Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Yes, de reactie die was te verwachten ;D

Niet persoonlijk hoor, maar van mij mogen alle hulpdiensten zo scherp mogelijke foto's op internet zetten die vrij zijn voor gebruik! Zo zullen er minder mensen op af komen die op alle manieren proberen om bij een incident te komen O0
Ok, fotografen gaan minder verdienen. Maar als dit 1 leven red op het termijn van iemand die ergens niet hoeft te zijn vind ik het al winst O0

Wat een onzin! Wanneer er iets aan de hand is, komen er sowieso (veel) mensen op af. En hoezo zou het iemand leven kunnen redden als er minder mensen op af komen? ???


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Wanneer is er een fotograaf overleden toen hij een reportage aan het maken was over een incident? Volgens mij slaat dit nergens op...
Heb ik gezegd dat dat het al is gebeurd?  ???

Maar ook jij moet toegeven dat minder mensen aanwezig ook minder mensen zijn die risico lopen.  :)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Heb ik gezegd dat dat het al is gebeurd?  ???

Maar ook jij moet toegeven dat minder mensen aanwezig ook minder mensen zijn die risico lopen.  :)

Nee hoor. Wanneer ik foto's maak bij een brand en ondertussen stort er een vliegtuig neer op mijn huis is de kans groot dat ik het overleef, doordat ik daar foto's sta te maken. Wanneer iedereen bij elkaar in de buurt is worden risico's alleen maar kleiner. Wanneer het dan toch misgaat, gaat het wel echt mis.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Heb ik gezegd dat dat het al is gebeurd?  ???

Maar ook jij moet toegeven dat minder mensen aanwezig ook minder mensen zijn die risico lopen.  :)

Hoe minder auto's er rijden, hoe minder kans op ongelukken.  O0


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ik ben recentelijk (als 'toevallige passant', omdat ik letterlijk om de hoek was) bij een ongeval met traumaheli-inzet geweest. De afzetting van de politie was dermate slecht (ze moesten de doorgaande weg afzetten en tevens de heli opwachten, dus rondom het ongeval weinig handjes) dat iedereen tot op een paar meter van het ongeval kon komen. Daarbij waren ook meerdere (pers)fotografen of in ieder geval fotografen met een grote camera. Vanuit alle posities is het slachtoffer gefotografeerd en op het hoogtepunt leek het meer op een fotoshoot van de koninklijke familie dan op een ongeval.

Ik ben zelf een keer gewondenverzorger geweest waarbij 'mijn' slachtoffer aangaf dat zij de camera's bijzonder onwenselijk vond. Op verzoek zijn de fotografen dus toen uit het zicht gaan staan. Wat ik niet snap is dat met het ondanks de enorme telelenzen van tegenwoordig toch nodig lijkt te zijn om bijna óp het ongeval te gaan staan.

Waar ik heen wil met het verhaal: veel fotografen denken alles te kunnen maken om een goede foto te kunnen verkopen. Daartoe krijgen ze alle mogelijkheden van de hulpdiensten, want zelden zal er een fotograaf weggestuurd worden. Dat de agent die een mobiele foto maakt en die ter beeldvorming (en vooral: buiten het zichtveld van het slachtoffer gemaakt) op het internet zet vind ik prima. Als de fotografen menen zich op iedere plek te mogen begeven kunnen zij vast een kwalitatief betere foto maken dan een agent. En zo niet, misschien is het dan handig afspraken te maken met de politie over wat wél en niet wenselijk is om te fotograferen....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Maar ook jij moet toegeven dat minder mensen aanwezig ook minder mensen zijn die risico lopen.  :)

Ik durf het zelfs nog andersom te stellen. Doordat ik op pad ben gegaan met het doel foto's te maken is al meerdere keren gebleken dat mijn snelle aanwezigheid van doorslaggevende factor was. Daarmee bedoel ik reanimeren, eerste hulp verlenen, mensen uit brandende gebouwen halen/laten komen, etc. etc.

Ik denk dat ik daarmee al meer levens heb gered, dan dat ik er ooit stuk zou maken.


Ik ben recentelijk (als 'toevallige passant', omdat ik letterlijk om de hoek was) bij een ongeval met traumaheli-inzet geweest. De afzetting van de politie was dermate slecht (ze moesten de doorgaande weg afzetten en tevens de heli opwachten, dus rondom het ongeval weinig handjes) dat iedereen tot op een paar meter van het ongeval kon komen. Daarbij waren ook meerdere (pers)fotografen of in ieder geval fotografen met een grote camera. Vanuit alle posities is het slachtoffer gefotografeerd en op het hoogtepunt leek het meer op een fotoshoot van de koninklijke familie dan op een ongeval.

