Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 266478 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bart015

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • Semper Fi
Wie van de klagers woont in een gebied met vaak te weinig parkeervakken in de buurt of smalle straatjes?

Oh die inbreker die net nog in je huis stond is net weggevlucht. Wat zei u? Waren we niet snel genoeg ter plaatse? Ja sorry we mochten door al dat geklaag niet meer op de stoep parkeren dus stonden 500 meter verderop, maar wel netjes in het vak hoor ;) Een goede avond nog mijnheer/mevrouw.

Is misschien een knullig verhaal maar wel keiharde realiteit wanneer de politie geen ontzeggingen had gehad en ja er wordt misschien door een X aantal misbruik van gemaakt, maar wees eens eerlijk van ieder voorrecht wordt door een ieder wel een keer misbruik geweest maar ja...
Met vriendelijke groet, Bart  Student Informatica Hulpverleningsfotografie


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Ja, dan heb je inderdaad hard bewijs.  ::)

Duurde ff voor ik weer iets van tijd had, maar in deze uitzending zat de OvJ met een politieradio bij de reporter in de auto  :-X

Wat mij opvalt is dat als de burger klaagt over mogelijk misbruik dat dan politie achterop hun tenen staan. Want ze hebben die vrijstellingen toch niet voor niets!?

Is misschien een knullig verhaal maar wel keiharde realiteit wanneer de politie geen ontzeggingen had gehad en ja er wordt misschien door een X aantal misbruik van gemaakt, maar wees eens eerlijk van ieder voorrecht wordt door een ieder wel een keer misbruik geweest maar ja...

En dan wordt burgers verweten alles uit verband te trekken? Volgens mij kunnen de heren in het blauw het ook aardig als ik dit lees :(

Gebruik van vrijstellingen is ok, als het voor de dienst is. Alleen is het geloof bij de burger weg, is dat belangrijk? Ik denk van wel, zo voorkom je agressie tegen de Politie. Maar zo voorkom je ook dat de Politie door de burger wordt gezien als een instelling die de regeltjes wel wil doen naleven, maar zelf niet wil worden gewezen op de naleving. Want wie is de burger dat zij de politie wil gecontroleerd hebben?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Om een mooi voorbeeld te nemen van uitzonderingen van de politie...

Afgelopen zaterdagavond stond ik stil bij de kruissing N325(pleyweg) en de A325(nijmeegseweg)...
Tegenover mij stond een politiewagen netjes te wachten met zijn knipperlicht op links...
Vervolgens ging het licht voor rechtdoor op groen en ging hij met piepende banden ook rechtdoor...
Toch even op deze reageren, want dit is m.i. juist een fout voorbeeld. Piepende banden = spinnende wielen. Dat is overtreding art. 5 WVW en daarvoor heeft de politie geen vrijstelling. 98uiye
Echter kan het zomaar zo zijn dat ze net daar de grip verloren (door slecht wegdek bijvoorbeeld) waar dat met een zelfde hoeveelheid gas en koppel elders niet zou zijn gebeurd. Wat ik maar zeggen wil, als een agent ergens met piepende bandjes vertrekt (zeker met herkenbaar voertuig), zou dat misschien niet moeten gebeuren (art. 5), maar zul je mij er niet over horen klagen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Toch even op deze reageren, want dit is m.i. juist een fout voorbeeld. Piepende banden = spinnende wielen. Dat is overtreding art. 5 WVW en daarvoor heeft de politie geen vrijstelling. 98uiye
Echter kan het zomaar zo zijn dat ze net daar de grip verloren (door slecht wegdek bijvoorbeeld) waar dat met een zelfde hoeveelheid gas en koppel elders niet zou zijn gebeurd. Wat ik maar zeggen wil, als een agent ergens met piepende bandjes vertrekt (zeker met herkenbaar voertuig), zou dat misschien niet moeten gebeuren (art. 5), maar zul je mij er niet over horen klagen.
Ik zie het verband niet tussen artikel 5 WvW en het uit stilstand per ongeluk wegrijden met piepende banden?  :-X


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Ik zie het verband niet tussen artikel 5 WvW en het uit stilstand per ongeluk wegrijden met piepende banden?  :-X

Piepende banden = slippende wielen = ongecontroleerd wegrijden resulteert in het niet onder controle hebben van je voertuig is een art 5.

