KNRM lifeguard beter dan strandwacht

Auteur Topic: KNRM lifeguard beter dan strandwacht  (gelezen 21634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 17 september 2011, 10:09:17
Wissel KNRM en Reddingsbrigade om en je verteld het verhaal vanuit de Reddingsbrigade ;-)
Bovendien ben je wel heel erg stelling in zaken waar je zelf (volgens mij) niet bij bent geweest.
Ik weet (van de hoge heren) dat in ieder geval op Terschelling de KNRM buiten de Reddingsbrigade om aan de slag is gegaan. Dat de hoge heren niet altijd goed met elkaar om gaan is bekend, maar dat kan je niet aan één partij wijten. Met 'de deur staat bij ons nog steeds open' simplificeer je het probleem en legt de schuld bij een ander terwijl de zaak een stuk complexer ligt.
En dat overnemen is nu juist wel de vrees van veel mensen bij de Reddingsbrigade. En dat zou afbreuk doen aan de Reddingsbrigade in haar huidige vorm. Juist ook omdat de de KNRM alleen maar een paar maanden in het hoogseizoen actief is en (zoals je zelf zegt) dan ook nog maar voor een klein stukje strand, waar de brigades over het algemeen de volle breedte van het strand voor hun rekening nemen. Buiten het hoogseizoen zijn veel brigades nog steeds in het weekend bemand en bijvoorbeeld in Kennemerland zijn ze 365 dagen per jaar oproepbaar. Verder is de Reddingsbrigade meer dan alleen strandbewaking maar als je dit er uit haalt is het nog maar de vraag of het restant nog wel levensvatbaar is.
Conformeren aan internationale standaarden is iets wat op veel gebieden plaats vindt. Dat de KNRM een jaar eerder is wil nog niet zeggen dat de Reddingsbrigade er nu aan begint 'omdat de KNRM het doet'. Als nieuwe speler in dit veld heeft de KNRM terecht gekozen voor een internationale norm. De Reddingsbrigade had daar minder haast mee omdat ze al veel mensen met strandwachtbrevet hadden. Volgens een van de instructeurs is de kennisopbouw grotendeels gelijkwaardig. Alleen in Lifeguard zit ook het component bemanningslid.
Gelukkig gaat het inderdaad nog steeds  goed samen. Toch zijn er signalen dat mensen vanuit de KNRM (hoofdkantoor of plaatselijke commissie??) onder druk worden gezet om om voor de KNRM te kiezen. En dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik denk dat beide organisaties daar niet bij gebaat zijn.

Had ik niet gezegd dat ik me niet zou laten uitlokken? Ja volgens mij schreef ik dat al eerder ja.
Zeker omdat het nu niet meer gaat over waar het onderwerp over begon: Dat "wij" beter zijn dan (zoals jij dat blijkbaar graag ziet) "jullie".

Maar ook jij bent welkom om er eens over te praten hoor. Misschien kan jij er een bijdrage aan leveren?  98uiye


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 17 september 2011, 11:10:51
Veranderingen in grote organisaties duren nu eenmaal minimaal 8 jaar..  Als je een voor jouw organisatie een nieuwe activiteit doet, is het makkelijk het volgens nieuwe standaards op te pakken..

En als je een investerings kapitaal als de KNRM achter je hebt staan, heeft de penningmeester het een stuk simpeler..    De exploitatiebegroting is een stuk eenvoudiger als je een nieuwe dienst begint met een opdrachtgever die die kosten voor z'n rekening neemt..

De reddingsbrigades hebben een historie van uit het vereningsleven, en veel mensen binnen reddingsbrigades houden graag vast aan het oude vertrouwde, en de stap naar het nieuwe ontwikkelingen zijn nu eenmaal moeilijk en kosten nieuw..
De KNRM heeft dat precies het zelfde in hun organisatie.. Ook daar moet intern nieuwe technieken en nieuwe procedures verkocht worden, anders is de acceptatiegraad ook een stuk lastiger..
Ook binnen de KNRM zijn er verschillen tussen de stations.. en zijn er mensen die het oude vertrouwde graag vasthouden..

Zelf in een relatief kleine clup als SMR moeten we dat al.. En binnen de brandweer en ambulancezorg werken veranderingsprocessen net zo..

En ook is heel vaak zo, dat sommige vernieuwde procedures en vernieuwde technieken, of niet zo heel erg nieuw zijn, maar oud in een nieuw jasje..  En soms blijkt ook dat sommige nieuwe technieken en procedure helemaal niet zo effectief zijn om dat  de technieken niet lijken te werken of achterhaald zijn, of dat men onhandige implementatie keuzes maken..

Ook is het niet zo dat wat men in het buitenland haalt, altijd beter is..  Het is alleen wel zo, dat Nederland bij veel hulpdiensten, niet erg modern en voorop is, als het aan komt op waterredding..
Het is daarom juist goed, dat mensen veel bij de buur organisaties spieken, in het buitenland kijken, en ook kijkt naar andere dan conventionele technieken..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #42 Gepost op: 17 september 2011, 13:18:49
Had ik niet gezegd dat ik me niet zou laten uitlokken? Ja volgens mij schreef ik dat al eerder ja.
Zeker omdat het nu niet meer gaat over waar het onderwerp over begon: Dat "wij" beter zijn dan (zoals jij dat blijkbaar graag ziet) "jullie".
Hetgeen ik schreef ging wel degelijk over het onderwerp. Alleen trek ik het wat breder.

Maar ook jij bent welkom om er eens over te praten hoor. Misschien kan jij er een bijdrage aan leveren?  98uiye
Dat heb ik net gedaan volgens mij ;-)


guest11765

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 17 september 2011, 13:56:29
Hetgeen ik schreef ging wel degelijk over het onderwerp. Alleen trek ik het wat breder.
Dat heb ik net gedaan volgens mij ;-)

Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben.
Met de deur staat open geef ik niemand de schuld, ik zeg alleen dat er ruimte is voor gesprek.

Wat ik jammer vind, is er af en toe zo'n afstand gecreërd wordt, mede door dit soort topics.
Wat was nou werkelijk het doel van dit hele topic? De KNRM afzeiken omdat er iets in de krant heeft gestaan?
Door dit soort dingen zo neer te zetten op een forum waar meerdere mensen lezen (en maar een paar reageren) creër je toch alleen maar een gat. Waardoor er straks dus ook op de werkvloer geen werken meer aan is?

Ik hoorde zelfs al dat er op wereld haven dagen in Rotterdam een boot (of iets dergelijks) langs was gevaren van 1 van de 2 langs de ander, en dat de jeugd van de reddingsbrigade "boeee" begon te roepen. Dit verzinnen die jeugd niet zelf, dit komt ergens vandaan. Als zij hier meelezen met alle negatieve berichten die hier staan, wordt er dan bij de jeugd die het straks moet overnemen niet helemaal een bizar gat geslagen?

Kijk eens in de spiegel, kijk eens naar ons. Wij zijn hetzelfde! Alleen jij bent bij de reddingsbrigade terecht gekomen in je leven en ik bij de KNRM. Top toch? Dan zijn we alle twee goed terecht gekomen. Wat jij kan, kan ik en andersom. En jij blinkt uit in het ene en ik in het andere.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #44 Gepost op: 17 september 2011, 16:26:33
Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben.
Met de deur staat open geef ik niemand de schuld, ik zeg alleen dat er ruimte is voor gesprek.
Maar dat zeggen beide partijen al een aantal jaar. En op die manier wijzen ze ook naar elkaar. En dat is jammer.


Wat ik jammer vind, is er af en toe zo'n afstand gecreërd wordt, mede door dit soort topics.
Wat was nou werkelijk het doel van dit hele topic? De KNRM afzeiken omdat er iets in de krant heeft gestaan?
Door dit soort dingen zo neer te zetten op een forum waar meerdere mensen lezen (en maar een paar reageren) creër je toch alleen maar een gat. Waardoor er straks dus ook op de werkvloer geen werken meer aan is?
Vergeet niet dat in het krantenartikel het de werkvloer is die aan het woord komt. En daarin wordt de strandwacht afgezet tegen de lifeguard. Daar wordt dus al afstand geschapen. Dan kan een topic als dit alleen maar verhelderend werken zoals jij zelf ook probeert. Ergo, er is m.i. niets mis met dit topic.


Ik hoorde zelfs al dat er op wereld haven dagen in Rotterdam een boot (of iets dergelijks) langs was gevaren van 1 van de 2 langs de ander, en dat de jeugd van de reddingsbrigade "boeee" begon te roepen. Dit verzinnen die jeugd niet zelf, dit komt ergens vandaan. Als zij hier meelezen met alle negatieve berichten die hier staan, wordt er dan bij de jeugd die het straks moet overnemen niet helemaal een bizar gat geslagen?
Dat de RB-Jeugd 'Boeee' begint te roepen naar een KNRM-boot is een zeer slechte zaak. Ik hoop het lokale bestuur de lieve jeugd daar op aanspreekt.

En vergeet niet dat hetgeen in het krantenartikel wordt gezegd en wat jij in dit topic heb gezegd ook ergens vandaan komt ;-)

Bovendien ga je nu voor de tweede keer het starten van dit topic veroordelen. Daar doe je de KNRM geen plezier mee want het komt nu over als dat de KNRM de vrijheid van meningsuiting aan banden wilt leggen. En dat heb ik Roemer Boogaard toch nooit horen beweren.


Wat is het volgende? Dat de KNRM Lifeguards volgend jaar alleen nog WC papier krijgen met een logo erop van de reddingsbrigade? zodat ze hun reet ermee kunnen afvegen? Dit moet toch stoppen zo?
Waarom gaan KNRMmers toch altijd zo chargeren?  Dat dit moet stoppen ben ik volledig met je eens. Maar dit bereik je niet met dit soort gechargeerde uitspraken.
En om de discussie enigszins luchtig te houden: Waar jij je reet mee afveegt wil ik echt niet weten ;-) ;-)


Kijk eens in de spiegel, kijk eens naar ons. Wij zijn hetzelfde! Alleen jij bent bij de reddingsbrigade terecht gekomen in je leven en ik bij de KNRM. Top toch? Dan zijn we alle twee goed terecht gekomen. Wat jij kan, kan ik en andersom. En jij blinkt uit in het ene en ik in het andere.
Dat zie je dan toch verkeerd. Ik ben geen redder, noch bij de KNRM, noch bij de RB.
Ik ben mijn werkzaam leven begonnen als zeeman en daarom al 30+ jaar donateur en fan van de KNRM. Pas nu ik me de laatste jaren heb opgewerkt tot hulpverleningsjournalist kijk ik ook naar de Reddingsbrigade. En tussen de partijen staande zie ik de goede en de slechte kanten van beiden. Dat is ook de oorsprong van mijn eerste reactie in dit topic.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #45 Gepost op: 17 september 2011, 23:08:35
Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben.
Met de deur staat open geef ik niemand de schuld, ik zeg alleen dat er ruimte is voor gesprek.

Wat ik jammer vind, is er af en toe zo'n afstand gecreërd wordt, mede door dit soort topics.
Wat was nou werkelijk het doel van dit hele topic? De KNRM afzeiken omdat er iets in de krant heeft gestaan?
Door dit soort dingen zo neer te zetten op een forum waar meerdere mensen lezen (en maar een paar reageren) creër je toch alleen maar een gat. Waardoor er straks dus ook op de werkvloer geen werken meer aan is?

Ik hoorde zelfs al dat er op wereld haven dagen in Rotterdam een boot (of iets dergelijks) langs was gevaren van 1 van de 2 langs de ander, en dat de jeugd van de reddingsbrigade "boeee" begon te roepen. Dit verzinnen die jeugd niet zelf, dit komt ergens vandaan. Als zij hier meelezen met alle negatieve berichten die hier staan, wordt er dan bij de jeugd die het straks moet overnemen niet helemaal een bizar gat geslagen?

Kijk eens in de spiegel, kijk eens naar ons. Wij zijn hetzelfde! Alleen jij bent bij de reddingsbrigade terecht gekomen in je leven en ik bij de KNRM. Top toch? Dan zijn we alle twee goed terecht gekomen. Wat jij kan, kan ik en andersom. En jij blinkt uit in het ene en ik in het andere.

Beste Kapitein

Ik ben de topic gestart omdat er een opmerkelijke uitspraak was door een lifequard over collega`s van de reddingsbrigade.
Denk niet dat ik hier een afstand mee creeer, eerder diegene die de uitspraak doet.

Een mooi stukje typ werk van je (wellicht geregiseerd vanuit IJmuiden?)
Indien er op gereageerd wordt schiet je meteen in de verdediging over uitlokken.

Maak hier zelf het e.e.a. mee omtrent de strandbewaking en KNRM, moet je toch teleurstellen in jouw opvattingen.
Zit toch even anders in elkaar.
Gelukkig dat wij hier op lokaal nivo een geweldige samenwerking hebben tuusen KNRM en reddingsbrigade 8)


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #46 Gepost op: 18 september 2011, 21:09:06
Jullie zijn zeker meer, vergeet niet alle zwemvereniging (mag ik het zo noemen), die jullie ook nog hebben!

Ik begreep laatst op een RN-vergadering dat er veel 'zwembrigades' in het noorden van Nederland zijn, die personeel voor de KNRM-stranden leveren (zelf hebben ze niets voor hun leden op het gebied van toezicht). Da's toch een stuk verweving van het beide organisaties?

Ook als je solliciteert voor een functie als KNRM-lifeguard, word je gevraagd naar je KNBRD-diploma's. Dat is blijkbaar toch een basis...

Groeten,
Mark


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 19 september 2011, 09:14:23
Het lijkt mij verstandig om te proberen om de afstand niet groter te maken maar kleiner, hier is goede sturing vanuit pr van belang. Probeer deze artikelen te voorkomen waarin je negatieve uitlatingen doet over collega's. Hiermee wil ik niet zeggen dat je het altijd met elkaar eens hoef te zijn maar bespreek dit onderling.

9910001
9910001


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #48 Gepost op: 24 september 2011, 17:44:52
Eens! Er is niet eens eenduidigheid binnen brigades. Sterker nog regelmatig is er onenigheid tussen buurtbrigades. Ja je geloof het niet. Maar het is echt zo. Stelletje kleuters..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #49 Gepost op: 24 september 2011, 18:25:33
Als een COPD'r geen ademhaling heeft, geef dan maar gerust zuurstof, zeker na verdrinking. Later komt het wel weer goed met die prikkel. Te veel aan zuursof bij normale beademing, (niet met een te grote overdruk), met name door een automaat bij een ademend so is niet waarschijnlijk. Longoedeem kun je iemand ook zonder zuurstof bezorgen, als je maar fanatiek genoeg blaast, de zuurstof is niet de oorzaak, maar de manier van beademen. Een MTV maakt het allemaal zo veel makkelijker en veiliger, ook al vanwege de beveiliging tegen overdruk. Als er een beetje druk opgebouwd wordt stopt ie, lang voordat er schade toegebracht wordt. Wat betreft "niet voldoende flow op een NRM", daar heb je het zakje voor als controle middel. Zowiezo snap ik daarbij de kreet "wij hebben zuurstof" niet (onder andere de KNRM en de meeste reddingsbrigades) met alleen de mogelijkheid van een NRM. Als je als waterhulpverlener pretendeert zuurstof aan boord te hebben als bestrijding tegen de gevolgen van verdrinking, zorg dan dat je voorbereid bent op het geven van 100% zuurstof aan een niet ademend slachtoffer en volg dan de advanced cursus zodat je een MTV mag gebruiken, of een ambuballon. Maar ik geloof dat we die discussie al eens gevoerd hadden ooit... Peter weet daar veel meer over, waar is tie als je 'm nodig hebt...  ;D

Haha, we hebben het over lifeguards op stranden, en ineens verschijnt de term COPD als het gaat om O2 geven.
Zie je een COPD patiënt die in dermate stadium is met zijn/haar ziekte is nog een lekker stukje zwemmen in zee?

En dan nog. Een COPD'er die verzuipt heeft ook gewoon zuurstof nodig!