17-08-2011- Multidisciplinaire oefening reddingsbrigades (Bloemendaal)

Auteur Topic: 17-08-2011- Multidisciplinaire oefening reddingsbrigades (Bloemendaal)  (gelezen 2448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
17-08-2011- Multidisciplinaire oefening reddingsbrigades (Bloemendaal)



BLOEMENDAAL – Woensdagavond 17 augustus vond op het strand van Bloemendaal aan Zee een grote oefening plaats van de Bloemendaalse en Zandvoortse reddingsbrigades samen met de ambulancedienst en de politie. Dit om de samenwerking van de verschillende diensten te testen en te versterken.

De avond begon met een aantal casussen die de verschillende groepen moesten doornemen. Wat de deelnemers niet wisten was dat deze casussen later op het strand daadwerkelijk moesten worden uitgevoerd.

Zo werd men geconfronteerd met een kind en een volwassene die in een slufter onder het zand terecht waren gekomen. De politie kwam als eerste ter plaatse en begon met graven. Toen de reddingsbrigade ter plaatse kwam moest het kind gereanimeerd worden. Terwijl familieleden samen gespannen toekeken is er lang gezocht naar de vader. Eenmaal gevonden moet ook hij gereanimeerd worden. Ondertussen was met voertuigen en linten een landingsplaats voor een denkbeeldige traumahelikopter afgezet.Van beide slachtoffers was de situatie zo slecht dat na elke vijftien stappen gestopt moest worden met de brancard om opnieuw te beademen.



En de rest van het verhaal met foto's op: www.incidentnet.nl




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2011, 07:54:28
Goed verhaal met weer mooie plaatjes, Ko  O0

Ik ben ook bij de oefening aanwezig geweest, in principe als gast/observant, later ook nog een klein rolletje gespeeld als Leider CoPI toen bij het tweede incident GRIP 1 werd gemaakt. Zo konden we samen met de OvD-G en OvD-B een commandant van de Reddingsbrigade een beetje laten proeven hoe een CoPI-overleg gaat.

De oefeningen hadden een goed scenario, zaten oefentechnisch lekker in elkaar en iedereen deed enthousiast mee. Inderdaad, zelfs de Duitse politieagent die met de strandpolitie meedraait deze zomer.

Een aantal punten uit de evaluatie, waar ik ook bij zat, zullen we meenemen in ons structureel overleg veiligheidsregio-reddingsbrigades.

Mooie plaatjes hebben Ko en Michel gemaakt, ik zet er zo alleen een paar eigen neer bij RB-materieel.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2011, 09:35:05
Michel van Bergen heeft een verslag gemaakt voor het Haarlems dagblad.

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article10855491.ece/Grote-oefening-reddingsbrigade-%28video%29

En Simon je merkt dat elke oefening toch een "verwachte" wending kan aannemen. De opschaling was te verwachten.

RR (met 3 petten op aardig schizofreen aanvoelde)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2011, 10:01:42
Kleine rectificatie is dat het verslag gemaakt is door Ko van Leeuwen en het video verslag door Michel van Bergen.

Citaat
19:21:05 17-08-11   GROUP-1   A2 oefening Bloemendaal aan Zee inmelden SKE-RMG-04
0126440Reddingsbrigade Bloemendaal (RBBLD 220)
p2kflex
19:21:35 17-08-11GROUP-1A2 oefening Bloemendaal aan Zee inmelden SKE-RMG-04
0126460Reddingsbrigade Zandvoort (Noord) (RBZVT 120)
p2kflex
19:22:07 17-08-11GROUP-1A2 oefening Bloemendaal aan Zee inmelden SKE-RMG-04
0126470Reddingsbrigade Zandvoort (Zuid) (RBZVT 130)
p2kflex
19:22:37 17-08-11GROUP-2A2 oefening Bloemendaal aan Zee inmelden SKE-RMG-04
0126805MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 805 - GHOR GGD Haarlem)
p2kflex
19:28:05 17-08-11GROUP-1A2 oefening Bloemendaal aan Zee inmelden SKE-RMG-04
0126145Ambu 12-145 (GGD Kennemerland)
p2kflex
19:56:59 17-08-11GROUP-1OEFENING, OEFENING

         PRIO1    VAARTUIG IN PROBLEMEN    STATION BLD rba
1735800Kustwachtcentrum (Lichtkrant Reddingsbrigades)
1735858Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Bloemendaal) (Alarmploeg)
p2kflex
20:01:05 17-08-11GROUP-1OEFENING, OEFENING

         PRIO1    VAARTUIG IN PROBLEMEN    STATION BLD rba
1735800Kustwachtcentrum (Lichtkrant Reddingsbrigades)
1735858Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Bloemendaal) (Alarmploeg)
Elke hulpverlening start met communicatie.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:49:35
17-08-2011- Multidisciplinaire oefening reddingsbrigades (Bloemendaal)

[...] Ondertussen was met voertuigen en linten een landingsplaats voor een denkbeeldige traumahelikopter afgezet.[...]

Ik kan mij uit een protocol herinneren dat linten gebruiken voor een (trauma)helicopterlandingsplaats uit den boze is. Afgelopen mei nog hetzelfde gehoord, maar deze helicopter was zo klein (geen lifeliner), dat er geen hinder van ondervonden werd.

Groeten,
Mark


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2011, 08:40:18
Ik kan mij uit een protocol herinneren dat linten gebruiken voor een (trauma)helicopterlandingsplaats uit den boze is. Afgelopen mei nog hetzelfde gehoord, maar deze helicopter was zo klein (geen lifeliner), dat er geen hinder van ondervonden werd.

Ik heb begrepen dat dit inderdaad één van de onderwerpen is die n.a.v. deze oefening nader onderzocht wordt  ;)