Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Waar het mij om gaat is dat er zeker kritisch gekeken mag worden naar mijn eigen optreden en naar het optreden van de politie in het algemeen. Ik denk ook zeker dat er veel zaken voor verbetering vatbaar zijn. Dus kritisch zijn is absoluut niet slecht.

Ik ben alleen ook van mening, en ik denk meerdere collega's hier, dat wij als merendeel van de politie ons dondersgoed bewust zijn van onze voorbeeldfunctie en het feit dat wij in een glazen huisje leven. Dit zowel bij de politie als prive. Als er dan geroepen gaat worden dat het de politie misbruik maakt van zijn vrijstellingen, dan raakt mij dat persoonlijk. Ik ben trots op mijn vak en gedreven in mijn werk. Ik maak echter ook GEBRUIK van mijn vrijstellingen en ja ook daar zoek ik wel eens de grenzen van op.

Het vervelende vind ik dat hier met argumenten worden gegooid die geen argumenten zijn. Want ik heb de politie wel eens dit zien doen. Dat mag niet.

Nee dat mag u als burger niet.

Als ik het doe als politie ben ik hoogstwaarschijnlijk met mijn werk en mag u erop vertrouwen dat ik dan gebruik maak van die vrijstelling. U vertrouwt er namelijk ook op dat ik zo snel mogelijk ter plaatse ben als u belt omdat uw buren geluid maken of als er iemand in uw achtertuin staat. Dan is het wel geoorloofd om met gillende gympies ter plaatse te komen. Eigenlijk zijn we dan nog te langzaam ook.

Dan komen we gelijk bij de kern van het probleem.

1. We worden steeds intoleranter in Nederland
2. De samenleving isoleert en wordt steeds egoistischer
3. We zijn met ze allen zo hypocriet als de pest

Dat zie je overal in terugkomen. Het vervelende daarvan is dat de politie dan meteen arrogant en boven de wet staat als zij meent dat zij geen uitleg verschuldigd is.

Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat de dienders hier op het forum, en het, meer dan dan, overgrote deel van de collega's in den lande, prima GEBRUIK maken van hun vrijstellingen. Ja er wordt ook wel eens misbruik gemaakt van deze vrijstellingen. Maar kom op jongens wie is hier roomser dan de paus ? Wie appelen vaart, wie appelen eet...

Nogmaals, kritisch zijn naar de politie is geen enkel probleem, maar de manier waarop er vervolgens discussie wordt gevoerd wel. Dat is wat mij raakt en waar ik mij aan stoor.

Als iemand dan daadwerkelijk vindt dat ik mij misdraag in het verkeer, dan hoop ik dat hij/zij een klacht indient, zodat ik kan uitleggen waarvoor het was, danwel misschien wel mijn exuses aan te bieden. Ook ik ben namelijk gewoon maar een mens, die moet ademen, plassen en poepen, en dus ook in het verkeer wel eens een fout maakt. Tja... dan ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik mezelf geen bekeuring geef...

gegroet!
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
If you can dream it, you can do it.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik ben het met je een Grizz.

Alleen overtreed ik ook weleens de regels zonder dat ik iets zie. Bijvoorbeeld te hard rijden op de snelweg (inhalende surveillance) of door de binnenstad over de vrije busbaan.  e050
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Ik ben het met je een Grizz.

Alleen overtreed ik ook weleens de regels zonder dat ik iets zie. Bijvoorbeeld te hard rijden op de snelweg (inhalende surveillance) of door de binnenstad over de vrije busbaan.  e050
Zie je wel dat je weet waar de burger het over heeft ;D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Zie je wel dat je weet waar de burger het over heeft ;D

Ik kan het onderbouwen. De inhalende surveillance is mij zelfs aangeleerd tijdens mijn rijopleiding, bij zowel de KMar als de politie.
En de vrije busbaan gebruik ook om de naleving van de WvW en het RVV te controleren of daar toezicht op te houden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Ik kan het onderbouwen. De inhalende surveillance is mij zelfs aangeleerd tijdens mijn rijopleiding, bij zowel de KMar als de politie.
En de vrije busbaan gebruik ook om de naleving van de WvW en het RVV te controleren of daar toezicht op te houden.
Ga eens wat eten! ! Je hapt :D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ga eens wat eten! ! Je hapt :D

Is het al zo laat dan? 16.00 uur tijd voor een soepje in een kopje.  :D :D
Tja mag het merk niet noemen, dan is het reclame.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat de dienders hier op het forum, en het, meer dan dan, overgrote deel van de collega's in den lande, prima GEBRUIK maken van hun vrijstellingen. Ja er wordt ook wel eens misbruik gemaakt van deze vrijstellingen. Maar kom op jongens wie is hier roomser dan de paus ? Wie appelen vaart, wie appelen eet...

Nogmaals, kritisch zijn naar de politie is geen enkel probleem, maar de manier waarop er vervolgens discussie wordt gevoerd wel. Dat is wat mij raakt en waar ik mij aan stoor.

Als ik politie voertuigen zie die bijv door rood rijden, of op de stoep parkeren, ga ik ervan uit dat het op dat moment nodig is. Tenzij er op dat moment duidelijk bewijs is dat er echt sprake is van misbruik. Feitelijk kan ik dat op dat moment niet vaststellen, en dat hoeft ook niet. Mensen zijn onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Dat geld dus ook voor Politie agenten die gebruik maken van die vrijstellingen.

Maar het is wel erg moeilijk om gegevens boven tafel te krijgen over ingediende klachten, formele berispingen, etc... Dat is een andere discussie, maar zonder zulke gegevens blijft dit topic toch altijd een "wellus/nietus" discussie.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik ben het met je een Grizz.

Alleen overtreed ik ook weleens de regels zonder dat ik iets zie. Bijvoorbeeld te hard rijden op de snelweg (inhalende surveillance) of door de binnenstad over de vrije busbaan.  e050

En dus overtreedt je de regels niet maar maak je, geheel terecht overigens, gebruik van je vrijstelling. Verkeershandhaving en surveillance zijn namelijk hele normale dienstuitvoeringen bij de politie...

Nogmaals, ik vind het niet erg om kritiek te krijgen. Daar leer je alleen maar van, als je er voor open staat. Waar ik moe van wordt zijn ongefundeerde kreten en zaken die geroepen worden om stemming te creeren. De politie heeft namelijk last van die kreten en uitlatingen. De politie (de werkvloer iig) doet zijn uiterste best om boeven te vangen en het leefbaar te houden in Nederland. De discussie over bekeuringen ga ik hier expres niet beginnen want dat is een compleet andere, nog leukere, discussie.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Als ik politie voertuigen zie die bijv door rood rijden, of op de stoep parkeren, ga ik ervan uit dat het op dat moment nodig is. Tenzij er op dat moment duidelijk bewijs is dat er echt sprake is van misbruik. Feitelijk kan ik dat op dat moment niet vaststellen, en dat hoeft ook niet. Mensen zijn onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Dat geld dus ook voor Politie agenten die gebruik maken van die vrijstellingen.

Maar het is wel erg moeilijk om gegevens boven tafel te krijgen over ingediende klachten, formele berispingen, etc... Dat is een andere discussie, maar zonder zulke gegevens blijft dit topic toch altijd een "wellus/nietus" discussie.

Zwelgje, ik werk nu 14 jaar bij deze baas, en ik heb tot nu toe 1 klacht gehad over mijn rijgedrag op de Rijksweg A8. Ik reed daar 175 km/u (100 km/u toegestaan) nav een conflict op een adres waar al eerder collega's gewond waren geraakt door de bewoners. Een voertuig al ter plaatse. Dan gaat bij mij het gas erop, tot ik hoor dat de situatie rustig is of dat ik zelf ter plaatse ben. Vanaf de A8 afslag genomen, kruising door rood, zonder O&G, en vervolgens hoor ik dat de situatie rustig is. Dan gaat dus het gas er af en de volgende verkeerslichten gewoon weer wachten op groen.

Daar is een klacht over ingediend, en dat kan ik me voorstellen, want dat ziet er ook raar uit. Maar dan kun je de burger ook uitleggen waarom we zo handelen. Ondanks dat de burger erg tegen de politie was, hem uitgelegd hoe of wat. Maar ook de ministriele ontheffing laten lezen. Vervolgens heeft deze burger, op een later tijdstip, een dienst meegedraaid, en van tegenstander, was deze om naar medestander.

Zo kan het ook. Ik heb liever een gefundeerde klacht, dan iemand die ongefundeerd maar wat roept....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....