
Misschien moeten we de persvrijheid eens herzien, meer lintjes spannen, zwarte doeken etc.
Omdat ik kritiek heb op een bepaalde handeling van de politie wil jij meteen meer lintjes spannen en zwarte doeken plaatsen. Dat is dreigen met sancties vanuit een (vermeende) machtspositie waarbij je weinig ingaat op de inhoud.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #129 Gepost op: 10 september 2014, 08:24:55
Citaat van: DiNozzo link=msg=1294547 date=1410329949
Wat een onzin.

Er wordt niet aan de media geleverd dus van valselijke concurentie kan geen sprake zijn. Die opzet is er namelijk niet. De opzet is om het publiek van informatie te voorzien. Er is geen wijkagent die ooit de krant heeft gebeld van "joehoe, mijn foto is gratis en beter". Als dat gebeurd, dan is er sprake van concurentie!
Geen onzin, want het gebeurd. En als de media de agent een tweet sturen om toestemming dan geeft die agent dat. M.i. valt dat onder leveren aan de media.