Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265577 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Jij lokt bij mij even het rechtzetten van een klassieker uit: Het is Drommels. Met je trommels.  ;)

En dan nog even een on-topic-duit-in-het-zakje: Als ik ergens een boodschapje doe, staat de ambu nooit hinderlijk, echter wel ''uitrukgereed''.
OFF:
Och de een roept Dommelsch... ik dacht laat ik er een Trommels van maken... maar je hebt gelijk het is Drommels...  ;) ;D
Foutje bedankt :P

ON:
Ik vind wat Zwelgje zegt het beste gepast...overtreding / vrijstelling...

Maar inderdaad en misschien ben ik er daar wel een van... zijn er mensen die zich irriteren wanneer de politie misbruik maakt van de situatie als geschetst is van die agent die de wagen gewoon domweg op een invaliden plek parkeert terwijl er plek genoeg is op andere plekken... bij de politie zijn er ook regels en die zijn er om nageleefd te worden... En natuurlijk zijn er momenten dat er regels overtreden moeten worden omdat het noodzakelijk kwaad in het spel is. Jullie noemen dit dan vrijstelling...

Maar als er door rood gereden word omdat men onderweg is naar een politiebureau... tsja.. dan word er geroepen ze zijn voor hun beroep onderweg dus ze hebben vrijstelling... Staan ze voor linksaf en gaan ze rechtdoor met piepende banden dan is dat vrijstelling...
Parkeren ze voor de deur bij de bakker midden in een stad waar normaal gesproken alleen een wandelgebied is... is dat vrijstelling...
Maar bij alle vrijstellingen die ik hier boven genoemd hebt, overtreden ze de verkeersregels... wat ze ook doen...

Als ICT'er zijnde heb je bij een bedrijf ook een vrijstelling... genaamd adminrechten... wij moeten alles testen of software functioneert of niet dus we overtreden de regels van het niet mogen installeren van vreemde software...  Wij als ICT'ers overtreden daarmee dan toch ook de regels... Tsja wij mogen dat want wij zijn de ICT'ers en dus de professionals...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
OFF:
Och de een roept Dommelsch... ik dacht laat ik er een Trommels van maken... maar je hebt gelijk het is Drommels...  ;) ;D
Foutje bedankt :P

ON:
Ik vind wat Zwelgje zegt het beste gepast...overtreding / vrijstelling...

Maar inderdaad en misschien ben ik er daar wel een van... zijn er mensen die zich irriteren wanneer de politie misbruik maakt van de situatie als geschetst is van die agent die de wagen gewoon domweg op een invaliden plek parkeert terwijl er plek genoeg is op andere plekken... bij de politie zijn er ook regels en die zijn er om nageleefd te worden... En natuurlijk zijn er momenten dat er regels overtreden moeten worden omdat het noodzakelijk kwaad in het spel is. Jullie noemen dit dan vrijstelling...

Maar als er door rood gereden word omdat men onderweg is naar een politiebureau... tsja.. dan word er geroepen ze zijn voor hun beroep onderweg dus ze hebben vrijstelling... Staan ze voor linksaf en gaan ze rechtdoor met piepende banden dan is dat vrijstelling...
Parkeren ze voor de deur bij de bakker midden in een stad waar normaal gesproken alleen een wandelgebied is... is dat vrijstelling...
Maar bij alle vrijstellingen die ik hier boven genoemd hebt, overtreden ze de verkeersregels... wat ze ook doen...

Als ICT'er zijnde heb je bij een bedrijf ook een vrijstelling... genaamd adminrechten... wij moeten alles testen of software functioneert of niet dus we overtreden de regels van het niet mogen installeren van vreemde software...  Wij als ICT'ers overtreden daarmee dan toch ook de regels... Tsja wij mogen dat want wij zijn de ICT'ers en dus de professionals...

Volgens mij is het zo, dat als je vrijstelling geniet van bepaalde regels, om wat voor reden dan ook, dat je de regels niet overtreedt. Omdat op dat moment, om die geldende reden, die regels op jou niet van toepassing zijn. Je kunt ze dan dus ook niet overtreden.

De voorbeelden die jij allemaal geeft, ga je uit van voorbeelden die ook op een andere manier zijn uit te leggen. Dat ga ik niet doen. Als ik voor alle keren dat ik gebruik maak van die vrijstelling dit moet uitleggen aan die burger die zich daaraan irriteert, dan kan ik mijn werk niet meer doen. Achteraf wil ik met alle liefde zoiets uitleggen. Echter DIE moeite neemt diezelfde burger niet, nee dan gaat diezelfde burger maar uit van het slechte van de politie en gaat er lekker over zeiken... DAAR wordt ik wel moe van...

Nogmaals 97% van de collega's maakt gewoon gebruik van de vrijstellingen voor het werk zoals dat hoort. Dat er een gedeelte collega's is die er misbruik van maken, daar baal ik van en die worden ook echt wel door de eigen collega's hierop aangesproken...

Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere relaas...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Nogmaals 97% van de collega's maakt gewoon gebruik van de vrijstellingen voor het werk zoals dat hoort. Dat er een gedeelte collega's is die er misbruik van maken, daar baal ik van en die worden ook echt wel door de eigen collega's hierop aangesproken...

Ik snap best dat je daar van baalt want nu word namelijk jij en je goede collega's hier namelijk op aangekeken. Eens een domme agent getroffen en je treft ze altijd... Agenten worden namelijk allemaal over 1 kam gestreken...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Nogmaals 97% van de collega's maakt gewoon gebruik van de vrijstellingen voor het werk zoals dat hoort. Dat er een gedeelte collega's is die er misbruik van maken, daar baal ik van en die worden ook echt wel door de eigen collega's hierop aangesproken...
Ik snap best dat je daar van baalt want nu word namelijk jij en je goede collega's hier namelijk op aangekeken. Eens een domme agent getroffen en je treft ze altijd... Agenten worden namelijk allemaal over 1 kam gestreken...

Als het maar 3% zou betreffen dan denk ik niet eens dat het op zou vallen. Maar er zijn diverse reportages geweest waaronder die van PRdV, Reportage, destijds Brandpunt enz. Die dat tegenspreken. :(
Hier in Lelystad zie je "Perspectief"(Boa clubje van de gemeente) tot zelfs hun auto's op invaliden plaatsen zetten terwijl er naast een plek leeg is :( of ze zetten hem op de stoep :( Maar ook de Politie hier zie je zelden tot nooit in een parkeervak staan, ja voor het politiebureau.  ^-^
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Als het maar 3% zou betreffen dan denk ik niet eens dat het op zou vallen. Maar er zijn diverse reportages geweest waaronder die van PRdV, Reportage, destijds Brandpunt enz. Die dat tegenspreken. :(

Ja, dan heb je inderdaad hard bewijs.  ::)

Ik kan me de ergernis ergens wel voorstellen, maar herken me niet in het beeld dat hier door verschillende mensen geschetst wordt. Heb veel diensten meegedraaid tijdens m'n stage bij de politie en daar werd altijd zeer integer met vrijstellingen omgegaan. Ik denk dat het zelfreinigend vermogen dat Grizz aanhaalt inderdaad erg groot is.
Senior GGP / Oost-Brabant


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Als het maar 3% zou betreffen dan denk ik niet eens dat het op zou vallen. Maar er zijn diverse reportages geweest waaronder die van PRdV, Reportage, destijds Brandpunt enz. Die dat tegenspreken. :(
Hier in Lelystad zie je "Perspectief"(Boa clubje van de gemeente) tot zelfs hun auto's op invaliden plaatsen zetten terwijl er naast een plek leeg is :( of ze zetten hem op de stoep :( Maar ook de Politie hier zie je zelden tot nooit in een parkeervak staan, ja voor het politiebureau.  ^-^

t mooie is dat nu boa's, vht's erbij gehaald worden. Nogmaals, ik probeer het goede voorbeeld te geven. Maar als ik een melding heb, ga ik niet rond rijden voor een parkeerplek. Dan gaat ie op de de dichtst bijzijnde plek waar ie kan staan. Dat anderen niet kunnen zien dat ik aan het werk ben.... ehhhh hallo er staat geen prive auto geloof ik, maar een met blauwe lampen en zuurstokstriping op het plaatwerk...

De burger mag best mondig zijn. Maar ik verbeter mijn cv-monteur ook niet voor ie aan het werk is. daar vertrouw ik op.... dat zou bij ons ook wel eens mogen zijn.........
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
t mooie is dat nu boa's, vht's erbij gehaald worden. Nogmaals, ik probeer het goede voorbeeld te geven. Maar als ik een melding heb, ga ik niet rond rijden voor een parkeerplek. Dan gaat ie op de de dichtst bijzijnde plek waar ie kan staan. Dat anderen niet kunnen zien dat ik aan het werk ben.... ehhhh hallo er staat geen prive auto geloof ik, maar een met blauwe lampen en zuurstokstriping op het plaatwerk...

De burger mag best mondig zijn. Maar ik verbeter mijn cv-monteur ook niet voor ie aan het werk is. daar vertrouw ik op.... dat zou bij ons ook wel eens mogen zijn.........

Denk dat iedereen het er over eens is dat het prima is wanneer je in het geval van een melding de wagen zo nodig midden op de weg laat staan grizz. Van mijn part parkeer je hem midden in mn voortuin om zo snel mogelijk met de reanimatie van mn buurman te beginnen. Of om een overvaller in de nek te grijpen etc.

Waar 'wij burgers' moeite mee hebben is het misbruik maken van vrijstellingen. Dus wanneer het niet nodig is voor het uitvoeren van je taak. Het op de stoep of invalide plaats parkeren om een boodschapje te doen terwijl er een paar meter verderop plekken vrij zijn. Door rood rijden om op tijd terug te zijn voor de lunch. Eenrichtingsverkeer negeren omdat ze simpelweg geen zin hebben om te rijden. Bij file de vluchtstrook pakken want hun dienst zit er bijna op en ze willen op tijd naar huis.

En ja ik ga er van uit dat verreweg de meeste agenten hun best doen om hun werk goed en netjes te doen. Maar ik ken genoeg agenten om te weten dat het mensen zijn en geen heiligen. Wanneer je dan soms acties ziet ga je je toch echt afvragen waar het voor nodig is. En ja het kan zijn dat er net een melding bij hun binnenkomt waar ze achteraan moeten. Maar ik geloof niet dat dat altijd zo is.

Wat er dan ook met name steekt is dat wanneer een burger hetzelfde doet met dezelfde reden, of zelfs een betere reden, dat hij/zij dan een boete krijgt van honderden euro's. Maar een ander komt er mee weg omdat ie een zuurstok wagen heeft?


Gast

  • Gast
Maar ik ken genoeg agenten om te weten dat het mensen zijn en geen heiligen.

Ik ken genoeg mensen die geen agent zijn en toch misbruik maken van ontheffingen die ze helemaal niet eens hebben.... Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
kijk en daar gaan we weer....

overal waar de burger een politieagent een overtreding ziet maken gaat ie er vanuit dat ie misbruik maakt van zijn bevoegdheden...

Ik wordt daar zo godvergeten moe van... nogmaals... jij WEET niet waar ik, of mijn collega's, mee bezig zijn, maar je gaat er maar vanuit dat het misbruik is...

Ik stop ook lekker met uitleggen en mensen wijzer maken.... want anders ben ik het aan het goedpraten of collega's verdedigen...

Maar als er iets anders bij jouzelf aan de hand is mag ik m in je tuin parkeren.... over hypocriet gesproken... want dan is er er wel weer een andere burger die het asosociaal vindt...

De politie heeft bevoegdheden en vrijstellingen en daar wordt gebruikt van gemaakt. Ja de politie doet dingen die de burger niet mag omdat het anders niet werkbaar is. Nee dat is niet eerlijk en ja daar krijg jij wel een bekeuring voor... kut voor je moet je je maar aan de regels houden...

Nee ik ben niet roomser dan de paus en ja ik maak vaak genoeg gebruik van mijn vrijstelling. Er zijn in deze discussie al genoeg redenen gegeven over het hoe en waarom...

Als je zelf je aan de regeltjes houdt krijg je ook geen bekeuring... eigenlijk best simpel he..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
kijk en daar gaan we weer....

overal waar de burger een politieagent een overtreding ziet maken gaat ie er vanuit dat ie misbruik maakt van zijn bevoegdheden...

Ik wordt daar zo godvergeten moe van... nogmaals... jij WEET niet waar ik, of mijn collega's, mee bezig zijn, maar je gaat er maar vanuit dat het misbruik is...

Ik stop ook lekker met uitleggen en mensen wijzer maken.... want anders ben ik het aan het goedpraten of collega's verdedigen...

Maar als er iets anders bij jouzelf aan de hand is mag ik m in je tuin parkeren.... over hypocriet gesproken... want dan is er er wel weer een andere burger die het asosociaal vindt...

De politie heeft bevoegdheden en vrijstellingen en daar wordt gebruikt van gemaakt. Ja de politie doet dingen die de burger niet mag omdat het anders niet werkbaar is. Nee dat is niet eerlijk en ja daar krijg jij wel een bekeuring voor... kut voor je moet je je maar aan de regels houden...

Nee ik ben niet roomser dan de paus en ja ik maak vaak genoeg gebruik van mijn vrijstelling. Er zijn in deze discussie al genoeg redenen gegeven over het hoe en waarom...

Als je zelf je aan de regeltjes houdt krijg je ook geen bekeuring... eigenlijk best simpel he..


  O0 O0

En voor degene die toch willen klagen, dien een klacht in. Als je dat maar vaak genoeg doet, nemen ze je vanzelf niet meer serieus.
Als laatste... en dat Grizz ook al vanochtend: Men moet eens vertrouwen hebben dat er agenten zijn die GEBRUIK maken van hun vrijstellingen en dat dit geen MISBRUIK is. Of moet ik er ook met me neus boven op staan als mijn auto voor een beurt gaat? En continu tegen de monteur vertellen, vergeet niet het oliefilter te verversen. Oja je moet olie in het blok doen. Kijk ook even of de remmen nog goed zijn. Ik vertrouw erop dat die man vakkundig genoeg is. Heb dat vertrouwen dan ook in de man en vrouw in het blauw!

Het is gewoon zo dat veel burgers het "leuk" vinden om te klagen over de politie. Maar owee als we net te laat bij die woninginbraak zijn. Men verwacht heel erg, maar we mogen niks. Zo denkt de maatschappij erover. Terwijl er wel degelijk regeltjes zijn die ervoor zorgen dat we meer mogen dan iemand anders.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.