Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 267039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Bert65 link=msg=1239555 date=1390685553
Ik snap wat de Feitelijk met het starten van dit topic bedoelt;

Ehhh, dit topic is gestart op 19 januari 2004 door Smoke...  ::)

Citaat van: Smoke link=msg=57891 date=1074468932
Beste politiecollega's

Bij mij heerst de vraag of het bij jullie is toegestaan om zonder optische en geluidssignalen door een rood verkeerslicht te rijden zonder een prio 1, 2 of 3?

Graag wil ik weten hoe dit nou in elkaar zit.

Glenn
Brandweer Zeist

Feitelijk kwam hier 21 januari 2014 voor het eerst binnenwandelen, dat is ruim 10 jaar later  :D
Samen sterk in de hulpverlening!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
De antwoorden van de laatste paar dagen gaan over de reactie van Feitelijk en niet meer over 2004😇


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ben het met Bert65 eens dat er te interpreteren is dat de vrijstelling beperkt inzetbaar is en geen vrijbrief voor alles.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: JJ75 link=msg=1239564 date=1390687528
Ben het met Bert65 eens dat er te interpreteren is dat de vrijstelling beperkt inzetbaar is en geen vrijbrief voor alles.
Maar er is toch ook he-le-maal niemand die beweert dat het een vrijbrief is om alles te doen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Maar er is toch ook he-le-maal niemand die beweert dat het een vrijbrief is om alles te doen?
Maar alles wordt door Jan en Alleman wel ondergebracht bij "wij hebben vrijstelling van". Ik denk dat men te weinig oog heeft voor de laatste 2 punten van de vrijstelling. Trouwens, dat blijkt wel als men op zoek moet naar de tekst van het artikel; een artikel wat de meeste dienders dagelijks wel zullen gebruiken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Bert65 link=msg=1239569 date=1390687932
Maar alles wordt door Jan en Alleman wel ondergebracht bij "wij hebben vrijstelling van". Ik denk dat men te weinig oog heeft voor de laatste 2 punten van de vrijstelling.
Fijn.

Ik denk het niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Bert65 link=msg=1239569 date=1390687932
Maar alles wordt door Jan en Alleman wel ondergebracht bij "wij hebben vrijstelling van". Ik denk dat men te weinig oog heeft voor de laatste 2 punten van de vrijstelling. Trouwens, dat blijkt wel als men op zoek moet naar de tekst van het artikel; een artikel wat de meeste dienders dagelijks wel zullen gebruiken.
Bert65: je moet even twee dingen samenvoegen. Wat er in de wet (besluit) staat en iets dat professionaliteit heet. Ondanks dat ik binnen mijn werkzaamheden vrijstelling heb voor het RVV wil dat niet zeggen dat ik daar naar willekeur gebruik van maak maar alleen als dat noodzakelijk is. En ik ben er van overtuigd dat het gros van de dienders daar ook op die manier mee om gaat.

Het gaat alleen om die invulling van het woordje noodzakelijk. En een deel van de discussie gaat dus over die noodzakelijkheid en de invulling daarvan. En in dat opzicht komt dan de professionaliteit van een diender om de hoek zetten. Er zijn (uiteraard/ helaas) dienders die minder professioneel zijn dan anderen en die een verkeerde invulling geven aan die noodzakelijkheid. Helaas zijn er dan als gevolg daarvan dan ook weer mensen die het dan noodzakelijk vinden om die vrijstelling ter discussie te brengen of om te gaan roepen dat er regels moeten komen om invulling te geven aan het woordje noodzakelijkheid. En dan krijg je dingen als het volgende (dat een vrije citering is uit een schrijven binnen de eenheid Amsterdam)

de branchrichtlijn mag alleen overschreden worden indien:
- door de meldkamer een prio 1 melding uitgegeven wordt en daarvor toestemmin gegeven wordt
- dit absoluut noodzakelijk is in de ogen van de bestuurder. Dan dient de bestuurder hiervan melding te maken in het doorlopend journaal en een mutatie te maken in BVH. Indien er geen mutatie gemaakt kan worden omdat er geen resultaat of bijzonderheden te vermelden zijn (bijvoorbeeld omdat de opdracht ingetrokken werd) dient dit aangegeven te zijn in het doorlopend journaal
- etc etc

De branchrichtlijn mag niet overschreden worden ingevallen als:
- een of meer zwanen op of langs de snelweg
- een fietser langs de snelweg
- hogelading bij een tunnel
- etc etc
(einde vrij citaat)

Nou kan ik mij prima vinden in het eerste deel, dat deden we groot en deels al zo en deze aanscherping is geen enkel probleem. Maar het tweede deel is echt  :-X. Wel eens een zwaan gezien en tegen je auto gehad? En die fietser, ik snap best dat we er in Amsterdam al heel veel van hebben maar om ze zo te verminderen.....
En dan die hogelading: dat werd toch al in de hoofdmoot afgehandeld door RWS en zelden door ons. Laat staan dat iemand daar haast mee maakt  

Dit zijn regels/ richtlijnen die gewoon aantonen dat men niet in staat is om te handhaven. Men durft anderen niet aan te spreken of te wijzen op hen gedrag. Het is veel makkelijker om in het algemeen een mailtje te sturen of een richtlijntje op te stellen. Maar het resultaat is NUL.

Het is beter het kaf van de koren te scheiden en de goede jongens en meiden te belonen en de rest op cursus te sturen, taken af te nemen of gewoon simpel te verbieden nog in een dienstauto te rijden. Maar ja ...... het is al een tijdje geleden dat ik dat mee gemaakt heb.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: moppersmurf link=msg=1239610 date=1390720319

Dit zijn regels/ richtlijnen die gewoon aantonen dat men niet in staat is om te handhaven. Men durft anderen niet aan te spreken of te wijzen op hen gedrag. Het is veel makkelijker om in het algemeen een mailtje te sturen of een richtlijntje op te stellen. Maar het resultaat is NUL.

Het is beter het kaf van de koren te scheiden en de goede jongens en meiden te belonen en de rest op cursus te sturen, taken af te nemen of gewoon simpel te verbieden nog in een dienstauto te rijden. Maar ja ...... het is al een tijdje geleden dat ik dat mee gemaakt heb.

Nu ben ik niet (meer) zo snel van het zoeken naar mogelijk misbruik van de vrijstelling maar m.i. geef je nu duidelijk aan dat er ook bij het hogere kader kennis is van het misbruik van de vrijstelling, dat zij kennelijk niet wensen op te treden c.q. handhaven. Door deze (kennelijk bij jou bekende) manier van handelen is het i.m.o. dan niet raar dat mensen als Feitelijk, JJ75 en Bert65 hun afkeer tegen de vrijstelling danwel eventueel zichtbaar misbruik van de vrijstelling hier kenbaar maken.

Het niet aanspreken van collega's op eventueel misbruik van de vrijstelling door de leiding en daarmee dus het niet handhaven geeft in meer of minder mate ruimte om de vrijstelling te misbruiken, bot gezegd even rap een patatje te halen en daarbij de file omzeilend via de vluchtstrook onder het mom "ik controleerde het verkeer" ...
Hoewel er dus m.i. in veel gevallen terecht gebruik gemaakt wordt van de vrijstellingen roept de blauwe tak door een gebrek aan bekendheid van de vrijstellingen en gebrek aan handhaving van misbruik zelf de kritiek op hun verkeersgedrag over zich af (al of niet terecht) te meer omdat het voor de burger niet zichtbaar is of de vrijstelling terecht of onterecht gebruikt wordt en dit ook niet of nauwelijks te controleren is door de burger.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1239682 date=1390739641
Nu ben ik niet (meer) zo snel van het zoeken naar mogelijk misbruik van de vrijstelling maar m.i. geef je nu duidelijk aan dat er ook bij het hogere kader kennis is van het misbruik van de vrijstelling, dat zij kennelijk niet wensen op te treden c.q. handhaven. Door deze (kennelijk bij jou bekende) manier van handelen is het i.m.o. dan niet raar dat mensen als Feitelijk, JJ75 en Bert65 hun afkeer tegen de vrijstelling danwel eventueel zichtbaar misbruik van de vrijstelling hier kenbaar maken.

Het niet aanspreken van collega's op eventueel misbruik van de vrijstelling door de leiding en daarmee dus het niet handhaven geeft in meer of minder mate ruimte om de vrijstelling te misbruiken, bot gezegd even rap een patatje te halen en daarbij de file omzeilend via de vluchtstrook onder het mom "ik controleerde het verkeer" ...
Hoewel er dus m.i. in veel gevallen terecht gebruik gemaakt wordt van de vrijstellingen roept de blauwe tak door een gebrek aan bekendheid van de vrijstellingen en gebrek aan handhaving van misbruik zelf de kritiek op hun verkeersgedrag over zich af (al of niet terecht) te meer omdat het voor de burger niet zichtbaar is of de vrijstelling terecht of onterecht gebruikt wordt en dit ook niet of nauwelijks te controleren is door de burger.

Misschien dat een afbeelding iets meer duidelijk maakt:


Denk jij nou echt dat die rotte appeltjes die steeds verder bovin de stapel liggen, willen dat het een en ander transparant wordt? Dat denk ik niet want dan valt het op dat ze rot, beschimmeld of beurs zijn. Het ligt echt niet aan dat enkele appeltje dat onderin de stapel ligt, want om dat appeltje heen liggen andere appeltjes die de boel wel weer recht trekken.
De ellende ligt bovenin: ergens moet er een hand zijn die rotte appels van de de stapel af haalt. Maar die hand moet hoog reiken en dus uit de politiek komen. En die politiek heeft een keuze gemaakt voor de heer X. En de heer X maakt weer de keus om van de ruim 60.000 arbeids plaatsen bij de politie alles in het onzekerheid te stellen behalve zijn baantje en die van 60 andere appeltjes. Dit heeft tot gevolg dat alles onzeker is en mensen dus over elkaar heen vallen om een baantje zeker te stellen. De rotte appels proberen zich steeds meer te verstoppen want anders valt het op dat ze rot zijn en dat willen ze niet. Nee dan duwen ze wel een groene appel naar voren want die is mooi en valt minder op. Die mooie groene appel wordt dan verwijderd en wat hou je over?
Daarmee wil ik niet zeggen dat de heer X rot is, want daar heb ik geen enkele aanwijzing voor. Maar het is wel zo dat er al jaren geen bal veranderd in de TOP des Polities behalve in negatieve zin.

En met deze beeldspraak wil ik niet beweren dat de gehele organisatietop zo rot is als ik hier afbeeld. Maar ik het is wel zo (om een voorbeeld aan te halen) dat een diender die in zijn vrije tijd gepakt wordt voor rijden onder invloed er vrijwel zeker uitvliegt maar dat een commissaris die al diverse keren betrapt of verdacht is geweest van rijden onder invloed nog steeds lekker rond loopt in zijn met goud beladen pakje en dat hij behoort tot een van de 61.... rara

En wat betreft de transparantie voor de burger mbt "te meer omdat het voor de burger niet zichtbaar is of de vrijstelling terecht of onterecht gebruikt wordt en dit ook niet of nauwelijks te controleren is door de burger." Wat zou je willen? Een Telegraaf vol met berichten over al het gebruik van vrijstelling of ander wettelijke mogelijkheden die dienders hebben, om op die manier toezicht te kunnen houden? Dat zou gelijk zijn aan een Telegraaf vol met overlijdens berichten, de eerste paar pagina's lees en blader je nog door, daarna stop je er mee omdat je anders depressief wordt.

Het gebrek aan bekendheid van de vrijstellingen bij de burger is enkel verwijtbaar aan de burger. Alles is te vinden op het internet of in de bibliotheek. Net als alle wijzigingen in regelgeving, boete verhogingen etc etc . Alles wordt gepubliceerd maar niemand leest het omdat het niemand iets boeit.  En dat mensen als Feitelijk, JJ75 en Bert65 hun afkeer tegen de vrijstelling danwel eventueel zichtbaar misbruik van de vrijstelling hier kenbaar maken is dus wel raar want zij oordelen voordat ze weten hoe het een en ander in elkaar steekt. Ik ga ervan uit dat er noodzaak is als een Politie auto zonder OGS door roodlicht rijdt. Uiteraard kan je er ook vanuit gaan dat er geen noodzaak is, maar op grond van wat doe je dat dan? Wantrouwen? Als je de Politie niet vertrouwd, dan ga je moeite doen om de feiten boven tafel te halen. Dan neem je geen genoegen met een telefoontje, een emailtje of het plaatsen van een filmpje. Dan zou ik in ieder geval de bovenste steen proberen boven te halen. Maar daar is hier geen sprake van, nog sterker men gaat simpel weg lopen blaten en als men daar dan reacties op krijgt ....... laat maar dat is afgesloten.

Tip van de dag:
Als je een politie-auto door roodlicht ziet rijden, dan kijk je naar het kenteken of wagenparknummer. Dat staat op de auto  ;D. Dan ga je naar het dichtsbijzijnde politiebureau en vraag je aan de chef van dienst wat de reden was dat die auto zonder OGS door roodlicht reed. De chef geeft daar wel antwoord op en anders dring je aan op dat antwoord. Of dat antwoord de waarheid is dat weet je niet maar dat weet je nooit bij politie-cheffies. En anders zoek je andere manier om in contact te komen met de dienders op de desbetreffennde politie auto.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Maar afgeven op anderen zonder feiten en omstandigheden te (willen) weten is nog veel makkelijker en dus neemt men de moeite niet.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ho ho, ik heb geen afkeer tegen de vrijstelling maar ik was het niet eens met de uitspraak: We hebben vrijstelling dus het mag terwijl het mag als het noodzakelijk is is.