Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 266575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: SniperEye link=msg=1346581 date=1430203117
..............

Kijk bijvoorbeeld naar de brandweer Roermond, in de * kuch * vroegere jaren hadden zij witte brandweervoertuigen met bijbehorende striping. Tot de dag dat men vanuit Den Haag bedacht dat alle brandweerwagens in Nederland hetzelfde eruit moeten zien. En zo geschiede. De brandweer Roermond was zijn eigen identiteit kwijt, want stel je voor, er komt iemand uit de Randstad naar Roermond en die snapt niet dat een brandweerwagen ook wit kan zijn, desondanks dat deze is uitgerust met OGS.

Viel moeilijk te missen dat het brandweer was hier in Roermond: Overal lekker groot BRANDWEER erop staan.


(Uit dienst)
Bron: http://www.brandweer.org/Vehicle/28186/47-BB-74-843-Roermond


(In dienst als de 23-5133 in deze kleurstelling)
Bron: http://www.fire-engine-photos.com/picture/number25887.asp


(uit dienst)
Bron: http://www.fire-engine-photos.com/picture/number209.asp
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Hallo Mede-hulpverleners,

Tijdens een evenement waarbij ik als verkeersregelaar heb opgetreden ben ik het volgende tegen gekomen.

De handhavers van de Gemeente, onder welke doelgroep vallen die? En hebben die de zelfde vrijstelling als de politie?

Aangezien wij een weg hadden afgezet met dranghekken (en deze zijn door de gemeente geplaatst) en de handhavers van de gemeente via de stoep om de dranghekken heen zijn gereden.
Mijn collega vkr, heeft ze hierop aangesproken, waarop zij zeiden dat ze met "spoed" weg moesten en dat hij niet zo moest zeuren.

Wie kan hier een goed antwoord op geven?

Groeten thetwin84
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
"de handhavers" ? Is wel erg algemeen.

Kun je wat concreter zijn? Dan kan een antwoord ook meer to the point zijn.

Was er een C1 bord aan de dranghekken bevestigd?
Hebben ze een stopteken gehad?
Is ze aan het eind van het gesprek duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is?
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1347043 date=1430400281
"de handhavers" ? Is wel erg algemeen.

Kun je wat concreter zijn? Dan kan een antwoord ook meer to the point zijn.

Was er een C1 bord aan de dranghekken bevestigd?
Hebben ze een stopteken gehad?
Is ze aan het eind van het gesprek duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is?

Ik heb geen andere bewoording voor de handhaver, aangezien op hun wagen (zonder amber of blauw) alleen handhaving van de gemeente opstaat.
Op de dranghekken zit het C1 bord bevestigd.
Mijn collega heeft ze verteld dat dit inderdaad niet de bedoeling is en dat ook hun een voorbeeldfunctie hebben, zoals hij het zei "wat hun kunnen, kunnen anderen ook".
Waarop hij dus te horen kreeg dat hij niet zo moet zeuren en was nadat me collega opzij ging gas erop en wegwezen.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Citaat van: thetwin84 link=msg=1347045 date=1430401084
Ik heb geen andere bewoording voor de handhaver, aangezien op hun wagen (zonder amber of blauw) alleen handhaving van de gemeente opstaat. Op de dranghekken zit het C1 bord bevestigd. Mijn collega heeft ze verteld dat dit inderdaad niet de bedoeling is en dat ook hun een voorbeeldfunctie hebben, zoals hij het zei "wat hun kunnen, kunnen anderen ook". Waarop hij dus te horen kreeg dat hij niet zo moet zeuren en was nadat me collega opzij ging gas erop en wegwezen.

'Handhavers' zijn BOA en geen politie. Ze hebben dus geen algehele vrijstelling van het WVR. Ik zou ze dus gewoon een bekeuring geven.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
In de meeste gevallen hebben de gemeente BOA's een vrij brede ontheffing gekregen van niemand minder dan de gemeente zelf.  ::)
Ik kan me goed voorstellen dat het bord C1 daar ook onder valt. Het negeren van een aanwijzing lijkt me echter niet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Dion link=msg=1347052 date=1430402361
In de meeste gevallen hebben de gemeente BOA's een vrij brede ontheffing gekregen van niemand minder dan de gemeente zelf.  ::)
Ik kan me goed voorstellen dat het bord C1 daar ook onder valt. Het negeren van een aanwijzing lijkt me echter niet.


mmmm... iets met gras en voor de voeten... maar dit is correct dion ! 8)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: DiNozzo link=msg=916073 date=1314036480
Nee dat staat er niet.

Er is wettelijk geregeld dat de politie verkeersregels mag overtreden. Wat niet mag is een aanrijding veroorzaken (uitzonderingen daargelaten).

En het RVV1990, dat zijn bijna alle verkeersregels.
Even oude koeien oppoetsen, maar aangezien dat bijna elke wet of besluit gemiddeld eens per twee jaar wordt bijgeschaafd, zijn er nog aanpassingen geweest in deze?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: HIT link=msg=1350876 date=1431884857
Even oude koeien oppoetsen, maar aangezien dat bijna elke wet of besluit gemiddeld eens per twee jaar wordt bijgeschaafd, zijn er nog aanpassingen geweest in deze?
JA. Mag ik eens een keer geweldig alles in een keer door de mangel halen? laten we alle verkeersregels afschaffen behalve artikel 5 WVW. De OVJ bepaald in dat geval wel wat de gevolgen zullen zijn. Dat levert een betere registratie op van de verkeersmisdragingen en een beter beoordeling van  de gevaarssetting. In mijn ogen ben je dan klaar. Roodlicht, niet-mobiel bellen, VOP overslaan wat dan ook alles is artikel 5. Aan de diender om te omschrijven wat het gevaar is geweest en aan de OVJ om daar dan wat van te vinden. Ik denk dat je zomaar van heel veel gelul af ben.

Soms is eenvoud de oplossing
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
 ;)

Maar weet niet of de OVJ's daar op zitten te wachten.
En de mensen bij het CJIB.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?