modelrechten en octrooien

Auteur Topic: modelrechten en octrooien  (gelezen 1769 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 21 augustus 2011, 09:59:35
Ik zat vandaag op nu.nl te lezen hoe het gesteggel is van Apple en Samsung toen mij gelijk een vraag rees.

Is er een opsporingsdienst die dit controleert of onderzoekt? Ik bedoel vooraf en niet pas na een klacht van anderen?


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:59:36
Volgens mij gaat het hier om "jouw recht" en moet jij dus aangifte doen van schending daarvan (jij is in dit geval dus Apple). De staat is geen partij en heeft daar dus ook geen inspectiedienst op.
CN NRK


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:09:45
Het octrooi/merkenrecht is inderdaad civiel. Echter zijn er wel verdragen die regelen dat de
overheid het importeren en verkopen van goederen in strijd met dit recht tegenhouden en
als nodig opsporen. Zo heeft de europese unie een verordening opgesteld waarin staat hoe en
wat met betrekking tot het Intellectueel Eigendoms Recht (IER) en deze word gecontroleerd
door de europese douane organisaties.

Strafrechtelijk kan je kijken naar 337 WvSr welke het verbied om valse merken etc te maken.
Hier word met name op geacteerd door de FIOD. En wat Apple nu probeert is hetzelfde wat
een aantal medicijn bedrijven al gelukt is en begin dit jaar ook LG tegen sony had. Wat betreft
de medicijnen ging het om medicijnen waarover geen afspraken was gemaakt met de octrooi
houder en bedoelt waren voor de derde wereld als goedkope medicijnen. Dit werd via het civiel
recht verboden zodat wij die medicijnen moesten en nog steeds moeten tegenhouden. En wat
betreft LG en Sony hebben wij alle PS3 systemen die we tegen kwamen inbeslag moeten nemen
omdat deze twee ruzie hadden over de blue-ray technologie.

Dus resume, Intellectueel Eigendom word civiel geregeld maar er zijn genoeg regels om het
ook strafrechtelijk af te doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2011, 15:32:07
Het punt met octrooien / patenten is dat het octrooibureau wel een controle uitvoert op de "echtheid" en "originaliteit" van je ingediende octrooi, maar niet of iemand het namaakt. Ze controleren bij aanvraag dus of het niet al bestaat (reeds gepatenteerd is) en of het wel octrooiwaardig is (aantal criteria zijn daarvoor). Als alles voldoet krijg je je octrooi. Vervolgens mag niemand dit namaken, maar het is aan de octrooihouder om dit te controleren. Bij inbreuk op het octrooi moet de houder dus aangifte doen (eigenlijk net als auteursrecht) en pas daarna staan er eventueel ook andere mogelijkheden open in de vorm van import/export verboden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill