Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265579 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
De branche richtlijn staat er niet los van. Onze dienst heeft al meerdere verbalen opgemaakt tegen collega's. Op de rechtzaak beriepen zij zich op de vrijstelling en werden ze uiteindelijk veroordeeld op grond van de branche richtlijn.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
De branche richtlijn staat er niet los van. Onze dienst heeft al meerdere verbalen opgemaakt tegen collega's. Op de rechtzaak beriepen zij zich op de vrijstelling en werden ze uiteindelijk veroordeeld op grond van de branche richtlijn.

Duidelijk. Dat heb ik een verkeerde interpretatie gehad over hoe de vrijstellingen en de branche richtlijnen zaten. Bedankt voor je uitleg. Zeker als je spreekt uit deskundige eigen ervaring, dan ga ik niet tegen je in.

Maar jij bent toch wel eens dat wij geen ontheffingen hebben, maar een vrijstelling?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Volgens mijn gezonde verstand mag je in functie nooit jezelf of anderen onnodig in gevaar brengen. Hoeveel vrijstellingen/ontheffingen je ook hebt. Parkeren op de vluchtstrook zonder verlichting in het donker voor een snelheidscontrole valt voor mijn gezonde verstand in de groep onnodig.


Dat je in je vrije tijd met een parachute van een flat wil afspringen moet jezelf weten.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Volgens mijn gezonde verstand mag je in functie nooit jezelf of anderen onnodig in gevaar brengen. Hoeveel vrijstellingen/ontheffingen je ook hebt. Parkeren op de vluchtstrook zonder verlichting in het donker voor een snelheidscontrole valt voor mijn gezonde verstand in de groep onnodig.


Dat je in je vrije tijd met een parachute van een flat wil afspringen moet jezelf weten.

Ik noem die mensen die dat doen kamikaze piloten.. vragen om moeilijkheden...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
 Het is niet zo dat we maar als gekken rondrijden. Maar die regel is meer voor de baas, als het dan mis gaat kan hij zich daar opberoepen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Het is niet zo dat we maar als gekken rondrijden. Maar die regel is meer voor de baas, als het dan mis gaat kan hij zich daar opberoepen.

Er bestaat ook nog natuurlijk een puntje als gezond verstand...
Wanneer een baas tegen je zegt van je moet daar op de vluchtstrook gaan staan en jij komt tp en je bedenkt je dat het niet veilig is om die actie op dat punt te doen... kun je natuurlijk ook zeggen van sorry baas, maar veiligheid boven alles en dit is onveilig dus hier beginnen we niet aan...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Duidelijk. Dat heb ik een verkeerde interpretatie gehad over hoe de vrijstellingen en de branche richtlijnen zaten. Bedankt voor je uitleg. Zeker als je spreekt uit deskundige eigen ervaring, dan ga ik niet tegen je in.

Als je de vrijstelling en de brancherichtlijn gewoon even leest, dan kan er toch geen enkel misverstand bestaan?

Maar jij bent toch wel eens dat wij geen ontheffingen hebben, maar een vrijstelling?

Inderdaad, ik heb een fout gemaakt. Maar dat wil toch niet zeggen dat alles wat ik schrijf, gewoon een normale interpretatie is op wat er in de vrijstelling en de brancherichtlijn geschreven is. Dan kan je wel gaan zeuren over 1 woord, maar de strekking van wat ik schrijf blijft overeind.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Wij hebben een vrijstelling en geen ontheffing! Zijn juridisch gezien 2 verschillende zaken.
Iemand die daar iets over kan vertellen? Verschil vrijstelling vs. ontheffing?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Iemand die daar iets over kan vertellen? Verschil vrijstelling vs. ontheffing?

Vrijstelling = landelijk en door de Minister.
Ontheffing = per wegbeheerder door de wegbeheerder.

Zelf heb ik een vrijstelling voor bijna alles(geen roodlicht en snelheid), behalve de snelweg. Daar heb ik een ontheffing van RWS.
Feitelijk is er geen verschil, al kun je voor de ontheffing sneller een prent oplopen als voor de vrijstelling. 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.