Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Ja deze bromsnor zonder snor is van de mooi VP eenheid Rotterdam ( eigenlijk heten we nu infra ).

Gewoon VP hoor bromsnor. Niks Infra! Ik was ook nooit werkzaam bij Team Hoofdwegen maar bij de verkeerspolitie.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Hallo allemaal,

eindelijk na het hele topic doorgelezen te hebben ben ik er nu achter dat de politie door rood mag rijden.
Maar niet altijd wanneer ze willen maar als ze toestemming hebben van de meldkamer.
Tenminste als ik het goed heb begrepen, echter dan kom ik op een volgende punt.

Wanneer een politiewagen een rood stoplicht nadert vervolgens door rood rijd en daarna twee keer rechts afslaat en bij het politiebureau het terrein op rijd. Hadden ze hier dan ook toestemming voor? of hebben zitten ze nu wel fout?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
eindelijk na het hele topic doorgelezen te hebben ben ik er nu achter dat de politie door rood mag rijden.
Maar niet altijd wanneer ze willen maar als ze toestemming hebben van de meldkamer.
Tenminste als ik het goed heb begrepen, echter dan kom ik op een volgende punt.
Nee: als een agent het nodig acht om door rood te rijden om zijn taak uit te voeren, mag hij dat, mits hij dat veilig doet.
Als ik een verkeersovertreding bega, en een agent ziet dat, en moet door rood rijden om mij een stopteken te geven, mag hij dat. Contact met de meldkamer gaat (in HGL) ivm staandehouding, niet om toestemming te vragen. Toestemming is voor blauw+sirene.
Wanneer een politiewagen een rood stoplicht nadert vervolgens door rood rijd en daarna twee keer rechts afslaat en bij het politiebureau het terrein op rijd. Hadden ze hier dan ook toestemming voor? of hebben zitten ze nu wel fout?
Ze kunnen fout zijn geweest. Voorbeeld: vechtpartij in een wijk. Politieauto rijdt in de buurt van bureau. Op bureau is net een voertuig binnengereden met autopech. Politieauto rijdt door rood naar bureau, pikt 2 agenten op, rijdt naar vechtpartij. Één van de 1000 mogelijkheden.

Belangrijkste is: Alles mag, behalve artikel 5 overtreden: Met alles wat ze doen mogen ze niemand in gevaar brengen.


Gast

  • Gast
De politie heeft op basis van artikel 146 van de Wegenverkeerswet een extra vrijstelling:
Citaat
Onze Minister kan, met inachtneming van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, van bepalingen van deze wet vrijstelling verlenen voor het gebruik van de weg ten behoeve van openbare diensten[

Vrijstelling van deze wet betekend ook vrijstelling van het RVV. Het RVV is namelijk een reglement, dat is ingesteld op basis van de WVW. Vrijstelling van een deel van de WVW kan dus ook vrijstelling van het RVV inhouden.

Citaat
De vrijstelling, besluit UT2010/2162
BESLUIT:

I  
in te trekken de beschikking van 31 maart 1994, nummer RVR 172392;

II
aan de regio’s (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie ten behoeve van de bij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993, vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.

III  
bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.

IV  
bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.
===============

Dus de politie heeft ook een ontheffing voor het RVV zonder gebruik van optische en/of geluidssignalen, met een aantal voorwaarden zoals die in het besluit zijn genoemd.
Een politievoertuig wat op het bureau moet zijn, voor welke reden dan ook, en het dus noodzakelijk is in het kader van de opgedragen taak, gebruikt zijn ontheffing rechtmatig als hij door rood rijdt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Wanneer een politiewagen een rood stoplicht nadert vervolgens door rood rijd en daarna twee keer rechts afslaat en bij het politiebureau het terrein op rijd. Hadden ze hier dan ook toestemming voor? of hebben zitten ze nu wel fout?
Misschien een vervelende arrestant achterin, of de patat wordt koud, op zich plausibele verklaringen....  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Ik denk dan zoals Red het ook vermeld dat de politie hier regelmatig gebruik maakt van machtsmisbruik.

Patat wordt koud
Agent met hoge nood
tijd voor koffie
bijna lunchtijd
bijna einde dienst
etc etc etc

Dingen die wij als normale burger niet kunnen bewijzen dus geen mogelijkheid om het ooit te kunnen aantonen dus de agent staat ten aller tijden in zijn recht.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik denk dan zoals Red het ook vermeld dat de politie hier regelmatig gebruik maakt van machtsmisbruik.
Ja, het is echt te belachelijk voor woorden....

Helaas zag je kennelijk niet in dat ik sarcastisch was en dat je overduidelijk geen idee hebt waar je het over hebt. Ik stel dan ook voor om je reactie maar even te laten voor wat het is. (voordat alle agenten er bovenop vliegen)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Sjongejonge, houdt dat gezeur hierover dan nooit op?  >:( Laat ieder zijn werk gewoon lekker doen. Ik kan er ook niet wakker van liggen dat er in andere beroepsgroepen wel eens (veel belangrijkere) zaken anders lopen die beter zouden kunnen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Sjongejonge, houdt dat gezeur hierover dan nooit op?  >:( Laat ieder zijn werk gewoon lekker doen. Ik kan er ook niet wakker van liggen dat er in andere beroepsgroepen wel eens (veel belangrijkere) zaken anders lopen die beter zouden kunnen.

Waar het mij omgaat is dat hier alle agenten elkaar de hand boven het hoofd houden.
En nooit is toegeven dat ze mensen zijn en dat ze ook fouten maken.
Nee alle collega's houden bij elkaar de hand boven het hoofd.

en als er dan een burger daar iets over zegt weten we niet waar we over praten en moeten wij gewoon onze mond houden.

Maar voordat alle agenten er over gaan vallen, ben ik erg nieuwsgierig hoe de andere beroepsgroepen er over denken.
Zijn er nog verpleegkundigen of verkeersregelaars of RWS mensen die de gedachten er is over willen laten gaan.

Het is een forum dus er mag best gediscuseerd worden hier over. En als ik een keer sorry moet zeggen vind ik dat ook niet erg sta ik daar voor open. Er valt mij iets op en ik leg het hier neer op het forum om er eens over te "praten"

En om terug te komen HAVP dat er andere zaken belangrijk zijn natuurlijk heb je groot gelijk in en als die mensen ook zeggen dat ze fout zitten als ze een foutje maken dan is dat ook netjes...
Maar daar zijn sommige mensen zo moeilijk over, zeggen dat ze fout zitten... en dan is het wel eens mooi dat er eens iemand er eens een punt van maakt en het eens er boven op gooit op een nette sociale wijze. En de beestjes een naam durf te geven.

We zijn er hier toch voor om te discussiëren over de vele hulpverlenende zaken... dan mag dit ook wel...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Waar het mij omgaat is dat hier alle agenten elkaar de hand boven het hoofd houden.
En nooit is toegeven dat ze mensen zijn en dat ze ook fouten maken.
Nee alle collega's houden bij elkaar de hand boven het hoofd.

en als er dan een burger daar iets over zegt weten we niet waar we over praten en moeten wij gewoon onze mond houden.

Maar voordat alle agenten er over gaan vallen, ben ik erg nieuwsgierig hoe de andere beroepsgroepen er over denken.
Zijn er nog verpleegkundigen of verkeersregelaars of RWS mensen die de gedachten er is over willen laten gaan.
Deze discussie is al meerdere malen gevoerd, ik adviseer je om eens in de archieven van het forum te kijken...  Het gaat niet om de hand boven het hoofd houden, waar gewerkt wordt vallen spaanders en rotte appels zijn overal te vinden.... Deze discussie gaan we in dit topic niet opnieuw voeren. Jou mening is duidelijk en het zegt in ieder geval genoeg over hoe jij over de blauwe tak denkt.

Dit topic is niet bedoeld om voorbeelden te verzamelen over wanneer men de regels niet rechtmatig overtreed en hoe men daar over denkt maar slechts als uitleg over wat er wel mag.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.