Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 65968 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Berend

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #230 Gepost op: 10 november 2016, 16:56:53
Sterker nog, het was de eerste opdracht bij aankomst met de VC2 en de COH bij een incident om foto's te maken. Dit om meteen een goede indruk te hebben van het incident. Maar dat is meer voor interne mensen die zich bezig houden met het incident en niet voor de buitenwereld.
En natuurlijk is het zo dat als ik dienst had op de VC2 ik ook blij was met een inzet, ik denk dat dit voor elke brandweerman geldt. Je gaat niet bij de brandweer om in het park bloemetjes te plukken. Maar ik heb dit nooit uitgebuit en zie dit zelf meer als verslag doen van, zonder verdere bijbedoelingen.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #231 Gepost op: 10 november 2016, 20:23:17
Hele leuk, maar als ik foto's maak die voor intern gebruik zijn. Alleen de korpsleiding besluit deze te publiceren omdat zij dat nodig achten. Tijdens een aantal branden die in een kort tijd bestek plaats vonden enkele maanden. Ben ik met een aantal collega's op toerbeurt naar deze branden gereden om foto's te maken. Binnen de brandweer vormde vragen over het groot aantal branden in een klein gebied kort op elkaar. Helaas was er bij de politie geen ruimte voor een onderzoek, maar hebben wij de branden afgereden. Na een verloop van tijd plekken er toch meerdere oorzaken voor de branden, maar de foto's zijn wel gebruikt bij informatiedeling met het publiek via verschillende media kanalen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #232 Gepost op: 11 november 2016, 15:23:28
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1460742 date=1478805797
maar de foto's zijn wel gebruikt bij informatiedeling met het publiek via verschillende media kanalen.
Als foto's en video gemaakt worden voor evaluatie/opleiden-oefenen/brandonderzoek: prima. Zal je mij niet over horen.

Maar kijk even hoe het hier in Haaglanden gaat. Als er iets nar het 'grote publiek' toegaat (folder/promo video e.d.) koopt de regio 'gewoon' netjes beelden bij ons, of bij een ander persbureau als die ze eventueel gemaakt heeft. Dat wordt dan afgewisseld met o.a. interviews.

Een goed voorbeeld is deze video over de brand in de Bierfabriek in Delft.

! No longer available
Daar hebben we tijdens de brand alle vrijheid gehad om beelden te kunnen maken. En toen de VRH later besloot om er een video van te maken, hebben ze beelden bij ons gekocht. Daar rekenen we dan een vriendelijk prijsje voor, maar er wordt wel geld voor gerekend.

Laat de brandweer het blussen doen. En de media de beelden maken. Ieder zijn taak, ieder zijn vak. Zo hoort het m.i.

Overigens krijgt de VRH van ons wel de beelden gratis voor intern gebruik. Ook weer opleiden/oefenen en brandonderzoek e.d.

Peen
Redacteur van




kevin94

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #234 Gepost op: 22 januari 2018, 16:29:35
Dit klinkt inderdaad wel erg als broodroof en vriendjespolitiek. Als men uit veiligheidsoogpunt maar 1 ("officiële")fotograaf daar wil hebben zou ik het begrijpen. Maar dan moeten de foto's niet verkocht worden aan de media en dus alleen voor eigen gebruik zijn( onderzoek, opleiding etc.) .
Als het gegaan is zoals in bovenstaande tweets is het oneerlijke concurentie.

Sent from my SM-G903F using Tapatalk



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #235 Gepost op: 22 januari 2018, 17:07:01
Dit klinkt inderdaad wel erg als broodroof en vriendjespolitiek. Als men uit veiligheidsoogpunt maar 1 ("officiële")fotograaf daar wil hebben zou ik het begrijpen. Maar dan moeten de foto's niet verkocht worden aan de media en dus alleen voor eigen gebruik zijn( onderzoek, opleiding etc.) .
Als het gegaan is zoals in bovenstaande tweets is het oneerlijke concurentie.

Sent from my SM-G903F using Tapatalk

De brandweer heeft de foto's op Twitter gezet. Iedereen kan de foto's gratis bekijken op twitter, ook mensen zonder twitteraccount.

Nederlandse burgers hebben al belasting moeten betalen voor brandweer en politie. Het is dus een mooie extra service als deze diensten wat foto's maken van branden en andere incidenten.

Het Hulpverleningsforum mag ook blij zijn met politie- en brandweerkorpsen die dit soort foto's op twitter zetten. In verleden hebben we al mee mogen maken dat eigenaren van een brandweerforum financieel aansprakelijk werden gesteld voor publiceren van foto's gemaakt door 112-fotografen en onlangs hebben de mensen van brandweercanon de website ook aan de wilgen gehangen omdat wederom 112-fotografen en 112-fanboys ze financieel aansprakelijk willen stellen.

De foto's van brandweer en politie kunnen gewoon op forum worden gezet door even de twitter-url te kopieren in het bericht.

De brandweer maakt niet alleen brand uit, ze maken ook zelf uit wat ze op twitter posten.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #236 Gepost op: 22 januari 2018, 19:02:04
De brandweer maakt niet alleen brand uit, ze maken ook zelf uit wat ze op twitter posten.

Je ziet het ook steeds meer een trend worden dat brandweer en politie mensen hun eigen werk filmen en fotograferen en dit delen op social media. Ook heb ik al ambulancefilmpjes voorbij zien komen. Prima. Deze mensen geven vaak nog uitleg over de beelden omdat ze er zelf bij betrokken waren. En dat is voor de toehoorder een prettige bijkomstigheid.


guest12562

  • Gast
Reactie #237 Gepost op: 22 januari 2018, 19:17:45
Idd fotografen maken het wel kapot zo, buiten het feit dat he als brandweer man voorzichtig om moet gaan met wat je fotografeert staat niets ze in de weg vrij hun foto’s te delen. Niemand heeft daar last van. Fotografen welke een website onderhouden of er geld mee verdienen kunnen prima overweg met tele lenzen, niets aan de hand.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #238 Gepost op: 23 januari 2018, 07:38:50
Je ziet het ook steeds meer een trend worden dat brandweer en politie mensen hun eigen werk filmen en fotograferen en dit delen op social media. Ook heb ik al ambulancefilmpjes voorbij zien komen. Prima. Deze mensen geven vaak nog uitleg over de beelden omdat ze er zelf bij betrokken waren. En dat is voor de toehoorder een prettige bijkomstigheid.

Inderdaad, op sociale media zie je ook dat de bakker, de slager, de tuinman, enz, enz hun eigen werk filmen en fotograferen en dit delen op social media. Al deze mensen doen het gratis en ze hebben het nooit over copyright of schadeclaims. Veel zetten er zelfs bij dat verder delen gewaardeerd wordt.

Brandweer-, politie- en ambulancediensten kunnen dit ook.

Ik vind een paar foto's van een brand gepost door veiligheidsregio met informatie uit eerste hand interessanter dan een foto van een 112-fotograaf die met photoshop zijn eigen naam dwars door de foto zet.

Voor hulpverleners is het een zegen als de politie stopt met die politieperskaarten. In 1970 was je afhankelijk van de fotograaf van de lokale krant voor een foto van een brand. Het was toen ook geen probleem dat 1 of 2 fotografen met een perskaart onder het afzetlint door mochten. In 2018 kunnen hulpdiensten snel zelf een foto van brand of ongeval op sociale media zetten. De politie kan gewoon iedereen achter het afzetlint bonjouren waardoor je geen last van pottenkijkers hebt. Voor goede hulpverlening is het noodzakelijk dat iedereen die niet strikt noodzakelijk is verdwijnt. Voor de ambulancediensten is het van groot belang omdat ambulanceverpleegkundige en MMT-arts ook de plicht hebben de privacy van hun patienten maximaal te waarborgen.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #239 Gepost op: 23 januari 2018, 09:41:51
Ik vind een paar foto's van een brand gepost door veiligheidsregio met informatie uit eerste hand interessanter dan een foto van een 112-fotograaf die met photoshop zijn eigen naam dwars door de foto zet.

Is die persvoorlichter die met prio 1 ter plaatse komt in zijn groene wagen toch nog ergens goed voor.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice