App wijst artsen en verpleegkundigen op noodgeval in de buurt

Auteur Topic: App wijst artsen en verpleegkundigen op noodgeval in de buurt  (gelezen 4882 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Een variant op AED-alert

App wijst artsen en verpleegkundigen op noodgeval in de buurt
Het bedrijf Logica heeft de applicatie 'I am Florence’ ontwikkeld voor smartphones. Via deze app krijgen artsen en verpleegkundigen een signaal op hun smartphone wanneer er een noodgeval in de buurt is.
Volgens de producent kan met de app kostbare tijd worden bespaard doordat cruciale en noodzakelijke eerste hulp dan sneller ter plekke is. Gemiddeld duurt het 10 minuten voor zich een ambulance meldt.

Alarmcentrale
De 'I am Florence' app wordt geactiveerd zodra dit door omstanders is gemeld aan een alarmcentrale. Dat gebeurt door middel van push-berichten. De gebruiker hoeft niets aan te zetten. Als iemand bijvoorbeeld is getroffen door een hartinfarct krijgt iedere gebruiker in een cirkel van enkele honderden meters rond het noodgeval een bericht met informatie over de locatie, aard van het ongeval en waar zich de dichtstbijzijnde nooduitrusting, zoals een defibrillator, zich bevindt.

Testfase
De ‘I am Florence’ app is nog in de testfase, maar heeft deze week al wel de Microsoft Innovation Partner of the Year award gewonnen. Volgens Chief Client Officer van Logica Benelux, Marcel Sommeling is ‘I am Florence’ een “mooi voorbeeld van een innovatieve ICT-oplossing die zeer toepasbaar is in het dagelijks leven.” Logica is nog in gesprek met verzekeraars en telecombedrijven over hoe de alarmgegevens bij de gebruiker terechtkomt. Logica laat zich niet uit of alarmcentrale 112 ook aanwezig is bij deze gesprekken.

Volgens Logica wordt de privacy van de gebruiker gewaarborgd doordat zij geen persoonsgegevens opvraagt bij het downloaden van de app en verder ook geen gegevens opslaat.
http://www.mednet.nl/nieuws/id5270-app-wijst-artsen-op-noodgeval-in-de-buurt.html


Moet je dat als arts of verpleegkundige willen? Actief geďnformeerd worden over acute situaties in je buurt?




PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2011, 08:37:18
Moet je dit uberhaupt willen?
Er onstaat een wildgroei aan de apps voor dit soort zaken heb ik het idee  :-X


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2011, 09:56:26
Tja, je kiest er zelf voor of je jezelf aanmeld voor deze service.

Het is een beetje hetzelfde als de discussie die we eerder voerden over de 'Community First Responder' met als verschil dat je nu medisch personeel (dat overigens niet per se opgeleid hoeft te zijn om te handelen in acute situaties) op een melding af stuurt.

Ik zie nog wel wat bezwaren rondom dit soort inzetten. Hoe is het geregeld met aansprakelijkheid, verzekering en dergelijke? Kan zo'n vpk of arts de inzet van de ambulance ook cancelen?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2011, 17:29:13
Tja, je kiest er zelf voor of je jezelf aanmeld voor deze service.

Het is een beetje hetzelfde als de discussie die we eerder voerden over de 'Community First Responder' met als verschil dat je nu medisch personeel (dat overigens niet per se opgeleid hoeft te zijn om te handelen in acute situaties) op een melding af stuurt.

Ik zie nog wel wat bezwaren rondom dit soort inzetten. Hoe is het geregeld met aansprakelijkheid, verzekering en dergelijke? Kan zo'n vpk of arts de inzet van de ambulance ook cancelen?

Met uitzondering van huisartsen die een huisartsentas bij zich (kunnen) hebben staan, hebben de aangemelde artsen en verpleegkundigen vanuit de thuissituatie -net als leken EHBO-ers- geen ALS middelen ter beschikking.
Dus ook deze groep zal op BLS niveau moeten handelen.
Daarbij komt het feit dat veel verpleegkundigen en artsen, ondanks hun titel, jammerlijk de basis EHBO handelingen niet machtig zijn. Zie ook eerdere berichtgevingen uit vorige jaren.
Mijn vraag is dan ook welke wezenlijke meerwaarde deze constructie t.o.v. een AED netwerk heeft.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we