Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 66537 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #220 Gepost op: 31 oktober 2016, 17:16:08
@Weginspecteur Frank ‏@Wis_FrankPNH
#N201 aalsmeerderbrug in beide richtingen afgesloten wegens dodelijk ongeval. @meldkamervid

Wat wordt hiervan, dwz bijbehorende foto, gedacht en dergelijke fotos door weginspecteurs in het algemeen ?
Jammer dat de VID cq WIS niet weet dar dit op de N196 was.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #221 Gepost op: 31 oktober 2016, 22:26:01
Citaat van: Bert65 link=msg=1455110 date=1477930568
Jammer dat de VID cq WIS niet weet dar dit op de N196 was.

Vroeger de N201, dus een veel gemaakte fout. Kan gebeuren.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Abarth

  • Manschap B
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #222 Gepost op: 1 november 2016, 18:55:21
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1455099 date=1477927855
VC Centralist / VCMovie1??

Deze meneer maakt foto's, en filmt het incident (brandweer fotograaf)


Abarth

  • Manschap B
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #223 Gepost op: 1 november 2016, 18:58:33
Citaat van: peen van dienst link=msg=1455105 date=1477929734
Er missen een paar berichten uit deze thread. Maar de beelden zijn duidelijk 'van dichtbij' gemaakt en gepubliceerd op het twitter account https://twitter.com/brw_zaandijk

Peen

Deze zijn door een collega gemaakt. Deze was niet in repressieve functie omdat moment.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #224 Gepost op: 1 november 2016, 22:24:48
Citaat van: Abarth link=msg=1455236 date=1478023113
Deze zijn door een collega gemaakt. Deze was niet in repressieve functie omdat moment.
Maar dus wel iemand 'van de brandweer' die daar op dat moment rondloopt.

Ik dacht dat we in het verleden geleerd hadden dat het niet goed is als er brandweerpersoneel rondloopt, zonder duidelijke aansturing en taak. Als er mensen met 'personeelsbusjes' en op eigen kracht naar het brandterrein komen, en daar rond gaan lopen.

In welke hoedanigheid en met welke uitrusting was deze mijnheer daar ? Was hij daar 'namens de brandweer', of eigenlijk op dat moment een burger die door mocht lopen op basis van het feit 'we kennen hem, en hij is een van ons' ? Was hij voorzien van persoonlijke beschermingsmiddelen, en werd hij aangestuurd en in de gaten gehouden door een bevelvoerder of een OVD ?

Vragen, vragen....

Peen
Redacteur van


Abarth

  • Manschap B
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #225 Gepost op: 1 november 2016, 23:06:42
Citaat van: peen van dienst link=msg=1455295 date=1478035488
Maar dus wel iemand 'van de brandweer' die daar op dat moment rondloopt.

Ik dacht dat we in het verleden geleerd hadden dat het niet goed is als er brandweerpersoneel rondloopt, zonder duidelijke aansturing en taak. Als er mensen met 'personeelsbusjes' en op eigen kracht naar het brandterrein komen, en daar rond gaan lopen.

In welke hoedanigheid en met welke uitrusting was deze mijnheer daar ? Was hij daar 'namens de brandweer', of eigenlijk op dat moment een burger die door mocht lopen op basis van het feit 'we kennen hem, en hij is een van ons' ? Was hij voorzien van persoonlijke beschermingsmiddelen, en werd hij aangestuurd en in de gaten gehouden door een bevelvoerder of een OVD ?

Vragen, vragen....

Peen

hij stond op veilige afstand naast de wagen die aan openwater zat bij het afzet lint op een klein bruggentje.

de afstand van waar de afzetting zat en het brand object zat denk 100/150 mtr tussen. vandaar zo dichtbij.

bij ons in VRZW mogen wij niet met een personeelsbusje ter plaatse gaan om te assisteren. of ik ga me pak halen en rij er zelf heen om te helpen. deze meneer was gewoon op eigen vervoer.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #226 Gepost op: 3 november 2016, 10:06:24
Citaat van: peen van dienst link=msg=1455295 date=1478035488
Maar dus wel iemand 'van de brandweer' die daar op dat moment rondloopt.

Ik dacht dat we in het verleden geleerd hadden dat het niet goed is als er brandweerpersoneel rondloopt, zonder duidelijke aansturing en taak. Als er mensen met 'personeelsbusjes' en op eigen kracht naar het brandterrein komen, en daar rond gaan lopen.

In welke hoedanigheid en met welke uitrusting was deze mijnheer daar ? Was hij daar 'namens de brandweer', of eigenlijk op dat moment een burger die door mocht lopen op basis van het feit 'we kennen hem, en hij is een van ons' ? Was hij voorzien van persoonlijke beschermingsmiddelen, en werd hij aangestuurd en in de gaten gehouden door een bevelvoerder of een OVD ?

Vragen, vragen....

Peen
Deze collega was zoals gezegd in burger en niet in functie. Hij heeft is dus hetzelfde behandeld als de vele andere burgers die op de brand afgekomen zijn. Hij heeft dus geen persoonlijke beschermingsmiddelen nodig en hoeft ook niet in de gaten gehouden te worden door een leidinggevende. Als jij ergens gaat staan waar het niet mag, wordt hij dus ook gewoon weggestuurd, net als ieder ander.
Het is misschien handiger om eerst uit te zoeken hoe de situatie ergens geweest is, voordat je conclusies trekt en mensen gaat beschuldigen van allerlei zaken.

Daarover gesproken, in het filmpje van Berend zie je duidelijk dat een bevelvoerder met zijn telefoon een filmpje staat te maken. Dát is pas onprofessioneel en onwenselijk.
Assumption is the mother of all fuck-ups


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #227 Gepost op: 3 november 2016, 13:09:11
Citaat van: mallemiering link=msg=1455532 date=1478163984
Het is misschien handiger om eerst uit te zoeken hoe de situatie ergens geweest is, voordat je conclusies trekt en mensen gaat beschuldigen van allerlei zaken.
Zoals gezegd: niet al mijn voorgaande posts zijn uit de thread mee gekopieerd hiernaartoe. [Inmiddels zijn alsnog alle posts hier samengevoegd - Moderator] Daarin zeg ik ook duidelijk "ik ben hier niet bij geweest, maar kan het zo zijn dat ?". En dat hij buiten het lintje stond en niet in brandweer outfit bleek niet duidelijk uit vorige post, en dus stelde ik die vragen. Dat staat er ook duidelijk bij....

Peen
Redacteur van


Berend

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #228 Gepost op: 8 november 2016, 18:01:43
Graag wil ik even reageren. In mijn profiel staat beschreven dat ik voormalig brandwacht 1e klasse ben en VC2 centralist.
Zo als geen ander weet ik dat mijn eigen veiligheid voorop staat. Ik zal nooit mijn leven in de waagschaal stellen voor mooie beelden.
De beelden die ik maak waaronder ook foto's worden door mij gedeeld met de brandweer indien daar behoefte naar is voor brandonderzoek.
Tijdens deze inzetten laat ik mij goed informeren over het hoe en wat, dit houd dus in als het voor mij zelf niet veilig is dat ik dan de eerste ben die het gebied verlaat.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #229 Gepost op: 8 november 2016, 20:50:17
Citaat van: Berend link=msg=1456527 date=1478624503
Graag wil ik even reageren. In mijn profiel staat beschreven dat ik voormalig brandwacht 1e klasse ben en VC2 centralist.
Zo als geen ander weet ik dat mijn eigen veiligheid voorop staat. Ik zal nooit mijn leven in de waagschaal stellen voor mooie beelden.
De beelden die ik maak waaronder ook foto's worden door mij gedeeld met de brandweer indien daar behoefte naar is voor brandonderzoek.
Tijdens deze inzetten laat ik mij goed informeren over het hoe en wat, dit houd dus in als het voor mij zelf niet veilig is dat ik dan de eerste ben die het gebied verlaat.
Dat is mooi, maar het ging om het publiceren van beelden vanuit de brandweer als overheidsorganisatie. En was het niet jij of een van je collega's die een paar jaar geleden riep: "Ik hoop dat we met de VC worden opgeroepen want dan kunnen we video maken"?