Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265550 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: CopVR3 link=msg=1267485 date=1400109125
Oja wie bepaalt ook alweer de tenlastelegging? Juist.

In het bestuursrecht niet, want dan is de agent de opleggende instantie. De OVJ kan een boete ook niet vernietigen, alleen het bedrag op 0 zetten bij een geslaagd bezwaar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199

We kennen  voor foutparkeren onder andere de volgende muldertjes.
Als je in een parkeerverbod parkeert dan krijg je een R584 voor RVV 62 a 90 euro
Als je op een parkeergelegenheid buiten de vakken staat is het R397j voor RVV24 lid 4, ook 90 euro
Als je, bv in een nauwe straat, zodanig je voertuig laat staan dat je verkeer hindert is het R395 voor WVW 5 voor 130 euro.

De ontheffing geldt slechts voor het RVV, ik zoek de plek waar het officieel geregeld is dat die laatste mulder overtreding uit het WVW ook ontheven is voor de uitvoering van de politietaak. (of voorrangsvoertuigen)

Iemand een idee?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
R395 is geen mulderfeit maar een strafrecht feit. Daar heeft de politie, ambulance en brandweer daar geen ontheffing voor, maar vind maar eens iemand die een van deze hulpdiensten daarvoor gaat opschrijven (afgezien van Cition, maar die mogen over het algemeen alleen maar fiscaal bekeuren 998765).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: DiNozzo link=msg=1283905 date=1405548823
R395 is geen mulderfeit maar een strafrecht feit.
Mispoes: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004581/Bijlage/geldigheidsdatum_17-07-2014
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Je hebt gelijk. Antwoord blijft hetzelfde ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Ja dat vreesde ik al. Maar het is toch slordig van de wetgever dat het feitelijk niet is toegestaan om met loeiende sirene en zwaaiende lichten met opvallende dienstvoertuig middenop de rijbaan te gaan staan.  98uiye

Als ik een bonnenboekje had zou ik er voor de gein eens een proefprocesje opstarten.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Een beroep op overmacht in de zin van een noodtoestand... We konden niet anders.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Dat gaat natuurlijk lang niet altijd op.

Deze stond er bijvoorbeeld om notabene een een foutparkeerder aan te pakken!
http://www.hoorngids.nl/content/7951/news/clnt/42354_1_org.JPG
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!

Diepe zucht

Sowieso een bizar oude foto volgens mij (gezien voertuig en leren jas).

Daarnaast als een klusjesman zo zijn auto staat uit te laden vindt iedereen het goed.

Tenslotte, als er een spoedmelding komt wil je je auto in de buurt hebben...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Wat boeit het nou weer dat het een oude foto is?

En ja een auto in de buurt is handig. Voor iedereen. Maar blijkbaar hebben politiemensen net zomin ontheffing als gewone burgers/klusjesmannen om hun auto zomaar overal neer te gooien. De vraag was dan ook waar heeft de wetgever dit geregeld?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen