Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 267965 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Weet je ook meteen waarom dat mijn slagzin is in m'n handtekening ;)

Ik denk dat het van sommige mensen ook een stukje jaloezie is. Iedereen droomt er van om (al dan niet met prio) in een politiewagen te rijden.
Daarnaast ook meegaan met de menigte... Als er 1 iemand roept dat hij een politiewagen door rood zag rijden zonder spoed, heeft de rest van de huiskamer op verjaardagen ook 1000 voorbeelden van ''misbruik''.
If you can dream it, you can do it.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393

Wat mij opvalt is dat als de burger klaagt over mogelijk misbruik dat dan politie achterop hun tenen staan. Want ze hebben die vrijstellingen toch niet voor niets!?

Dat heeft wellicht te maken met het moment waarop ik die opmerkingen krijg. Stap ik uit om naar een melding te gaan van een ex met een mes voor deur, roept iemand achteloos 'eenrichtingsverkeer is ook voor jullie'. Ben ik naar een inbraak in een bedrijfspand en sta ik daar om het pand af te blokken, wordt er geroepen dat ik veel te hard reed.

Dat frustreert mij wel eens ja.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Zwelgje, ik werk nu 14 jaar bij deze baas, en ik heb tot nu toe 1 klacht gehad over mijn rijgedrag op de Rijksweg A8. Ik reed daar 175 km/u (100 km/u toegestaan) nav een conflict op een adres waar al eerder collega's gewond waren geraakt door de bewoners.

Het was ook geen aanval op jou, of andere politie agenten.
Wilde alleen aangeven dat ik het nuttiger vind om naar het totaal plaatje te kijken dan elk individueel voorbeeld. Er zijn voor mij geen indicaties om aan te nemen dat agenten massaal deze bevoegdheid overtreden, dus is er volgens mij niet echt sprake van een probleem dat dringend moet worden aangepakt. (En een klacht betekend niet per se dat er misbruik is gemaakt...)

Trouwens grote kans dat je mij wel een keertje hebt ingehaald op dat stukje weg.  Daar halen mij wel vaker politie voertuigen in zonder OGS met hoge snelheid. Maar die klachten komen niet van mij hoor.  :P
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Het was ook geen aanval op jou, of andere politie agenten.
Wilde alleen aangeven dat ik het nuttiger vind om naar het totaal plaatje te kijken dan elk individueel voorbeeld. Er zijn voor mij geen indicaties om aan te nemen dat agenten massaal deze bevoegdheid overtreden, dus is er volgens mij niet echt sprake van een probleem dat dringend moet worden aangepakt. (En een klacht betekend niet per se dat er misbruik is gemaakt...)

Trouwens grote kans dat je mij wel een keertje hebt ingehaald op dat stukje weg.  Daar halen mij wel vaker politie voertuigen in zonder OGS met hoge snelheid. Maar die klachten komen niet van mij hoor.  :P

Ik vatte het ook niet op als aanval !  ;)

Dat zou goed kunnen, inmiddels werk ik in een ander district. Maar goed daar hebben we weer hele leuke provinciale wegen en de Rijksweg A7 binnen liggen. Dus ook daar halen we nog wel eens wat hogere snelheden...tenminste... als de top van de touran hogere snelheden genoemd mag worden  ;D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Goh... heb ik weer de neiging om een aantal van onze trouwe dienders zoals bijv Grizz en pully complimenten te maken over hoe zij met hun vrijstellingen omgaan. Het liefst zou ik ook willen onderbouwen waarom ik dat vind, maar ik ben er van overtuigd dat wanneer ik 5 zinnen of meer post dat er een agent is die iets kan vinden wat mogelijk negatief uitgelegd zou kunnen worden.

Heren klasse dat jullie je zo inzetten voor je werk, en daarmee voor de samenleving. En is het volkomen terecht dat jullie daarvoor een aantal vrijstellingen hebben en die ook benutten.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Het is een klein zijspoor maar dan kun je nog IM cursussen hebben en andere leuke projectjes, maar wat ik vanavond zag. Op de A50 bij afslag Epe richting Zwolle werd een lasercontrole gedaan. Agent met laserpistool op het viaduct, een politiemotor en onopvallend Golfje stonden onverlicht(!) op de vluchtstrook in het aardedonker. Belachelijk! Idioot gedraag noem ik zoiets. Een burger zou er 550 euro boete voor kunnen krijgen. Laat maar weer eens zien dat niet alleen de pers dus op cursus mag dan...

verplaatst vanuit Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Enige tijd geleden liep ik een apotheek uit en een wazige man in een wit-blauw pak met een zwarte body warmer vraagt mij of ik weer naar binnen wil gaan voor mijn eigen veiligheid. Het blijkt dat er voor mij een heel stuk van de weg is versiert met mooie rood-witte linten en aan de buitenkant van die linten staan een heleboel mensen te kijken naar het lege stuk van de weg waar nog meer van die wazige mensen in het wit-blauw met zwarte body warmers lopen die nauwlettend een aantal ramen op de derde verdieping van een flatgebouw in de gaten houden. Als onderdeel van de feestelijke versiering staan een aantal witte auto's met zuurstokversierselen er op. Wel een stuk of zeven. Terwijl ik vanuit mijn veilige en riant overzichtelijke plaats van het schouwspel sta te genieten wordt mijn aandacht getrokken door een discussie tussen iemand aan de binnenkant van het lint en iemand die buiten de versiering staat en meent dat hij geen tijd heeft voor de onzin en er door wil met zijn auto die noodgedwongen midden op straat staat geparkeerd.
Degene die binnen het lint stond wilde alleen zeggen dat hij aan het werk was en wilde de beledigde man buiten de rood-witte linten niet eens in detail vertellen wat dat werk precies inhield en daar werd die man buiten de linten zo boos over... want hij moest er toch door en had een afspraak waar hij niet te laat voor wilde komen.

Sommige mensen snappen het niet. Sommige mensen willen het niet snappen.
Het gaf mij in ieder geval heel duidelijk aan waarom de agent liever de ramen waar de veronderstelde vuurwapengevaarlijke persoon zich bevond in de gaten hielt dat de voorlichter uit te hangen tegen iemand die er eigenlijk geen boodschap aan had.

Ik snap de reactie van de dienders over hun vrijstellingen wel.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Het is een klein zijspoor maar dan kun je nog IM cursussen hebben en andere leuke projectjes, maar wat ik vanavond zag. Op de A50 bij afslag Epe richting Zwolle werd een lasercontrole gedaan. Agent met laserpistool op het viaduct, een politiemotor en onopvallend Golfje stonden onverlicht(!) op de vluchtstrook in het aardedonker. Belachelijk! Idioot gedraag noem ik zoiets. Een burger zou er 550 euro boete voor kunnen krijgen. Laat maar weer eens zien dat niet alleen de pers dus op cursus mag dan...

verplaatst vanuit Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Verkeerde topic Stefan, dit had gemoeten in http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54552.0 Want hier maken ze inderdaad gebruik van hun vrijstelling. Of het slim en veilig is dat is vers 2, maar het mag wel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Want hier maken ze inderdaad gebruik van hun vrijstelling. Of het slim en veilig is dat is vers 2, maar het mag wel.
Nou nee hoor, ze hebben een vrijstelling van het RVV, maar altijd nog met inachtneming van art. 5 van de WVW. In de vrijstelling staat dan ook:
'bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.'
Samen sterk in de hulpverlening!


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Nou nee hoor, ze hebben een vrijstelling van het RVV, maar altijd nog met inachtneming van art. 5 van de WVW. In de vrijstelling staat dan ook:
'bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.'

Wat volgens mij dus gewoon niets meer of minder betekend dat politieambtenaren zich bij de uitvoering van hun taken aan andere regels moeten houden als "normale" burgers. Dat lijkt mij op zich vrij normaal en daar is helemaal niets mis mee. Maar als je dan in andere discussies leest hoe agenten denken om te mogen gaan met de voorschriften in de brancherichtlijn, waar dus de regels in staan die voor hen gelden, dan beginnen er bij mij wel wat vraagtekens te ontstaan.