Ik ben zelf een keer gewondenverzorger geweest waarbij 'mijn' slachtoffer aangaf dat zij de camera's bijzonder onwenselijk vond. Op verzoek zijn de fotografen dus toen uit het zicht gaan staan. Wat ik niet snap is dat met het ondanks de enorme telelenzen van tegenwoordig toch nodig lijkt te zijn om bijna óp het ongeval te gaan staan.

Waar ik heen wil met het verhaal: veel fotografen denken alles te kunnen maken om een goede foto te kunnen verkopen. Daartoe krijgen ze alle mogelijkheden van de hulpdiensten, want zelden zal er een fotograaf weggestuurd worden. Dat de agent die een mobiele foto maakt en die ter beeldvorming (en vooral: buiten het zichtveld van het slachtoffer gemaakt) op het internet zet vind ik prima. Als de fotografen menen zich op iedere plek te mogen begeven kunnen zij vast een kwalitatief betere foto maken dan een agent. En zo niet, misschien is het dan handig afspraken te maken met de politie over wat wél en niet wenselijk is om te fotograferen....

Omstanders in de buurt, betekend dat wij ook dichtbij moeten. Anders hebben we alleen maar plaatjes met mensen erop. Daar valt je materiaal ook niet op aan te passen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Dat is allemaal wel prima, maar doe het dan zonder er een foto bij te plaatsen. De fotograaf er even bij laten om een foto te maken en dan ook een fototje Twitteren kan natuurlijk ook ;-)

Want? De burger heeft toch juist recht op te weten wat er gebeurd? Negen van de tien keer heb ik op het moment supreme helemaal geen tijd om een foto te gaan staan maken. Dat komt later wel (zoals te zien is bij de genoemde woningbrand, het rook&vuur zijn weg).
Als je een plaats delict hebt (van een ''deelbaar'' kaliber) en je kunt daar enigsinds info over delen waarom niet? Om nou zes jerrycan's als inkomstenderving te gaan zien omdat de wijkagent daar een foto van heeft gemaakt is volgens mij niet helemaal correct.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
En als de politie dan persé voor hun werkzaamheden foto's moeten twitteren. Laat het ze dan doen met een groot copyright logo. Dat voorkomt dat ik en andere mijn inkomsten mis loop.

Waarom moet de politie een copyright logo plaatsen? Dat is dezelfde redenatie die je veel ziet dat foto's zonder logo gewoon gekopieerd mogen worden ondanks dat ze in het auteursrecht gewoon beschermd zijn.

Dat valt nog wel mee, aangezien mijn foto door andere media wel is gebruikt.

Het zit mij gewoon dwars dat ik achter een lintje moet blijven 'omdat het gevaarlijk is', maar dat de wijkagent er gewoon met zijn neus bovenop staat en de foto dan ook nog op Twitter plaatst.

En daar zit dus een groot knelpunt. Een agent weet over het algemeen hoe om te gaan met chemicaliën. Uit je reactie haal ik nu al dat jij blijkbaar dat risico onderschat. De politie volgt procedures om het gevaar voor 'onwetende' omstanders te verkleinen. Een agent weet wel dat hij uit de buurt moet blijven maar als je iedereen laat rondlopen raak je het overzicht en de controle kwijt. Als er dan iets gebeurd kan het maar zo dat de politie aansprakelijk is voor die 14jarige fotograaf die overleden is na het inademen van giftige gassen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Waarom moet de politie een copyright logo plaatsen? Dat is dezelfde redenatie die je veel ziet dat foto's zonder logo gewoon gekopieerd mogen worden ondanks dat ze in het auteursrecht gewoon beschermd zijn.

Dat mag inderdaad niet. Van mij mogen ze het ook zonder logo doen. Maar dan moeten ze ook actief reageren wanneer hun foto's via de media worden verspreid. In dat geval volle 100 punten voor de betreffende agent. Echter word dat niet gedaan, dus dan moet er een andere oplossing gezocht worden, dan is een copyright logo een hele mooie.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Dat mag inderdaad niet. Van mij mogen ze het ook zonder logo doen. Maar dan moeten ze ook actief reageren wanneer hun foto's via de media worden verspreid. In dat geval volle 100 punten voor de betreffende agent. Echter word dat niet gedaan, dus dan moet er een andere oplossing gezocht worden, dan is een copyright logo een hele mooie.  :)
Als je een copyright logo plaatst zal je nog steeds actief moeten optreden als iemand je foto gebruikt....
Ik zie een enkele foto op twitter om een melding te illustreren echt niet als broodroof. Als je hele reportages gaat maken wordt het wat anders...

Een goede fotograaf maakt vast veel betere plaatjes dan een wijkagent met zijn blackberry. Tot slot, de sites waar een dergelijke foto opduikt. (nu.nl etc) zijn over het algemeen gratis en dus valt daar weinig winst te behalen voor de fotograaf die wat wil verdienen aan zijn plaatjes.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.