Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265581 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
kijk en daar gaan we weer....

overal waar de burger een politieagent een overtreding ziet maken gaat ie er vanuit dat ie misbruik maakt van zijn bevoegdheden...

Ik wordt daar zo godvergeten moe van... nogmaals... jij WEET niet waar ik, of mijn collega's, mee bezig zijn, maar je gaat er maar vanuit dat het misbruik is...

Ik stop ook lekker met uitleggen en mensen wijzer maken.... want anders ben ik het aan het goedpraten of collega's verdedigen...

Maar als er iets anders bij jouzelf aan de hand is mag ik m in je tuin parkeren.... over hypocriet gesproken... want dan is er er wel weer een andere burger die het asosociaal vindt...

De politie heeft bevoegdheden en vrijstellingen en daar wordt gebruikt van gemaakt. Ja de politie doet dingen die de burger niet mag omdat het anders niet werkbaar is. Nee dat is niet eerlijk en ja daar krijg jij wel een bekeuring voor... kut voor je moet je je maar aan de regels houden...

Nee ik ben niet roomser dan de paus en ja ik maak vaak genoeg gebruik van mijn vrijstelling. Er zijn in deze discussie al genoeg redenen gegeven over het hoe en waarom...

Als je zelf je aan de regeltjes houdt krijg je ook geen bekeuring... eigenlijk best simpel he..

Ok.....

Wil je nu echt niet geloven dat ik jullie groot gelijk geef en het terecht vind dat jullie deze vrijstellingen hebben of ben je er zo aan gewend dat mensen klagen dat je er domweg overheen leest?

Ik ga er eigenlijk nooit van uit dat het misbruik is wanneer ik iets zie gebeuren. En zelfs vind ik de situatie vreemd en onwaarschijnlijk, dan nog zal ik de agent in kwestie er niet op aanspreken laat staan een klacht indienen. Maar ik twijfel er geen moment aan dat er agenten zullen zijn die weleens misbruik maken van hun vrijstellingen.

En ja ik snap dondersgoed dat jullie moe worden van mensen die komen zeuren en klagen terwijl jullie met jullie werk bezig zijn. En ja leuk voorbeeldje van Pully, ik ben werkzaam als monteur (al is dat gelukkig niet als automonteur) en ja ik krijg dat soort gezeur ook over me heen. Chauffeurs die je constant op de vingers kijken, als in twijfel trekken wat je doet, en alles afkraken en vervloeken. Maar moet ik dan een andere chauffeur die een kritische vraag stelt of opmerking maakt er meteen van uitgaan dat ie van het ergste soort is?

Ik probeer in dit topic, als burger zijnde, aan te geven dat ik het heel terecht vind dat de politie deze vrijstellingen heeft. En indien nodig ook kan en mag gebruiken. Het enige wat ik daarbij opmerk is dat er ook een deel is wat hier minder netjes mee omgaat, en dat dat betreurenswaardig is.

Waar ik zo langzamerhand moe van word is agenten die burgers blijkbaar alleen maar als lastig kunnen zien. En oh wee als wij een verkeerd woordje gebruiken....

Kom op heren, probeer ook eens het positieve te lezen.....  98uiye


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Hoe weet je nu dat de dienders misbruik maken van hun vrijstelling? Heb je het gevraagd? Heb je een WOB-verzoek ingediend?
Ik heb regelmatig de bemanning van autospuiten in Amsterdam boodschappen zien doen. Zij hebben geen vrijstelling maar de autospuit staat wel voor de deur. Nimmer heb ik daar iemand een opmerking over horen maken.
Ik heb zelf enkele jaren bij de Dierenambulance gewerkt. Ook dan stond de auto dichtbij. Het is namelijk wel handig als je nog extra spullen blijkt nodig te hebben (of als je vlot weg moet voor een rit met een spoedeisend karakter).
Ik maak mij er niet druk om als oom agent de auto in de buurt heeft staan.
O ja, nog iets. Waarom een politiewagen op een invalideplek wordt geparkeerd bij een winkelcentrum? De vakken zijn vaak wat breder. Als er een verdachte moet worden ingeladen, loopt men niet zo te klooien tussen de geparkeerde auto's.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Heren van het goed leven,

Er zijn agenten die het goed doen en er zijn agenten die het verkeerd doen..
Welke agenten dat zijn weten ze zelf donders goed... Maar in ieder beroep heb je de rotte appels...
En of dat nou een hoog percentage is of laag percentage dat maakt niet uit...
Alleen zullen de goede onder de kwade moeten lijden... en dat zal overal zo zijn...

