Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65898 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #210 Gepost op: 29 oktober 2016, 11:27:59
Citaat van: peen van dienst link=msg=1454685 date=1477732370
En dat is op zich begrijpelijk. Sowieso ook dat er veel naartoe gestuurd wordt 'om voorbereid te zijn op alles'. Maar het publiceren van foto's en video vanuit het afgezette gebied (en nog tijdens de brand) lijkt me dan nog steeds geen brandweertaak.

Ik ben hier niet bij geweest en weet niet welke ruimte de pers al-dan-niet heeft gehad. Maar als commandant zou ik me toch eens afvragen of dit goed gaat. Zeker als je dit langs de wet 'Overheid en Markt' legt, want er wordt hier mogelijk gebruik gemaakt van de bevoorrechte positie van de brandweermensen 'op de eerste rang'. Maar er wordt sowieso materiaal gepubliceerd wat commercieel gebruikt kan (en mag) worden, waardoor dus private partijen benadeeld worden.

Peen

Als ze hun brandweertaken niet verzaken waarom dan niet beeldmateriaal van de  een positie op de eerste rang verzamelen. Het is een gevolg van de voortschrijdende techniek mbt het verzamelen van beeldmateriaal. De private partijen zullen dan, als zij van mening zijn dat ze benadeeld worden, hun innoverend vermogen moeten gebruiken/inzetten om alternatieven mbt het verwerven van interessant beeldmateriaal te ontwikkelen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #211 Gepost op: 29 oktober 2016, 11:42:10
Citaat van: Thor link=msg=1454688 date=1477733279
Als ze hun brandweertaken niet verzaken waarom dan niet beeldmateriaal van de  een positie op de eerste rang verzamelen. Het is een gevolg van de voortschrijdende techniek mbt het verzamelen van beeldmateriaal. De private partijen zullen dan, als zij van mening zijn dat ze benadeeld worden, hun innoverend vermogen moeten gebruiken/inzetten om alternatieven mbt het verwerven van interessant beeldmateriaal te ontwikkelen.
Ach, ik denk meer dat het juridisch vermogen wordt. Hier kan je niet zoveel tegenaan innoveren; dit is gewoon oneerlijke concurrentie door een overheidsinstantie.

Maar jij vindt het dus ook een goede zaak dat 'de pompbediener van de eerste autospuit' bij een GRIP2 namens de veiligheidsregio de communicatie naar de burger doet ? Want reken maar dat deze beelden en de bijbehorende teksten door allerlei media worden opgepikt als 'de brandweer meldt dat...'.

Dan kan je net zo goed de functie van brandweerwoordvoerder en de afdeling communicatie opdoeken. Hoeft de WVB ook niet meer deel te nemen aan het GRIP2 overleg waarin besproken wordt wat de vervolgstappen zijn en wat/hoe/wanneer daarover naar de burgers wordt gecommuniceerd.

Dat scheelt wel weer FTE's en tijd, dat wel ;D

Peen
Redacteur van


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #212 Gepost op: 29 oktober 2016, 12:13:20
Citaat van: peen van dienst link=msg=1454694 date=1477734130
1.Ach, ik denk meer dat het juridisch vermogen wordt. Hier kan je niet zoveel tegenaan innoveren; dit is gewoon oneerlijke concurrentie door een overheidsinstantie.

2,Maar jij vindt het dus ook een goede zaak dat 'de pompbediener van de eerste autospuit' bij een GRIP2 namens de veiligheidsregio de communicatie naar de burger doet ? Want reken maar dat deze beelden en de bijbehorende teksten door allerlei media worden opgepikt als 'de brandweer meldt dat...'.

3.Dan kan je net zo goed de functie van brandweerwoordvoerder en de afdeling communicatie opdoeken. Hoeft de WVB ook niet meer deel te nemen aan het GRIP2 overleg waarin besproken wordt wat de vervolgstappen zijn en wat/hoe/wanneer daarover naar de burgers wordt gecommuniceerd.

Dat scheelt wel weer FTE's en tijd, dat wel ;D

Peen

1.Oneerlijke concurrentie ook door de overheid en semi overheid is er helaas overal, ook daar waar het betreft niet relatief schamele vergoedingen.
2.Ik vind het geen goede zaak want die pompbediende van de eerste autospuit had nmm wel iets anders te doen. Wel natuurlijk "vers van de pers".
3.Wel ruim twintig dienstvoertuigjes gealarmeerd, grotendeels mosterd na de maaltijd.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #213 Gepost op: 29 oktober 2016, 12:26:25
Citaat van: Thor link=msg=1454711 date=1477736000
1.Oneerlijke concurrentie ook door de overheid en semi overheid is er helaas overal, ook daar waar het betreft niet relatief schamele vergoedingen.
En is het dan goed ? Nee. Juist daarom heeft diezelfde overheid zichzelf restricties opgelegd met die wet 'Overheid en Markt'. Moet je er dus wat aan doen, als korpsleiding ? Lijkt me wel.

In Haaglanden wordt er op dit punt (met name door de brandweer) strak regie gevoerd. De communicatie wordt gedaan door de WVP of de WVB; punt. Als ik als pompbediende iets zei tegen de pers of een foto verspreidde, kon ik op het matje komen.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #214 Gepost op: 31 oktober 2016, 10:59:53
Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1454783



Citaat van: Berend link=msg=1454783 date=1477746598
Hierbij de beelden die ik gisteren gemaakt heb tijdens de zeer grote brand GRIP2 in Koog aan de zaan.
http://www.youtube.com/watch?v=p1Sud545ngY

Voor de duidelijkheid: het lijkt me een goede zaak als brandweermensen beelden maken tijdens de brand, als daar tijd voor is. Kan ontzettend veel bijdragen aan "opleiden en oefenen" en aan het brandonderzoek. Maar dan heb je het over intern gebruik; niet over publicatie naar "het grote publiek".

Vergelijk het met het foto/video team van brandweer Limburg Zuid of de brandweerfotograaf die soms in Haaglanden rondloopt. Die hebben voorrechten, mogen vaak dichterbij komen enzovoort. Maar zij publiceren hun beelden niet tijdens het incident of helemaal niet "publiek" - juist om niet te concurreren met de pers.

Peen
Redacteur van


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #215 Gepost op: 31 oktober 2016, 13:44:08
Iedere brandweerman die tijdens een inzet met zijn privé toestel foto's kan maken lijkt me overbodig...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #216 Gepost op: 31 oktober 2016, 15:44:22
Waar staat dan dat de maker van het filmpje daar als brandweerman (in functie) aanwezig was?  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #217 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:30:55
Citaat van: Live link=msg=1455084 date=1477925062
Waar staat dan dat de maker van het filmpje daar als brandweerman (in functie) aanwezig was?  ::)
VC Centralist / VCMovie1??


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #218 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:57:02
@Weginspecteur Frank ‏@Wis_FrankPNH
#N201 aalsmeerderbrug in beide richtingen afgesloten wegens dodelijk ongeval. @meldkamervid

Wat wordt hiervan, dwz bijbehorende foto, gedacht en dergelijke fotos door weginspecteurs in het algemeen ?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #219 Gepost op: 31 oktober 2016, 17:02:14
Citaat van: Live link=msg=1455084 date=1477925062
Waar staat dan dat de maker van het filmpje daar als brandweerman (in functie) aanwezig was?  ::)
Er missen een paar berichten uit deze thread. [Inmiddels zijn alsnog alle posts hier samengevoegd - Moderator]  Maar de beelden zijn duidelijk 'van dichtbij' gemaakt en gepubliceerd op het twitter account https://twitter.com/brw_zaandijk

Peen
Redacteur van