Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 269333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Als je een lange reistijd naar je werk hebt, dan weet je per definitie dat zulke zaken kunnen gebeuren (zeker na je middag/nacht dienst) en neem je m.i. bewust het risico.
Ik veroordeel je er niet op, maar de vrijblijvendheid die jij doet voorkomen is er in mijn ogen niet. Als dat namelijk wel zo is, dan kunnen we nergens heen met artikel 5.

Ook iemand die alcohol drinkt wil niemand aanrijden, net als degene die 150 rijdt ipv 100. Maar je neemt wel dat risico, ook door ver te reizen na een lange dienst.
Ze adviseren niet voor niks om na een bepaalde tijd even een kwartiertje te stoppen  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Maar stel nu. Ik rij op een kruising af, kijk goed maar zie een auto over het hoofd en er ontstaat een aanrijding. Ik heb  B1 genegeerd en op het RVV maakt de politie PV op.
Is dit erger dan als ik aan kom rijden, B5 negeer, niet helemaal stol en hetzelfde gebeurd?

Gedrag maakt niet of er bewust of onbewust een keuze is gemaakt. In beide gevallen maak ik dezelfde voorrangsfout. Is de een dan wel artikel 5 en de ander niet?

Artikel 5 is een heel grijs artikel en je merkt dat geen rechter, OVJ en agent iets hetzelfde behandeld. Maar de strafmaat en gevolgen van artikel 5 zijn heel anders dan van een RVV overtreding.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Waar het natuurlijk om draait is dat de politie niet weet of iets gebeurd vanwege vermoeidheid, zeker niet in de casus die jij schetst. Er zal voor beiden geen 5 worden opgemaakt maar voor het RVV (als dit überhaupt al gebeurt).
Anders is het als jij verklaart dat je in slaap bent gevallen omdat je zo moe was, of als je al slingerend over de weg gaat omdat je je ogen niet open kunt houden. Hier is het duidelijk door de vermoeidheid (of drank, of drugs of.....)

De wetgeving is inderdaad niet zwart/wit, maar ik blijf het met jou oneens dat gedrag altijd/vaak onbewust is. Ja, je kunt een voertuig onbewust over het hoofd zien, maar je kunt je ook afvragen of dit wellicht veroorzaakt wordt doordat je extreem vermoeid bent en bewust bent gaan autorijden.
Om antwoord te geven op je vraag: Ja ik vind voorbeeld 2 erger (er vanuitgaande dat dit een situatie is waarin je vermoeid bent) omdat je bewust het risico neemt om te gaan rijden, ondanks de vermoeidheid. Wellicht had jij dit voertuig op een fris moment wel gezien. Dat er in de praktijk niet geverbaliseerd wordt komt simpelweg omdat het niet te bewijzen valt, behalve als wij zelf e.e.a. zien gebeuren i.c.m. de verklaring van bestuurder.

Klein zijstapje, maar wel een interessant stukje over bewust/onbewust bekwaam zijn in het verkeer: http://home.tiscali.nl/ronberkhout/vpm/Docs/TVV%20concept%203%20Final%20Version%20-%20studentversie.pdf

Dit is geschreven door een docent van ons op de NPA, welke op verkeersgebied een grote naam is. Niet helemaal toepasbaar hier, maar de theorie is wel interessant!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik heb het in mijn voorbeelden al lang niet meer over vermoeidheid...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dan snap ik de link met de discussie niet meer, maar toch zou ik het stukje over bewust en onbewust gedrag in het verkeer eens lezen. Lijkt me sowieso handig om hier weer ontopic te gaan, ik zie de PM wel verschijnen als je er behoefte aan hebt  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Voor dat men naar art 5 kan overstappen moeten er minimaal 3 overtredingen achter elkaar worden overtreden van het rvv.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
http://www.ed.nl/regio/kempen/oirschot/stomme-parkeerfout-oirschotse-agent-man-biedt-excuses-aan-1.4592299
Citaat
'Stomme' parkeerfout Oirschotse agent, man biedt excuses aan


OIRSCHOT - De agent die donderdagochtend zijn dienstauto op een invalidenparkeerplaats in Oirschot neerzette, heeft zijn excuses aangeboden.
Zijn leidinggevende heeft hem op zijn fout aangesproken. 'Stom' en 'over het hoofd gezien'. Dat zegt de agent over zijn fout om de dienstauto voor het gemeentehuis van Oirschot te parkeren op een plek die voor gehandicapten bestemd is.

De agent moest voor langere tijd in het gemeentehuis zijn en geeft ook toe dat er geen enkele noodzaak was om de auto op die gehandicaptenplaats te parkeren. Er was genoeg parkeerruimte aan de Deken Frankenstraat. De agent heeft nadat hij erop is aangesproken de dienstauto verplaatst.

De politie heeft geen vrijstelling om te parkeren op dergelijke parkeerplaatsen. De boete voor parkeren op een invalidenplaats is 370 euro.

Die laatste alinea klopt natuurlijk van geen kant, of zou de journalist ervan op de hoogte zijn dat die vrijstelling slechts geldt als het een voorrangsvoertuig is?

Wel fideel van zijn leidinggevende dat hij er vanaf komt met excuses in plaats van die 377 euro. O0
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: feitelijk link=msg=1304083 date=1414181890
of zou de journalist ervan op de hoogte zijn dat die vrijstelling slechts geldt als het een voorrangsvoertuig is?
En ook dat klopt natuurlijk van geen kant  ;)


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Oh, nee?
Vrijstelling wordt geregeld in RVV91, en dat is voor voorrangsvoertuigen.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Gast

  • Gast
Citaat van: feitelijk link=msg=1304099 date=1414186982
Oh, nee?
Vrijstelling wordt geregeld in RVV91, en dat is voor voorrangsvoertuigen.

Is het niet geregeld door Art.146 van WvW?