Wat ik bijvoorbeeld als ik wegmisbruikers kijk dan zie ik agenten over een doorgetrokken streep inhalen terwijl ze iemand achterna zitten...
Weet zeker dat velen die ze inhalen zouden zeggen daar gaat weet zo'n klootzak de net ookal maar wat ze niet weten is dat het politie is..
Totdat sommige agenten " verstandig" zijn en het bord achterop de wagen (hoe jullie het noemen even vergeten) Politie aanzetten...
Dan is het ineens duidelijk voor iedereen die jullie over de streep inhalen...

Het gaat er denk ik ook om dat jullie meer duidelijkheid moeten geven over jullie beroep..
En dat geven jullie hier in het forum al redelijk veel... de ene verhaal naar het andere... maar als mensen jullie aanspreken op straat?
Worden deze dan ook zo afgeblaft als hier op het forum? Dan zal het er zeker niet duidelijker op worden....

Dus als sommige agenten zich nou eens als mensen gedragen... dan ben je al een stap de goede richting op.
Want zoals velen zeggen agenten... die leven boven de wet... Want ja dat is hun beroep en dat noemen ze vrijstelling...

En owja een rotte appel is niet een agent met een rotdag en een pesthumeur...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Je benoemt een aantal zaken. Onder andere het gedeelte van Wegmisbruikers waarbij de politie hun bordje 'politie' moet aanzetten bij het inhalen. Als men niet weet dat het politie is, wat is dan precies het probleem tegenover het gebruik-maken-van-vrijstelling-imago?

En agenten leven boven de wet, of maken gebruik van vrijstelling bepaald in de wet?

Voorbeeld: ik haal een winkelboef op bij een supermarkt in een autovrije zone. Dan gaat de auto op de (brede) stoep. Ik heb nog NOOIT een burger gehad zie op een normale wijze vroeg waarom wij niet net als alle anderen in een parkeervak 200m verderop parkeerden. Altijd gaat het op een snauwende toon, door mensen die eigenlijk heel goed weten dat wij vrijstelling hebben, maar er toch nog graag even iets over willen roepen. Of een briefje onder de ruitenwisser met een scheldkanon, had er een foto van moeten maken...


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Precies, de meesten roepen zomaar wat en staan niet open voor een uitleg. Mensen zijn bevooroordeeld en willen graag wat te klagen hebben over de politie. Als je met die instelling een dialoog aangaat sta je niet open voor de uitleg. De meesten zijn echt niet voor rede vatbaar.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Wat ik bijvoorbeeld als ik wegmisbruikers kijk dan zie ik agenten over een doorgetrokken streep inhalen terwijl ze iemand achterna zitten...
Weet zeker dat velen die ze inhalen zouden zeggen daar gaat weet zo'n klootzak de net ookal maar wat ze niet weten is dat het politie is..
Totdat sommige agenten " verstandig" zijn en het bord achterop de wagen (hoe jullie het noemen even vergeten) Politie aanzetten...
Dan is het ineens duidelijk voor iedereen die jullie over de streep inhalen...
Citaat

Als ik in een burgerauto surveilleer dan is het juist niet de bedoeling dat men weet dat ik politieagent ben. Daarnaast als ik mensen inhaal en ze zien niet dat ik van de politie ben. Prima toch? Dat is namelijk de bedoeling van een onopvallend voertuig. Anders had ik net zo goed een opvallend voertuig kunnen gebruiken. Het is juist vaak uit tactische overweging dat men niet bekend wil maken dat het voertuig een politievoertuig is. Of moet het OT ook maar altijd een bordje politie voeren...

Het gaat er denk ik ook om dat jullie meer duidelijkheid moeten geven over jullie beroep..
En dat geven jullie hier in het forum al redelijk veel... de ene verhaal naar het andere... maar als mensen jullie aanspreken op straat?
Worden deze dan ook zo afgeblaft als hier op het forum? Dan zal het er zeker niet duidelijker op worden....

Welke duidelijkheid moet ik als agent geven over mijn werk? Ik denk niet dat dit aan mij is. Als dat er ook nog bij komt, voorlichting geven.. Dan heb ik helemaal geen tijd meer voor mijn echte werk. Niet alleen dat, maar dan wordt ik echt onder betaald. Ik moet dan voor zo'n 80 uur werk in een werkweek van 38 uur proppen. Dat gaat echt niet. Want ik denk niet dat de baas blij is als ik structureel overwerk heb.  98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Ik kan niet voor andere collega's spreken, maar ik hou me aan de regels gesteld aan de vrijstelling. Ja, ik heb meldingen die binnen 30 seconden door de meldkamer afgemeld worden omdat er bijvoorbeeld een wijkagent zonder GPS al ter plaatse is. Of omdat de ambu het alleen af kan, of gewoon omdat het de Stationsstraat in een andere plaats is. Ik besef dat dit er voor de burger heel gek uit ziet, maar daar kan ik niets aan doen.

Ik heb zelfs een ouder echtpaar op bureau gehad die boos op mij was omdat ik zonder blauw en sirene door rood reed op een kruising. Na een goed gesprek waarin ik uitlegde dat ik naar een heterdaad inbraakmelding onderweg was waar vanaf de kruising het pand te zien is, bedankten zij mij voor de uitleg. Ze wisten niet dat wij zonder blauw ook door rood mochten.

Je kunt de burger hierin nooit tevreden stellen. Mensen die me toesnauwen dat ik mij aan de regels moet houden krijgen van mij het antwoord terug dat ik bij hun reanimatie voortaan niet meer door rood zal rijden. Die confrontatie wil nog wel eens werken.

Voor de rest, niet zo jaloers zijn dat de politie vrijstellingen heeft. Het hoort bij ons werk en als je het echt niet vertrouwt kom dan even naar het bureau en vraag een gesprekje met de chef.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik kan niet voor andere collega's spreken, maar ik hou me aan de regels gesteld aan de vrijstelling. Ja, ik heb meldingen die binnen 30 seconden door de meldkamer afgemeld worden omdat er bijvoorbeeld een wijkagent zonder GPS al ter plaatse is. Of omdat de ambu het alleen af kan, of gewoon omdat het de Stationsstraat in een andere plaats is. Ik besef dat dit er voor de burger heel gek uit ziet, maar daar kan ik niets aan doen.

Ik heb zelfs een ouder echtpaar op bureau gehad die boos op mij was omdat ik zonder blauw en sirene door rood reed op een kruising. Na een goed gesprek waarin ik uitlegde dat ik naar een heterdaad inbraakmelding onderweg was waar vanaf de kruising het pand te zien is, bedankten zij mij voor de uitleg. Ze wisten niet dat wij zonder blauw ook door rood mochten.

Je kunt de burger hierin nooit tevreden stellen. Mensen die me toesnauwen dat ik mij aan de regels moet houden krijgen van mij het antwoord terug dat ik bij hun reanimatie voortaan niet meer door rood zal rijden. Die confrontatie wil nog wel eens werken.

Voor de rest, niet zo jaloers zijn dat de politie vrijstellingen heeft. Het hoort bij ons werk en als je het echt niet vertrouwt kom dan even naar het bureau en vraag een gesprekje met de chef.

Hopelijk lezen ze dit niet bij mij in de wijk. Ik denk dat de wijkteamchef het nog erg druk gaat krijgen dan. Heb regelmatig boze blikken.
Ik denk ook dat het ligt in wel gebied je werkzaam bent.

Maar ik verwijs iedereen naar het internet en anders de afdeling voorlichting. Succes. Laten we de zelfredzaamheid van de burger weer een beetje nieuw leven inblazen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Hopelijk lezen ze dit niet bij mij in de wijk. Ik denk dat de wijkteamchef het nog erg druk gaat krijgen dan. Heb regelmatig boze blikken.
Ik denk ook dat het ligt in wel gebied je werkzaam bent.

Maar ik verwijs iedereen naar het internet en anders de afdeling voorlichting. Succes. Laten we de zelfredzaamheid van de burger weer een beetje nieuw leven inblazen.
;D

Het valt hier wel mee.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het gaat er denk ik ook om dat jullie meer duidelijkheid moeten geven over jullie beroep..
En dat geven jullie hier in het forum al redelijk veel... de ene verhaal naar het andere... maar als mensen jullie aanspreken op straat?
Worden deze dan ook zo afgeblaft als hier op het forum? Dan zal het er zeker niet duidelijker op worden....

Persoonlijk vind ik het afblaffen wel meevallen gelet op de bakken stront die hier worden leeggegooid over de politie.

Maar om even terug te komen op het dik gemaakte deel uit bovenstaande qoute.
Sinds de nieuwe site www.politie.nl er is kan iedere burger volgens mij alles terug vinden wat je maar wilt weten door te klikken op http://www.politie.nl/onderwerpen

Wat betreft het verhaal omtrent de Vrijstellingen in het verkeer kan je heel veel c.q. alles lezen op
http://www.politie.nl/onderwerpen/bevoegdheden-politie.html#waarom-heeft-de-politie-vrijstelling-van-verkeersregels

Hoop nu echt dat het zeiken c.q. mierenneuken op dan wel tegen de politie hier op het forum eindelijk eens is afgelopen want ik wordt er echt kots en kots misselijk van.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen