Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65868 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Nee hoor, ik wijk nergens van af. Een aantal van die fotografen ken ik (van naam en/of gezicht) en dat zijn gewoon persfotografen. Natuurlijk staan er ook wel eens 'gewone' fotografen bij, maar dat zij zo. Waar het mij om gaat is dat wanneer (pers)fotografen zich allerlei vrijheden toedichten -al dan niet terecht- zij een kwalitatief betere foto moeten kunnen maken dan een agent of andere hulpverlener die een mobiele foto maakt. En inderdaad, op bijvoorbeeld RTV Utrecht staat er vaak eerst een twitterfoto van een voorbijganger en als de 'goede' foto's binnenstromen wordt er een betere foto geplaatst. Gevalletje van goede afspraken met fotografen, zou ik dan zeggen...

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde, je had het over fotografen die er bovenop stonden.. maar dat wijkt een beetje van dit topic af.  :P


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Verklaar je nader. ::)

Wat valt er te verklaren? Ik denk dat mijn reactie duidelijk genoeg was.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wat valt er te verklaren? Ik denk dat mijn reactie duidelijk genoeg was.  :)
En ik vraag een nadere verklaring bv over deze uitspraak van jou. Je zult toch wel een reden hebben om dit soort uitspraken te doen.
Citaat
Ik denk dat ik daarmee al meer levens heb gered, dan dat ik er ooit stuk zou maken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
En ik vraag een nadere verklaring bv over deze uitspraak van jou. Je zult toch wel een reden hebben om dit soort uitspraken te doen.

Ik heb in de alinea ervoor toch uitgelegd waarom ik die uitspraak gedaan heb?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik heb in de alinea ervoor toch uitgelegd waarom ik die uitspraak gedaan heb?
Ik zie dit soort uitspraken
Citaat
mensen uit brandende gebouwen halen/laten komen, etc. etc.
Hoe heb jij mensenlevens kunnen redden?


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Wat mij betreft moet het zeker (blijven) kunnen. Een twitterende agent, al dan niet met foto's, bied inzicht in zijn werk en wat er speelt. Als hij dat ondersteund met een plaatje: top! Het argument "Als je dat wilt weten, dan kijk je maar op een 112-site" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als ik nieuwsberichten wil lezen zoek ik zo'n site op, als ik wil weten hoe een agent zijn werk beleefd, volg ik zijn tweets.

Dat je dan misschien van diezelfde agent de incidentlocatie niet op mag, of dat een keer een foto van hem/haar door media wordt gebruikt: "Jammer jôh! Had je maar een vak moeten leren.." (Ja ik weet dat fotograaf een vak is.) Oftewel: ook dat is onderdeel van je geld willen verdienen aan persfotografie. De media zoekt de makkelijkste, goedkoopste manier om hun krant/site te vullen en dan val je soms buiten de boot. Als er hier op het forum een bericht komt over agressie tegen een agent wordt er geroepen "risico van het vak, dat weet je als je kiest om bij de politie te werken", en nu zeg ik tegen de "fotografen": Bedrijfsrisico, dat wist je toen je ervoor koos om je geld te willen verdienen met plaatjes schieten.

Kortom, ga niet zeuren dat een agent een foto maakt, ook niet dat je soms van een (of dezelfde) agent de plaats van een incident niet mag naderen. Stel niet dat een agent geen (incident) foto's mag twitteren, zorg gewoon dat jij door je kwaliteit en professionaliteit boven die foto's uitstijgt en "de media" jouw foto's van je aankoopt. Probeer desnoods daarover afspraken met hen te maken.

Aldus mijn mening.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Ik zie dit soort uitsprakenHoe heb jij mensenlevens kunnen redden?

Ik deed bewust de uitspraak laten komen. De keer dat dat gebeurde ben ik niet als een held tussen de vlammen doorgegaan en heb iemand naar buiten kunnen trekken of over m'n schouders heen hoor. Maar ik heb wel meegemaakt dat iemand met zn tuinslang in de dikke rook dacht het vuur te kunnen blussen die ik dringend heb verzocht naar buiten te komen. Volgens de buurtbewoners kon dat niet zoveel kwaad.

Ik zeg niet dat ik met deze actie direct een leven heb gered, Maar het zou heel anders af kunnen lopen als het niet gebeurd was. Het persoon had al een behoorlijke rooktrauma.

Ik hoop dat 't nu duidelijk is.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Ik zeg niet dat ik met deze actie direct een leven heb gered, Maar het zou heel anders af kunnen lopen als het niet gebeurd was. Het persoon had al een behoorlijke rooktrauma.

Jouw uitspraak doet anders heel iets anders geloven,je spreekt zelfs over mensenlevens dus het is allemaal weer spannender gemaakt dan het werkelijk is. ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Jouw uitspraak doet anders heel iets anders geloven,je spreekt zelfs over mensenlevens dus het is allemaal weer spannender gemaakt dan het werkelijk is. ::)

Valt wel mee hoor. Je trekt slechts 1 van de mijn genoemde suggesties uit het verhaal. Daardoor is het inderdaad mogelijk dat we een enkelvoud krijgen. Beetje dom om aan te nemen dat er achter een individueel voorbeeld meerdere verhalen zitten.  ::)

Gezien je dus niet weet wat er schuil gaat achter de andere suggesties kun je dus ook geen uitspraak doen of het spannender gemaakt word dan het daadwerkelijk is. Maar is dat nodig? Het doet niet echt terzake. Het argument is duidelijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.

Ik durf het zelfs nog andersom te stellen. Doordat ik op pad ben gegaan met het doel foto's te maken is al meerdere keren gebleken dat mijn snelle aanwezigheid van doorslaggevende factor was. Daarmee bedoel ik reanimeren, eerste hulp verlenen, mensen uit brandende gebouwen halen/laten komen, etc. etc.

Ik denk dat ik daarmee al meer levens heb gered, dan dat ik er ooit stuk zou maken.


Omstanders in de buurt, betekend dat wij ook dichtbij moeten. Anders hebben we alleen maar plaatjes met mensen erop. Daar valt je materiaal ook niet op aan te passen.
Ik deed bewust de uitspraak laten komen. De keer dat dat gebeurde ben ik niet als een held tussen de vlammen doorgegaan en heb iemand naar buiten kunnen trekken of over m'n schouders heen hoor. Maar ik heb wel meegemaakt dat iemand met zn tuinslang in de dikke rook dacht het vuur te kunnen blussen die ik dringend heb verzocht naar buiten te komen. Volgens de buurtbewoners kon dat niet zoveel kwaad.

Ik zeg niet dat ik met deze actie direct een leven heb gered, Maar het zou heel anders af kunnen lopen als het niet gebeurd was. Het persoon had al een behoorlijke rooktrauma.

Ik hoop dat 't nu duidelijk is.  :)

Hier spreekt "de pers" zichzelf toch een beetje tegen. In jou optreden zie ik geen levensreddend handelen, zoals je eerder wél suggereerde...