Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kasses

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1266038 date=1399630854
Dit is nou weer jammer... laat het fotograferen toch eens over aan de media... ik ga toch ook geen politietaken overnemen door bijvoorbeeld mensen te arresteren?
Burgers mogen door de politie toch geïnformeerd worden? Als dat aan de hand van een foto is, het zij zo...
Ik geloof niet dat jij die taak hebt.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: kasses link=msg=1266042 date=1399631027
Burgers mogen door de politie toch geïnformeerd worden? Als dat aan de hand van een foto is, het zij zo...
Ik geloof niet dat jij die taak hebt.

Dat is toch een klein beetje de grondtaak van de media?
Bijdragen op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, en aangezien je op Twitter maar 140 tekens kan gebruiken........
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Brambd link=msg=1266041 date=1399631018
Ze verkopen toch niks? Ik ben van mening dat de hulpdiensten best een kijkje mogen geven en de burgers mogen informeren. De echte media zal echt geen genoegen nemen met enkel een blackberry fototje.
Ik weet niet hoe je de NOS noemt, maar die nemen (netals RTL en SBS) gewoon politiefoto's over... Echte media? Die nemen alles wat gratis is.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vliegtuigbom-gevonden-leiden


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Haageneesch link=msg=1266071 date=1399638568
Ik weet niet hoe je de NOS noemt, maar die nemen (netals RTL en SBS) gewoon politiefoto's over... Echte media? Die nemen alles wat gratis is.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vliegtuigbom-gevonden-leiden

En dan komen we op het punt van de freelance persfotograaf... Broodroof en geen inkomsten meer! :)


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Citaat van: kasses link=msg=1266042 date=1399631027
Burgers mogen door de politie toch geïnformeerd worden? Als dat aan de hand van een foto is, het zij zo...
Ik geloof niet dat jij die taak hebt.

Informeren en "broodroof" zijn twee geheel verschillende dingen. De media die snel een foto wil pakt liever een foto van een blackberry (waarop een bom te zien is) dan een foto door een fotograaf gemaakt, waarop alleen alles vanaf een afstand te zien is... Iets als misbruik maken van de je privileges noemen ze dat...

IK vind... dat als het voor die agent veilig genoeg is om daar te staan, dat dat ook voor een fotograaf kan gedurende 20 seconden.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1266074 date=1399639679
IK vind... dat als het voor die agent veilig genoeg is om daar te staan, dat dat ook voor een fotograaf kan gedurende 20 seconden.

Daar ben ik het helemaal mee eens en ik herken die discussie ook wel vanuit de praktijk. Lastig dilemma vind ik altijd, dat als je 1 fotograaf die kans van 20 seconden geeft, je nog 10 andere fotografen naast je hebt staan en dan worden het misschien wel 200 seconden, als je begrijpt wat ik bedoel. Los nog van alle discussie die dan ter plaatse ontstaat, van "hij wel en ikke niet... " En uiteindelijk wordt er dan maar geen toestemming gegeven, om "gedoe" te voorkomen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
En ik heb dan wel weer liever die foto wel genomen door een agent dan helemaal niet. Wel zou de afspraak gemaakt mogen/kunnen worden dat deze foto's niet door de media gebruikt mogen worden.


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Citaat van: Fireball link=msg=1266076 date=1399640580
Daar ben ik het helemaal mee eens en ik herken die discussie ook wel vanuit de praktijk. Lastig dilemma vind ik altijd, dat als je 1 fotograaf die kans van 20 seconden geeft, je nog 10 andere fotografen naast je hebt staan en dan worden het misschien wel 200 seconden, als je begrijpt wat ik bedoel. Los nog van alle discussie die dan ter plaatse ontstaat, van "hij wel en ikke niet... " En uiteindelijk wordt er dan maar geen toestemming gegeven, om "gedoe" te voorkomen.

Klopt, maar de politie geeft hiermee zelf een verkeerd sein... ze staan nog niet net tong-uitstekend binnen het lintje na het twitteren van een foto (hier in Groningen dan tenminste) meermaals een discussie gehad omdat ik, zelfs met politieperskaart, niet onder het lint door mocht vanwege privacy terwijl agenten vrolijk foto's twitteren.

Even terug naar dit topic: Journalisten met Politieperskaart de kans geven om gedurende 1 minuut beelden te maken lijkt me logistiek gezien niet heel lastig. Ze kunnen naast elkaar staan, heeft iedere fotograaf ook gelijk een "andere" foto omdat de hoek anders is.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Citaat van: JJ75 link=msg=1266079 date=1399640815
En ik heb dan wel weer liever die foto wel genomen door een agent dan helemaal niet. Wel zou de afspraak gemaakt mogen/kunnen worden dat deze foto's niet door de media gebruikt mogen worden.

Die afspraak komt er natuurlijk nooit he, zeker niet met de 'grabbelmedia' van tegenwoordig... prijzen gooien ze omlaag om meer te kunnen afnemen, maar ALS er dan een gratis foto is, dan wordt die geplaatst... drama 98uiye
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl