Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 266853 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Ik kan jullie een ding vertellen. Op het moment dat je nu iets doet en je hebt er geen goed verhaal bij. Dus een dringende noodzaak. Dan heb je in een aantal districten gelijk een gesprek met de dienstdoende chef of diensthoofd. Een groot aantal personen heeft om die reden zelf al een aantal beschikkingen en aankondigingen van beschikking moeten betalen.

Dus roep nu niet dat wij elkaar de hand boven het hoofd houden. Je denkt toch niet dat ik mijn baan op de tocht zet voor iemand die er een bende van maakt. Nee echt niet hoor.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Hallo allemaal,

eindelijk na het hele topic doorgelezen te hebben ben ik er nu achter dat de politie door rood mag rijden.
Maar niet altijd wanneer ze willen maar als ze toestemming hebben van de meldkamer .
Tenminste als ik het goed heb begrepen...

Tsja ... niet goed begrepen dus. ::)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Ik hoop dat dit in het goede topic staat. Ik heb even het volgende.

In december was ik samen met mijn vriend uitgenodigd om vanuit een bedrijfsruimte naar FC Utrecht - Ajax te kijken. Na afloop van de wedstrijd stonden wij op de bus te wachten toen het volgende gebeurde.

De bussen die ons op zouden pikken kwamen van de andere kant en moesten een vrij krappe bocht van 360 graden maken om op de busbaan te komen. Om dit te kunnen doen zette een officiële verkeersregelaar van de busmaatschappij het achterop rijdende verkeer even stil met handsignalen en een fluitje.
Een politiewagen kwam met hoge snelheid aangereden met alleen blauw blauw aan. De verkeersregelaar gaf aan dat hij even moest wachten, maar de wagen reed door. De laatste bus zette net de bocht naar links in waardoor de politiewagen een uitwijkmanoeuvre moest doen. Hierdoor belandde deze in de verhoogde berm, schoot vlak voor de bus langs en kwam weer op het wegdek terecht. Dit ging allemaal maar net goed.

Nu ga ik toch de beroemde 'wat als?' vraag stellen. Wie is in deze situatie schuldig als het mis gegaan was:

- De buschauffeur? Hij gaat er waarschijnlijk vanuit dat hij de ruimte heeft om te keren aangezien het achterop komende verkeer stil wordt gezet. Het lijkt mij dat, wanneer je linksaf slaat, toch even in je spiegels kijkt. Als er wat komt dan stop je.
- De agent? Hij negeerde een stopteken van een verkeersregelaar en reed alleen met blauw blauw.
- De verkeersregelaar? Had hij de politiewagen helemaal niet door mogen laten? Dat laatste lijkt mij overigens onwaarschijnlijk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Het is een beetje lastig om op basis van een tekstje deze situatie te beoordelen, maar in de basis is er niemand fout. Een agent heeft vrijstelling van het RVV en mag dus het stopteken van een verkeersregelaar negeren. De buschauffeur is bezig met zijn manoeuvre en kan waarschijnlijk niet zo snel handelen op een auto die met hoge(re) snelheid een stopteken negeert. De verkeersregelaar mag een politieauto een stopteken geven (veiligheidshalve correct gedaan dus), maar de agent is niet verplicht tot stoppen.

Dit zal dus als het mis gaat een onderzoekje opleveren wie nu het gevaarlijkste gedrag heeft vertoond (art. 5).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Ken de situatie verder niet, maar als je als verkeersregelaar een politieauto een stopteken gaat geven die met blauwblauw met spoed komt aanrijden snap je iets niet helemaal. Tenzij hij natuurlijk de bus niet op tijd stil kon krijgen etc etc we zullen het niet weten.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Eerst is de vraag werd er alleen met blauw gereden of had men alles aanstaan zoals voor geschreven. Ten tweede als u rijdt met blauw blauw en tau teu ASN bent u een voorrangsvoertuig dan dient men u voorrang te verlengen. Echter bestaat de mogelijkheid dat ook u als bestuurder van een voorrangsvoertuig even moet wachten zodat u daarna gewoon u weg kan vervolgen.

Voorrang wordt u verleend. Mocht u toch bedenken het zal wel, onthoudt dan dit u zal niet de laatste collega zijn die zich kan verantwoorden bij de rechtelijke macht en wordt ontslagen voor plichts verzuim.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Eerst is de vraag werd er alleen met blauw gereden of had men alles aanstaan zoals voor geschreven. Ten tweede als u rijdt met blauw blauw en tau teu ASN bent u een voorrangsvoertuig dan dient men u voorrang te verlengen. Echter bestaat de mogelijkheid dat ook u als bestuurder van een voorrangsvoertuig even moet wachten zodat u daarna gewoon u weg kan vervolgen.

Voorrang wordt u verleend. Mocht u toch bedenken het zal wel, onthoudt dan dit u zal niet de laatste collega zijn die zich kan verantwoorden bij de rechtelijke macht en wordt ontslagen voor plichts verzuim.

Er werd alleen met blauw blauw gereden. De geluidssignalen waren niet aan.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Maxx je vliegt nu flink uit de bocht door te stellen dat als je als verkeersregelaar een poltieauto ( en dat geldt ook voor andere spoedvoertuigen )
met blauw-blauw al dan niet in combinatie met geluidssignalen een stopteken geeft dat je iets niet helemaal snapt.
Er zijn in het land voorbeelden geweest dat een dergelijk voertuig met recht is stilgezet door verkeersregelaars.
Een verkeersregelaar staat er namelijk ook voor de veiligheid van bestuurders van dit soort voertuigen.

1 voorbeeld is dat een politieauto met spoed dus OGS aan komt rijden onderweg naar weet ik veel en een stopteken heeft gekregen van een verkeersregelaar.
Politie flink over de zijk maar achteraf toch wel blij omdat als men doorgereden was een stelcomplaat of een rijplaat door de voorruit
had gekregen wat de inzittenden zwaar lichamelijk letsel had opgeleverd of zelfs de dood had gekost.
Vergeet niet dat een verkeersregelaar er staat voor de algehele verkeersveiligheid van ALLE weggebruikers.

En geloof me als jij mij als verkeersregelaar tegenkomt en jou een stopteken geef dat ik er verdomd goed over
nagedacht heb of dat wel de juiste beslissing is ja of nee.
En negeer je mij dan en ontstaat er een gevaarlijke situatie dan zorg ik er voor dat jij wat mag uitleggen op het buro want jij komt
aanrijden en hebt op dat moment niet het overzicht qua veiligheid wat ik wel heb.

Wat je ook voor het gemak vergeet Maxx is dat je met blauw-blauw vraagt om voorrang en je het niet automatisch hebt want je bent
op dat moment geen voorrangsvoertuig dat ben je pas als je ook je sirene aan hebt staan.

Voor de mensen die niet weten wat een stelcomplaat of rijplaat is zie hieronder de foto's en geloof me die wil jij niet door je voorruit
krijgen want je loop echt minimaal zwaar lichamelijk letsel op.



In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Ik ben goed bekend met de manoeuvre, om de draai te maken zijn beide rijstroken nodig. Om problemen te voorkomen zet inderdaad een VKR van GVU het verkeer stil nadat een aantal bussen komen aanrijden. De schuldige?

- De politieauto voerde geen geluidssignalen, hierdoor hoorden de buschauffeur de politiewagen niet aankomen.
- De buschauffeur keek niet in zijn spiegels (wss omdat het verkeer altijd stil staat achter hem) of dacht dat de politiewagen wel zou stoppen.
- De politieauto passeert de bus aan de verkeerde kant / had kunnen verwachten dat de bus die kant op zou sturen.
- Op het moment dat de politieauto een stopteken negeert, moet hij begrijpen dat er een reden voor het stopteken was en dat de buschauffeur de politiewagen niet verwacht.

In mijn ogen een inschattingsfout van de politie, maar dat kan gebeuren en heeft gelukkig geen ongeluk opgeleverd.  O0


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
1 voorbeeld is dat een politieauto met spoed dus OGS aan komt rijden onderweg naar weet ik veel en een stopteken heeft gekregen van een verkeersregelaar.
Politie flink over de zijk maar achteraf toch wel blij omdat als men doorgereden was een stelcomplaat of een rijplaat door de voorruit
had gekregen wat de inzittenden zwaar lichamelijk letsel had opgeleverd of zelfs de dood had gekost.
Vergeet niet dat een verkeersregelaar er staat voor de algehele verkeersveiligheid van ALLE weggebruikers.

Wat een bekend voorbeeld >:D



Stalen rijplaat van 2cm dik en 1.2*5m dus ongeveer 3ton vaak zwaarder nog dan een stelcomplaat
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.