Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265512 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
En dat verbaast me dan weer. Dan krijg je zoiets van "het mag wel, maar de gevolgen zijn voor jezelf". Sta het dan niet toe of geef toestemming, maar blijf in ieder geval achter je eigen beleid en je mensen staan. Dan vind ik het eigenlijk toch weer niet zo goed geregeld ;-)
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
mooi duidelijk stuk.

hoop dat het wat meer licht werpt in de duisternis, als je op youtube kijkt zie je zoveel filmpjes van politiemensen die de "wet overtreden".
misschien dat die mensen nu ook een bredere kijk krijgen.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
De bestuurder van de politieauto zal verdachte worden van de aanrijding. Een strafrechtelijk onderzoek aan zijn broek inclusief evt veroordeling. De politie betaald de schade. De politieauto was immers geen voorrangsvoertuig.

En wat betreft de reacties op het bericht:
Hoe duidelijk moet je het hebben om het nog niet te snappen. :-X

Dus als ik het goed begrijp denken agenten dat ze zonder OGS bepaalde verkeersregels mogen negeren,maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat er niets van klopt.
Kort samengevat betekent het dat politie geen regels mag overtreden omdat het wettelijk niet is geregeld zoals dat de korpsleiding het doet voorkomen.
En als dan echt puntje bij paaltje komt ontslaat de korpsleiding de agent in kwestie i.v.m. een strafblad bij bijvoorbeeld een veroordeling van wegens dood door schuld.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Nee dat staat er niet.

Er is wettelijk geregeld dat de politie verkeersregels mag overtreden. Wat niet mag is een aanrijding veroorzaken (uitzonderingen daargelaten).

Citaat
Nummer UT2010/2162

Onderwerp :Vrijstelling van bepalingen van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de Regionale Politiekorpsen

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

overwegende,

dat de politie een openbare dienst is als bedoeld in artikel 147 van de Wegenverkeerswet 1994;
dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen, die deze behoeven;
dat, voor zover zij op grond van artikel 91 van het RVV 1990 niet reeds van de bepalingen van het RVV 1990 mogen afwijken, het voor een goede uitvoering van deze taken gewenst is, dat aan de politie vrijstelling wordt verleend van de bepalingen van het RVV 1990;

Gelet op artikel 147 van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

I  
in te trekken de beschikking van 31 maart 1994, nummer RVR 172392;

II
aan de regio’s (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie ten behoeve van de bij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993, vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.

III  
bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.

IV  
bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Namens deze,
DE HOOFDINGENIEUR-DIRECTEUR,

Namens deze,
De Directeur van het Verkeerscentrum Nederland,
Drs J.C. van Hees

En het RVV1990, dat zijn bijna alle verkeersregels.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Kort samengevat betekent het dat politie geen regels mag overtreden (...)
Man hoe moeilijk kan het zijn? Lees de topictitel eens...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Dus als ik het goed begrijp denken agenten dat ze zonder OGS bepaalde verkeersregels mogen negeren,maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat er niets van klopt.
Kort samengevat betekent het dat politie geen regels mag overtreden omdat het wettelijk niet is geregeld zoals dat de korpsleiding het doet voorkomen.
En als dan echt puntje bij paaltje komt ontslaat de korpsleiding de agent in kwestie i.v.m. een strafblad bij bijvoorbeeld een veroordeling van wegens dood door schuld.
Klok, klepel....

Het mag dus wel, maar een aanrijding veroorzaken kan natuurlijk niet. Dan heb je al gauw een artikel 5/6 wvw zaak aan je broek. Dit KAN leiden tot een veroordeling. Vaak komt daar ook een intern onderzoek bij en het is nog maar de vraag of de collega ontslagen wordt. Ik ken in ieder geval enkele collega's die met een artikel 5/6 veroordeling nog bij deze baas werken. Dood door schuld is een compleet ander artikel en dan moet er sprake zijn van grove nalatigheid. Dit komt zelden voor. Je bent erg stellig in je verhaal, maar veel klopt er niet van.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Nee dat staat er niet.

Er is wettelijk geregeld dat de politie verkeersregels mag overtreden. Wat niet mag is een aanrijding veroorzaken (uitzonderingen daargelaten).

En het RVV1990, dat zijn bijna alle verkeersregels.
Man hoe moeilijk kan het zijn? Lees de topictitel eens...

Als alles goed gaat mag het,alleen als het fout gaat ben je als agent zelf verantwoordelijk voor alle gevolgen,dus in feite is het niet (goed)geregeld.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Er is een vrijstelling van het RVV, niet de WVW. Het zal raar zijn als we voor dat soort zaken (ongevallen, alcohol etc.) ook vrijstelling krijgen.

Ergo, een burger mag niet door rood en geen ongeval veroorzaken. Een agent mag wel door rood en geen ongeval veroorzaken.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Eerlijk gezegd vind ik het ook nogal dubbel. Op mij komt het ook over als "het mag zolang het goed gaat, maar als het misgaat had je het maar niet moeten doen". Op zich kan dat wel, als de agent het inderdaad beter had kunnen laten. Maar er zijn ook situaties denkbaar, waarin de agent mag verwachten een juist besluit te nemen, maar de pech heeft een onoplettende en/of roekeloze automobilist tegen te komen. Ik begrijp dat de agent in die gevallen ook vervolgd zou kunnen worden en vraag me af of de korpsleiding dat wel zou moeten willen of toestaan.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De korpsleiding heeft daarin niets te willen. Uiteindelijk bepaald justitie of er vervolgd wordt.
Er zijn genoeg voorbeelden van aanrijdingen waarbij niemand wordt vervolgd en het gewoon verzekeringswerk is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.