Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 266722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Ik mis in alle reacties 1 cruciale stap: de VKR en het moment waarop hij het stop teken gaf. Lijkt mij cruciaal aangezien alle andere stappen daarop volgen en/of daaruit voortvloeien.

Ik heb o.a. in mijn verkeerslessen geleerd dat je eerst moet kijken en moet inschatten of het geven van een stopteken veilig kan, en het aanrijdend verkeer ook ruim voldoende tijd heeft om op tijd tot stilstand te komen.

Uiteraard heeft de VKR eerst gekeken, en was er ruim voldoende tijd voor de aanstormende politie auto om op tijd tot stilstand te komen, want anders gaat de casus nergens meer over  ;)
Helaas als ik de casus lees, blijkt dat nergens uit en lijkt het er zelfs op dat de VKR het stopteken gegeven heeft terwijl het tijdig tot stilstand te komen eigenlijk niet meer mogelijk was. Daarnaast had de VKR het blauw optisch signaal moeten zien, en daarop moeten acteren.

Verder distancieer ik mij van deze casus, aangezien het wel een heel erg "wat als" verhaal aan het worden is.

Buiten de ontheffingen om is de kans groot dat in het verkeersplan / draaiboek is vastgelegd dat de bussen deze draai maken. De reguliere procedure is dat politie en wegbeheerder het draaiboek goedkeuren. Van de politie mag in dat geval (in theorie!) verwacht worden dat men bekend is met het draaiboek en dus ook bekend met het feit dat de bus deze draai maakt. De praktijk is echter vaak anders.  >:D

In theorie misschien, maar helaas worden draaiboeken vaak pas op het laatste moment aangeleverd bij de politie en dan ook nog op een wijkteam of bij een verkeersdienst (onderdeel).
Daarnaast kan je onmogelijk een heel korps en aanliggende korpsem een draaiboek laten lezen, omdat ze er mogelijk mee te maken kunnen krijgen. Om dat soort zaken naast alle vermiste personen, gestolen auto's, bijzondere signaleringen, bijzondere korps aangelegenheden, wegwerkzaamheden/ openbrekingen, aandachtsvestigingen en ik vergeet nog veel meer, te gaan benoemen in een briefing en daarna als diender ook nog te onthouden is absoluut onmogelijk!
Dus "mag worden verwacht" ..... ja, je mag alles verwachten maar realistisch is het niet. Alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen (koninginnedag e.d.) worden dat soort draaiboeken gedeelt en openbaar gemaakt en dan ook nog alleen aan de dienders die er daadwerkelijk mee te maken krijgen.

In de regeling staat:

"Deze brancherichtlijn is van toepassing op politievoertuigen die rijden met optische en geluidssignalen (en dus voorrangsvoertuig
zijn in de zin van het RVV90). Daarnaast moet de brancherichtlijn worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het
rijden met de algemene ontheffing van de bepalingen van het RVV90
."


De richtlijn is dus ALTIJD de maximaal toelaarbare grens, of er dus MET of ZONDER OGS gereden wordt

Dank voor deze aanvulling! Toch vreemd dat de rechters daar in het geheel niet over spreken aangezien het door die regel, helemaal niet meer toe doet of er met of zonder OGS gereden werd. De bestuurder van de politiewagen was, als de rechter die regel aangehaald had, al schuldig aan het veroorzaken van het verkeersongeval door zijn te hoge snelheid (81 km/u gecorrigeerde snelheid).
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Mopper: ik zeg ook "in theorie". Ik weet exact hoe het werkt bij dat soort evenementen waar een heel "leger" aan politiemensen op de been is en alleen de mannen en vrouwen van de verkeerspolitie beeld hebben bij het verkeersplan. En zelfs dan is nog niet gezegd dat ze precies weten hoe het draaiboek in elkaar steekt. Nog afgezien van het feit dat de een zich er wel voor interesseert en de ander het wel best vindt.

Vriendjes?  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Bij elk evenement is er een uit gebreide briefing voor ons verkeersdienders om te weten hoe het zit en wat er wordt verwacht van ons. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer dit niet is gedaan.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Vriendjes?  0098

hahaha  O0

Maar het is de theoretische theorie hoor. Ik geloof, zou de cijfers er eens bij moeten zoeken, dat er gemiddeld per dag meer dan 10 "verkeersplannen" ingeleverd worden bij de politie regio Amsterdam (niet Amstelland!) Dat is dus waanzin om die door te geven aan de dienders.
Evenenementen is een iets ander verhaal, maar zelfs dan..... Als de RAI een tentoonstelling heeft, of de HeinHikken music hall een knap concert, of er is op het Stadionplein kermis dan is er al een verkeersplan. Dus kan je nagaan.....

En R100GS, je gaat me toch niet vertellen dat jullie bij elk evenement in Rotterdam ingeschakeld worden he?!  :P

Maar goed we laten we de verkeersplannen lekker in de kast staan! Back-on topic  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Bijna wel ja. :D :D


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
In België dezelfde soort discussies, tevens over het wel of niet mogen fotograferen van voertuigen en agenten en publiceren van foto's.

Mag de politie foutparkeren?
Mag de politie foutparkeren?
zoominvla·    
Gepubliceerd op 25 apr 2013
Een verkeerd geparkeerde politiewagen fotograferen en dat daarna posten op een sociale netwerksite, is een populaire bezigheid. Maar niet zonder gevaar zo blijkt.
Samen sterk in de hulpverlening!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Even de hele discussie in perspectief zetten:

De waard vertrouwd zijn gasten zoals ie zelf is. De vraag is: wie is de waard?
Wat komt eerder het kip of het ei? De vraag is: wie is de kip en wie het ei?

Alles heeft te maken met respect. U rijdt te hard mijnheer/ mevrouw, dan behoor je te respecteren dat je gestraft wordt.
Uw hond schijt in mijn tuin, daar kan mijn tuin niks aan doen, maar u en uw hond kunnen daar wel wat aan doen.

Respect! Accepteer en geef niet af op een ander als het je eigen "fout" is.

Wie is nu de waard? En wie is nu het ei?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Tsja, ook daar vind ik wel weer wat van. Voorop gesteld; controle is goed. De burgers en media zijn immers de democratische controle van de politie. Mocht er misbruik worden gemaakt van de bevoegdheid zoals parkeren op een gehandicaptenplaats omdat je een frietje wilt halen etc. vind ik kritiek van de burgers terecht.

Wat men vaak niet weet is waarom ze daar staan; wellicht zijn ze binnen ergens hulp aan het verlenen of is er een melding gekomen. Ook zie je steeds vaker foto's van 'bellende' agenten, wat er niet bij staat is dat de auto stil stond in een parkeervak. Men gaat altijd van het negatieve scenario uit en als we eens dubbel geparkeerd staan doen we dat altijd om eten te halen. Ook als bij het kruispunt OGS aangezet wordt doen we dit alleen maar omdat de chinees zojuist wordt gebracht...........  :D

Dit zijn zomaar even voorbeelden van foto's die op facebook worden geplaatst en waar de halve NL'se bevolking een emmer stront overheen kiepert, ongefundeerd en zonder kennis van feiten, omstandigheden en regelgeving.
In mijn ogen is het ook wel een klein beetje jaloezie.......  98uiye
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Misschien ook onbegrip. Veel mensen hebben geen flauw idee wat de politie allemaal doet. Op zich best begrijpelijk, het is alleen jammer dat ze vaak niet voor rede vatbaar zijn. Ze hebben zulke oogkleppen op dat ze niet luisteren naar een uitleg of mogelijke reden.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Daarom vind ik het ook goed dat er steeds meer filmpjes, gemaakt door de politie, op internet verschijnen.