Nu niet komen met "denk je niet dat agenten niet kunnen rijden" want dat is niet im frage. Maar als het zo wordt gezien bij een willekeurige burger geld het ook voor een agent. O0 En nee, dat heeft niets met vrijstellingen te maken dat heeft met mens zijn te maken wat ik mag hopen dat een agent nog steeds is 998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Piepende banden = slippende wielen = ongecontroleerd wegrijden resulteert in het niet onder controle hebben van je voertuig is een art 5.

Nu niet komen met "denk je niet dat agenten niet kunnen rijden" want dat is niet im frage. Maar als het zo wordt gezien bij een willekeurige burger geld het ook voor een agent. O0 En nee, dat heeft niets met vrijstellingen te maken dat heeft met mens zijn te maken wat ik mag hopen dat een agent nog steeds is 998765
Als je je voertuig niet onder controle hebt, staat dit mijns inziens niet direct gelijk aan het veroorzaken van gevaar of hinder op de weg..
Pas als er zich echt een gevaarlijke situatie voordoet of zich voor kan doen door het niet onder controle hebben van het voertuig, kan er gesproken worden van artikel 5.

In dit specifieke geval hebben we allen (uitgezonderd thetwin84) niet genoeg informatie om te kunnen bepalen of het hier wel of niet om een artikel 5 gaat. Echter, in het geval van een auto die groen heeft, aangenomen dat alle spiegels goed zijn gecontroleerd en de kruising goed te overzien is, lijkt een artikel 5 me niet aan de orde.  O0


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Goed... dus slippende banden zijn per definitie oncontroleerbaar ?  O0

Tja... dus die motorrijder die met 160 op zijn achterwiel rijdt heeft ook zijn motorfiets niet onder controle ?  :-X

Het gaat om het gevaar en of hinder opleveren... Misschien voordat je ook maar iets begint te roepen over een wetsartikel je er ook eens in verdiepen. Ik ben wel een beetje klaar met de discussie hier.

De politie heeft vrijstellingen in het verkeer en altijd wordt er achteraf beoordeelt (als dat nodig is) of hij deze mocht gebruiken. Dat een zelfde burger daar een bekeuring voor krijgt... vervelend voor je. Moet je je maar aan de regels houden. Dat doe ik nl in mijn prive tijd ook. Als ik aan het werk ben, gedraag ik me zoals het hoort, omdat ik een voorbeeldfunctie heb, totdat ik iets zie waardoor ik moet optreden of een melding krijg, dan maak ik gebruik van mijn vrijstellingen.

Nogmaals vervelend voor je als je een bekeuring hebt gekregen, maar die heb je volledig aan jezelf te danken... maar daarna is het natuurlijk ook zo makkelijk om tegen (of over) de politie te janken.... en ja dat rijmt... >:D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Toch even op deze reageren, want dit is m.i. juist een fout voorbeeld. Piepende banden = spinnende wielen. Dat is overtreding art. 5 WVW en daarvoor heeft de politie geen vrijstelling. 98uiye

Het overkomt mij ook wel eens als ik uit stilstand weg rij. Ben ik nu een wegpiraat?

Maar als het zo wordt gezien bij een willekeurige burger geld het ook voor een agent.

Sterker,  het is mij 2 keer gebeurd bij het wegrijden bij een verkeerslicht, met een politie auto achter mij. Zij hebben mij niet staande gehouden, niet aangesproken en geen PV gemaakt. Maja, misschien "had ik geluk" en was het grizz of Dion die achter mij reden......

Hoewel ik zelf zeker kritisch ben tegenover de Politie, als onderdeel van de Overheid, vind ik dit topic toch vervallen in "spijkers op laag water zoeken".
Misschien kunnen we, zoals op vele forums, een "klaagmuur" topic maken. Dan kunnen mensen over van alles klagen zonder dat er op gereageerd mag/hoeft te worden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Het overkomt mij ook wel eens als ik uit stilstand weg rij. Ben ik nu een wegpiraat?
Ja.  >:D
(En ik ook.)